گروه اقتصادی: وزرای بازرگانی کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی، کنفرانس 3روزه خود را بدون هیچ توافقی برای احیای مذاکرات معلق دور دوحه به پایان رساندند

حاصل این جلاس، صرفا تاکید مجدد وزرا بر ضرورت پایان دادن به مذاکرات معلق دور دوحه در سال 2010 بود که به‌نظر نمی‌رسد اجرایی شود. هفتمین کنفرانس وزرای اعضای سازمان تجارت جهانی، که بالاترین نهاد تصمیم‌گیر دراین سازمان بین‌المللی محسوب می‌شود، در حالی برگزار شد که تجارت جهانی در بدترین وضع خود از سال 2030 تاکنون به سر می‌برد.

مذاکرات دور دوحه در سال 2001 به‌منظور افزایش توسعه تجارت جهانی آغاز شد اما طی 8سال گذشته‌این مذاکرات به‌علت اختلاف‌های میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه بر سر دسترسی به بازارهای کشاورزی و غیرکشاورزی، معلق مانده است. درحالی‌که رهبران سیاسی در پی آن هستند که‌این مذاکرات را حتما در سال آینده میلادی به پایان برسانند اما تاکنون چندین مهلت زمانی مشابه محقق نشده است. در همین حال، پاسکال لامی‌مدیر سازمان تجارت جهانی اعلام کرده که‌این آخرین فرصت برای احیای مذاکرات دور دوحه است.

تاکید بر تسریع در تشکیل گروه کاری ایران

وزیر بازرگانی کشورمان که به‌منظور شرکت در هفتمین کنفرانس وزرای اعضای سازمان تجارت جهانی به ژنو سفر کرده است، در دیدار با پاسکال لامی، مدیرکل سازمان جهانی تجارت بر لزوم تسریع در تشکیل گروه کاری ایران در این سازمان تاکید کرد.

مهدی غضنفری در این ملاقات با اشاره به ارائه رژیم تجاری ایران به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت خواستار رفع تبعیض در بین اعضای این سازمان شد.

در ادامه پاسکال لامی، مدیرکل سازمان جهانی تجارت نیز ضمن اظهار خشنودی از ثبت رژیم تجاری ایران در دبیرخانه سازمان، نقش دبیرخانه را کمک به پیشبرد مذاکرات ذکر کرد و فرایند الحاق را مذاکراتی سخت و پیچیده و طولانی دانست که باید با صبر و تدبیر به نتیجه برسد.

کد خبر 96691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز