یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

این روز‌ها به قدری بازار پول پارو کردن داغ است که با کثیف کردن شیشه‌های خودرو‌ها نیز می‌توان پول درآورد.

می‌گویید نه؟ کافی است سر هر چهار‌راهی چند دقیقه‌ای پشت چراغ قرمز توقف کنید. چند دقیقه‌ای طول نمی‌کشد که سر و کله یک نفر برای تمیز کردن شیشه‌های خودرو پیدا می‌شود.

وی در کمال آرامش با دستمال کثیف و ظرف شیشه‌شویی که معلوم نیست داخل آن از چه مایعی پر شده است، شروع به دستمال کشیدن روی شیشه‌ها می‌کند. بعد از اینکه به اجبار چندصد تومانی از جیب خرج کردید لازم نیست با دقت به شیشه‌ها نگاه کنید.

یک نگاه گذری هم واقعیت کثیف و چرب شیشه‌ها را برایتان نمایان می‌کند. دلیل اینکه صنف یاد شده همچنان به کسب و کار مشغول است رودربایستی‌ها و دلسوزی‌های بیش از حد راننده‌هایی است که به این افراد پول می‌دهند. علاوه بر این، گاهی کودکان به این کار گماشته می‌شوند که پول دادن به آنها نیز عین تشویق والدین به سر کار فرستادن کودکان است. 

سد معبر خاکی

خودرو‌ها، موتور‌ها و اجناس فروشنده‌ها در پیاده‌رو‌ها کم بود تپه‌های خاکی بساز‌بفروش‌ها نیز به آن اضافه شد. جالب اینجاست که سد معبر این گروه از افراد چند ماهی در سطح پیاده‌رو جا خوش می‌کند و کسی قادر به جابه‌جایی آنها نیست.

به طور حتم پیاده‌رو‌، یکی از مظلوم‌ترین بخش‌های شهر را تشکیل می‌دهد. با اینکه ماموران شهرداری برای پاکسازی این محدوده تلاش می‌کنند اما فرهنگ زندگی شهری همچنان در بسیاری از اقشار جامعه نفوذ چندانی نداشته و آنها همچنان پیاده‌رو را به رسمیت نشناخته‌اند.

حال آنکه اشغال پیاده‌رو‌ها یکی از عمده‌ترین دلایل قدم زدن شهروندان در سطح خیابان و استفاده نکردن از پیاده‌روست. این محدودیت، مشکلات بی‌شمار دیگری را نیز به وجود می‌آورد که بحث در مورد آن در این مجمل نمی‌گنجد.

جا به جایی ایستگاه‌های اتوبوس

بدون تردید اتوبوس یکی از پر طرفدارترین وسایل حمل و نقل عمومی است که با توجه به حجم جابه‌جایی مسافران در تسهیل تردد شهری برای شهروندان نقش بسزایی دارد. این در حالی است که گاهی برخی اقدامات و مشکلات موجب می‌شود که شهروندان تمایل کمتری برای استفاده از این وسیله نقلیه داشته باشند.

برای مثال در برخی مواقع به علت‌های گوناگون مکان ایستگاه اتوبوس عوض می‌شود. اما گاهی این تغییر مکان موجب می‌شود که شهروندان مسیر طولانی‌تری را برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس طی کنند و این امر برای برخی از شهروندان به خصوص سالمندان دردسرساز است.

برای مثال تغییر مکان ایستگاه‌هایی که در میادین قرار دارند موجب می‌شود که شهروندان برای تعویض خط یا رسیدن به ایستگاه بعدی گاهی مسیری در حدود یک ایستگاه را پیاده طی کنند. با توجه به اینکه برای برخی افراد به خصوص بیماران این پیاده‌روی دشوار است بهتر است در هنگام تغییر مکان ایستگاه‌ها رفاه حال شهروندان هم در نظر گرفته شود.

پارک کردن با زور

این روز‌ها از هر راننده‌ای در مورد مشکلاتی که با آن مواجه است سؤال شود، بدون تردید از کمبود جای پارک به عنوان یک مشکل اساسی نام می‌برد. این مشکل موجب شده که شاهد انواع پارک دوبل و زاویه‌دار و حتی پارک مورب در کوچه و خیابان‌ها باشیم.

این در حالی است که در برخی موارد هم رانندگان به ناچار سعی می‌کنند خودروشان را با استفاده از تبحر رانندگی و در واقع به زور در فاصله کم بین دو خودرو پارک کنند. در جریان این اقدام نه تنها سپر خودرو‌های جلویی و عقبی آسیب می‌بیند،

بلکه موجب می‌شود که این خودرو‌ها هم برای بیرون آمدن از جای پارک با مشکل مواجه شوند. بهتر است در هنگام پارک رعایت فاصله‌ای منطقی با دیگر خودرو‌ها در نظر گرفته شود تا هم به خودرو ها آسیب نرسد، هم امکان بیرون آمدن از جای پارک وجود داشته باشد.

کد خبر 100187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز