دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

هنوز اسفند به نیمه نرسیده که پیاده‌رو‌های ‌شهر پر از تنگ و آکواریوم‌های مملو از ماهی‌های قرمز کوچولویی شده است که با چشمانی بهت‌زده نظاره‌گر رهگذران هستند.

در حالی که برخی رسم نگه‌داشتن ماهی قرمز‌ها را متعلق به چینی‌ها‌ و برخی دیگر آن را متعلق به ایرانی‌ها می‌دانند، معلوم نیست گناه این ماهی‌ها چیست که باید بعد از چند روزی نفس‌نفس زدن روی آب خالی از اکسیژن،  به سیزده نرسیده طاقباز روی آب بخوابند.

البته در خوشبینانه‌ترین وضعیت، آنهایی هم که جان سالم به در می‌برند در رودخانه‌ رها می‌شوند و موجبات بروز مشکلات زیست محیطی و اختلاط با گونه‌های دیگر ماهی‌ها را فراهم می‌آورند.

تمام این رفتارها باعث می‌شوند کودکان ما با فرهنگی آشنا شوند که در آن حیوانات و جانوران جزء اسباب‌بازی‌هایی هستند‌ که به محض کهنه شدن دور انداخته می‌شوند. به هر حال از آنجا که موجودات زنده دریایی و حیوانات در طبیعت، زیبایی و آزادی بیشتری دارند بهتر است رسم ماهی‌کشی شب عید را به علت بروز بیماری‌های خطرناک قابل سرایت از ماهی‌ها هم که شده فراموش کنیم.

انباری تجاری در مجتمع مسکونی

با وجود اینکه انباری مجتمع مسکونی مختص وسایل شخصی ساکنان است اما گاهی در نبود فرهنگ زندگی در این مجتمع‌ها برخی ساکنان از این محل استفاده تجاری می‌کنند؛‌ به طوری که رفت و آمد هر روزه و حمل و نقل وسایل به بلای جان همسایه‌ها بدل می‌شود.

سر و صدای ناشی از این رفت و آمد‌ها نیز مورد دیگری است که موجب سلب آسایش همسایه‌ها می‌شود. البته افراد ناآگاه از فرهنگ زندگی در مجتمع‌های مسکونی گاهی پا را از این فراتر گذاشته و انباری را به دیگران اجاره می‌دهند.  که با این حرکت، افراد غیر ساکن در مجتمع به راحتی و دفعات می‌توانند در این محدوده برای دیگران مزاحمت‌های گوناگونی ایجاد کنند.

پیش‌لرزه‌های گرانی

هر سال در آستانه عید نوروز و با وجود بحث‌های زیادی که در زمینه کنترل قیمت‌ها مطرح می‌شود باز هم پیدا می‌شوند فروشندگان متخلفی که اقدام به بالا بردن خودسرانه قیمت‌ها می‌کنند. این در حالی است که برخی از افزایش قیمت‌ها به بهانه عید به هیچ وجه توجیه منطقی ندارند و مشخص نیست که چرا باید هزینه‌ها افزایش پیدا کند.

برای مثال برخی از رستوران‌ها در فهرست غذای خود روی قیمت‌ها برچسب جدیدی چسبانده‌‌اند که گاهی 20 تا 30 و حتی 40 درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد و مشخص نیست آمدن عید که هنوز 11 روز به آن باقی‌مانده است چه تاثیری بر قیمت غذای رستوران‌ها دارد که باید چنین افزایش قیمتی را اعمال کنند.

این در حالی است که قیمت گوشت و مرغ و دیگر مواد خوراکی هنوز تغییر فاحشی پیدا نکرده است و اینگونه افزایش قیمت‌ها فقط برای سودجویی بیشتر انجام می‌شود و بار آن نیز فقط بر دوش خریداران فاقد قدرت کافی خرید خواهد بود.

دور زدن در تنگنا

تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر در مورد نصب میله‌های فلزی در خیابان فرجام واقع در شرق تهران انتقاد کرده‌اند. به گفته آنها اخیرا میله‌هایی فلزی در قسمتی از خیابان فرجام نصب شده است که هدف از نصب آنها جلوگیری از دور زدن خودرو‌ها در این خیابان کم‌عرض است.

اما در برخی قسمت‌ها که به کوچه‌های فرعی راه دارد این میله‌های فلزی برداشته شده‌اند تا رانندگان بتوانند وارد کوچه شوند. این در حالی است که گاهی این فاصله به اندازه‌ای کم است که خودرو به سختی وارد آن شده و دور زدن هم با مشکل مواجه می‌شود و مواردی هم از خسارت دیدن خودرو‌ها بر اثر برخورد با میله‌ها مشاهده شده است.

خوب است در صورتی که مکانی برای گردش و دور زدن خودرو‌ها در نظر گرفته شده دست‌کم فاصله آن استاندارد باشد تا مشکلی برای خودرو‌ها ایجاد نشود.

کد خبر 103050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز