شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

در کنار سربالایی تند قیمت‌های کالا و خدمات، تنها چیزی که روز به روز ارزان‌تر می‌شود قیمت جان آدمیزاد است.

سیگار‌ با سیگار روشن‌کردن، مصرف نمک و روغن، رانندگی با سرعت‌های سرسام آور و بالاخره رفتار‌هایی مانند آنچه تصویرش را مریم‌صدیقی برای ما ارسال کرده مستندات این ارزانی است.

با وجود اینکه نرده‌های بلندی برای جلوگیری از عبور و مرور افراد از خیابان دارای خط ویژه نصب شده است  و پل عابر پیاده نیز وجود دارد باز هم برخی اصرار دارند از روی نرده‌ها عبور و مرور کنند حال آنکه هر یک از این پرش‌ها ممکن است آخرین پرش زندگی آنها باشد.

از سوی دیگر سرعت خودرو‌هایی که در خط ویژه شهر تردد می‌کنند بالاست و برخی راننده‌ها نیز به هیچ وجه انتظار روبه‌روشدن ناگهانی با یک رهگذر را ندارند و در مواجهه با آنها نمی‌توانند واکنش سریعی نشان دهند. بنابراین به نظر می‌رسد برای جلوگیری از چنین رفتار‌هایی باید بیش از اینها فرهنگ‌سازی شود.

برکه‌های شهری

روز پیش نیز بارش‌های سیل‌آسای بهاری چراغ قرمزی را برای شهروندان روشن کرد که بسیاری باز هم به آن توجه نکردند. جاری شدن آب در سطح خیابان‌ها علاوه بر بارش بی‌سابقه  اغلب به آن دلیل بود که جوی‌های شهر مملو از زباله‌هایی بود که هر‌روز توسط تعدادی از شهروندان دور ریخته می‌شود.

این زباله‌ها به جای سطل‌های زباله سر از جوی‌های شهر در می‌آورند و اندک‌اندک موجبات آبگرفتگی‌ها را فراهم می‌کنند. بنابراین بالا آمدن جوی‌ها و تشکیل برکه‌های کوچک و بزرگ در شهر در وهله نخست ناشی از خالی نبودن جوی‌ها بود. شاید برای حفظ طبیعت و خالی‌کردن آن از زباله‌ها باید ابتدا از محل زندگی و جوی نزدیک محل کار و زندگی خود شروع کنیم.

پول خرد نداریم

از نحوه کار سازمان‌ها و اداره‌های گوناگون، زیاد انتقاد کرده‌ایم اما بد نیست یکی از مزایای آنها را هم یادآور شویم. در تمام فروشگاه‌های زیر نظر سازمان‌های دولتی و غیردولتی کارمندان پای صندوق‌ موظف‌ به پرداخت کامل پول مشتری‌ها هستند به طوری که گاهی در بساط آنها اسکناس‌های 10یا20‌تومانی نیز یافت می‌شود.

حال چرا این نوع رفتار پسندیده برای سایر ارائه‌کنندگان کالا و خدمات صدق نمی‌کند، باید از مسئولان پرسید، زیرا خریداران، دریافت آدامس و شکلات به جای باقی پول را به حساب خوش شانسی خود می‌گذارند.

به هرحال برخورد با ارائه‌کنندگان کالا و خدماتی که با برخورد‌های ناشایست داشتن پول خرد را وظیفه خریدار می‌دانند این آدامس‌ها و شکلات‌ها حکم خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود. البته نباید منکر کمبود پول خرد نیز شد و شاید بد نباشد که برای حل این مشکل نیز کارشناسان اقتصادی تمهیداتی بیندیشند.

برچسب‌های کرایه

در حالی که هنوز برچسب قیمت‌های جدید خطوط تاکسیرانی در همه تاکسی‌ها نصب نشده، برخی راننده‌ها برچسب قیمت‌های جدید را روی شیشه خودرو چسبانده‌اند. البته با کمی دقت به این برچسب‌ها متوجه این موضوع می‌شویم که آنها برچسب‌های واقعی و قانونی نبوده و کپی‌شده آنها هستند.

در واقع کسی که این قیمت و برچسب را صادر کرده کسی نیست مگر خود راننده؛ راننده‌ای که تا رسیدن قیمت‌های جدید صبر نکرده و اقدام به نصب خودسرانه آن کرده است. به هر حال شهروندان توجه داشته باشند که این قیمت‌ها قرار است در روز‌های آینده به صورت قانونی و با برچسب‌های اصل روی شیشه تاکسی‌ها قرار گیرد و تا آن زمان هیچ راننده‌ای حق مطالبه کرایه‌های جدید را ندارد.

در پایان باید به نمایندگی از شهروندان از راننده‌هایی که در ترافیک شدید، باران، برف و خلاصه پیک شلوغی شهر با لحنی محترمانه،‌ رویی گشاده و کرایه‌هایی معقول میزبان شهروندان هستند، تشکر کنیم.

کد خبر 104773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز