سپنتا سلیمی: فناوری حالا با یک تیر دو نشان زده است، این بار در آیندهوونِ هلند. نمونه‌ اولیه‌ یک آسانسور فقط با نیروی انسانی در آزمایشگاه رمباوت، با موفقیت آزمایش شد.

این آسانسور که فقط با چند قرقره و تسمه کار می‌کند کاملاً به نیروی انسان متکی است و هیچ خبری از نیروی برق در آن نیست.

این آسانسور ایده‌ا‌ی درخشان در دنیای فناوری است. دنیایی که مدتی است انسان را از تکیه بر نیروهای خودش بی‌نیاز کرده و همه‌چیز را به ابزارک‌ها و روبات‌ها سپرده است.

اما ایده‌ی ساخت آسانسوري با نیروی انسانی می‌تواند تکانی به دنیای فناوری بدهد. به‌خصوص که این آسانسور فضایی بسیار کم و کوچک اشغال می‌کند و در ساختمان‌های امروزی که فضا بیش‌تر به طلا می‌ماند، بسیار قابل استفاده است.

اين آسانسور هم جای راه‌پله را مي‌گيرد و هم جای آسانسورهاي معمولي؛ آسانسورهايي که برق زیادی مصرف می‌کنند، جای زیادی می‌گیرند، نیازمند مراقبت و تعمیرند و هزینه‌ی بالایی هم دارند.

کاربری که سوار این آسانسور می‌شود، فقط باید روی یک صندلی بنشیند و با دست، خودش را بالا یا پایین بکشد.

در مکان‌هایی که امکان نصب بالابر برای سالمندان و معلولین وجود ندارد، این آسانسور می‌تواند بسیار کاربردی باشد. چرا که فقط به ده درصد نیروی بالارفتن از پله احتیاج دارد و یک سالمند یا معلول کاملاً با آن راحت است.

این آسانسور نویدبخش حركت به سمت حفظ محیط‌زیست است، به کاربر اجازه می‌دهد خیلی آرام و بدون خستگی بین طبقات یک ساختمان بالا یا پایین برود و در آینده‌ای که كمبود زمین و نیاز به فضا  در آپارتمان‌ها بازهم بیش‌تر مي‌شود، اين فناوري مي‌تواند بسیار مورد استفاده باشد و زمينه‌ي میلیاردها دلار صرفه‌جویی را فراهم کند.

از طرف دیگر این آسانسور می‌تواند به کاربرانی نیز کمک کند که در فضاهای کوچک آپارتماني زندگی می‌کنند، درگیر روزمره‌گی هستند و جا یا فرصتی برای ورزش ندارند. رفت‌وآمد هر روزه با این آسانسور، هم‌زمان باعث فعالیت بدنی می‌شود و بدن بسیار بیش‌تر از بالا يا پايين رفتن با یک آسانسور معمولی کالری می‌سوزاند.

در بسیاری از آپارتمان‌ها به دلیل کمبود فضا یا بالا بودن هزینه‌ی آسانسور، نصب آن امکان‌پذیر نیست. این‌جاست که اختراع یک آسانسور این چنینی بسیار کارآمد است و شاید یکی از دلایلی که این ایده به ذهن طراحان این دستگاه رسیده است، زندگی در کشور هلند باشد.

هلند یک کشور اروپایی بسیار کوچک و قدیمی است، با ساختمان‌هایی چند صد ساله که همه میراث فرهنگی به‌شمار مي‌آيند و ساکنان آن‌ها اجازه‌ ندارند دست به تخریب یا بازسازی عمیق آن‌ها بزنند. علاوه براين، هلند با کمبود زمین مواجه است و همین مسئله باعث شده تا مردم در آپارتمان‌هایی کوچک زندگی کنند و در این شرایط نقش فضا بسیار پررنگ می‌شود.

این شرایط اما فقط مختص کشور هلند نیست و در بیش‌تر کشورهای اروپایی و چه بسا بیش‌تر کشورهای دنیا چنین وضعیتی حاکم است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha