همشهری‌آنلاین: مرتضی احمدی‌، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما گفت: سال‌هاست که دیگر ستارگان را در آسمان تهران نمی بینم ،امیدوارم آرزویم برای دیدن دوباره ستاره ها در آسمان برآورده شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهرتهران، اولین نشست خبری شورای سیاستگذاری جشنواره آسمون شهرمون با هنرمندان فعال حوزه کودک، با حضور مرتضی احمدی، شمسی فضل‌الهی و لیلی رشیدی به همراه احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران و رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری برگزار شد.

در این نشست خبری مرتضی احمدی با اشاره به تهران قدیم گفت: فکر می‌کنم باید شاهد برگزاری بیشتر این نوع جشنواره‌ها باشیم، چون بچه‌ها می‌توانند کمک زیادی در چنین معضلاتی به بزرگ‌ترها کنند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا وآلودگی صوتی شهرتهران، عوامل مختلفی دارد گفت: بی کیفیت بودن خودروهای تولیدی، فرسوده بودن خودروها و پایتخت بودن شهرتهران که باعث هجوم جمعیت به این شهر شده است از جمله عوامل ایجاد مشکلات آلودگی برای شهرتهران است.

وی ادامه داد: متاسفانه ما عادت کرده‌ایم که چوب را برداریم و همه تقصیرها را به گردن دولت و یا شورای شهر بیاندازیم و علل دیگر را کمتر می‌بینیم. به عنوان مثال چندین سال قبل یکسری خودروی دوگانه سوز و گازوئیل‌سوز در کشور تولید شد که به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت گاز مورد استقبال قرار گرفت اما حالا چه کسی باید جلوی آلودگی بیش از حد آن‌ها را بگیرد؟ یا اینکه نصف خودروهای شهر تهران فرسوده هستند و هنوز هم پیکان در این شهر تردد می‌کند و... . آیا جلوگیری از این عوامل ایجاد آلودگی، فقط برعهده شورای شهر است؟ خیر.

وی با اشاره به اینکه باید برای پایتخت بودن شهر تهران فکری کرد ،افزود: پایتخت شدن این شهر باعث هجوم جمیعت به شهر تهران شد که هم اکنون نیز این کار ادامه دارد و بایستی فکری برای انتقال پایتخت کرد البته لازم نیست همه وزارتخانه‌ها از تهران بروند بلکه کافی است مدیران اصلی به شهر دیگر منتقل شده و مرکزیت را از تهران بگیرند.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه دهه نهم زندگی خود را گذرانده ام، تصریح کرد: من دو چیز را در زندگی هرگز فراموش نمی کنم اول مادرم و دوم هم ستاره‌های آسمان شهر تهران ،. من در کودکی و نوجوانی شب‌ها، بالای پشت بام می‌خوابیدم و تا صبح با ستاره‌ی خودم حرف می‌زدم اما الان سال‌ها است که دیگر ستاره‌ای در آسمان نمی‌بینم، امیدوارم آرزویم برای دوباره دیدن ستاره‌ها در تهران برآورده شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه من دینم را به زادگاهم ادا کرده ام گفت: تاکنون 4 کتاب درباره شهر تهران به چاپ رسانده ام و اکنون نیز سه کتاب دیگر در دست چاپ دارم و حالا نیز هرکاری در زمینه کمک به حل مشکلات شهر تهران بتوانم انجام دهم دریغ نمی کنم.

فضل‌اللهی: همه بلاهای زیست‌محیطی را خودمان بر سرمان آورده‌ایم

شمسی فضل الهی دیگر هنرمند شرکت کننده دراین نشست خبری با اشاره به اینکه ما هنرمندان زبان گویای مردم هستیم گفت: مردم نیاز به زیست خوب دارند و انسانی که آرام نیست و اضطراب دارد نمی تواند خانواده شهروندان و مردم را دوست داشته باشد.

وی در ادامه با استقبال از برگزاری این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره می تواند شرایط را برای همه کسانی که می توانند کمک کنند تا مشکلات آلودگی هوا رفع شود، فراهم کند وآنها بیایند نظرات خود را مطرح کنند چرا که صحبت عشق ورزیدن و کمک کردن به انسان است.

در ادامه فضل‌الهی ضمن گله از آلودگی هوا و آلودگی صوتی در شهر تهران به نمایشی که این روزها در حال اجرای آن است، اشاره کرد و گفت: من الان در نمایش «دایی وانیا» حضور دارم که به موضوعات مربوط به طبیعت بی‌ربط نیست. در این تئاتر از زبان شخصیتی گفته می‌شود که اگر درختی را از بین می‌برید، باید یکی به جای آن بکارید چون جایی که درخت و جنگل وجود داشته باشد، مردمِ آنجا مهربان هستند.

وی ادامه داد: همه بلاهای زیست محیطی را که امروز در تهران شاهدش هستیم، خودمان بر سرمان آورده‌ایم. چون توجه نکرده‌ایم انسانی که آرامش ندارد و با اضطراب زندگی می‌کند،‌ اصلا نمی‌تواند دیگران را دوست داشته باشد.

این بازیگر سپس خاطر نشان کرد: امیدوارم جشنواره آسمان شهرمون مبدأیی برای دوست داشتن باشد، چرا که آلودگی‌های پیرامون‌مان باعث می‌شود که حوصله یکدیگر را نداشته باشیم.

شمسی فضل‌الهی در پایان سخنانش احمد مسجدجامعی را به تماشای نمایش دایی وانیا که اکنون در حال اجراست دعوت کرد و او نیز قول داد تا چند روز دیگر از این نمایش دیدن کند.

نشست خبری شورای سیاستگذاری جشنواره آسمون شهرمون با هنرمندان فعال حوزه کودک

رشیدی: باز هم می‌توان آسمان آبی تهران را دید؟

لیلی رشیدی کارگردان و بازیگرتئاتر و سینما نیز با این پرسش که آیا می شود روزی دوباره آسمان شهرمان را آبی ببینیم؟ صحبت های خود را شروع کرد.

وی افزود: اکنون چیزی که خیلی مهم است این است که باید دلمان به حال کودکانمان بسوزد که چگونه در این شرایط بد آلودگی هوا تهران مجبورند تحمل کنند.

وی در ادامه افزود: ما باید بیشتر از آنکه به کودکانمان فیزیک و شیمی یاد بدهیم ، درست فکر کردن و خلاقیت را آموزش دهیم تا بتوانند نسبت به موضوعات شهرمان حساس باشند که متاسفانه این مهم کم رنگ شده است.

رشیدی در پایان تصریح کرد: مهم این است که بچه ها را فراموش نکنیم و دوست داشتن ، احترام و امید واعتماد را به آنها آموزش بدهیم وآنها را دوست داشته باشیم و برایمان مهم باشد که بچه ها و نوه هایمان آسمان شهرمان را آبی ببینند.

مسجدجامعی: کلید شهر تهران را باید به مرتضی احمدی بدهیم

براساس این گزارش در ادامه این نشست، احمد مسجدجامعی نیز ضمن تاکید بر حساسیت شورای چهارم شهر تهران به موضوع آلودگی هوا، عنوان کرد: از آقای حافظی برای ایجاد تحرک در مسائل مربوط به سلامت و محیط‌ زیست در شورای شهر تهران و ایجاد کمیسیونی در این زمینه تشکر می‌کنم؛ البته پیش‌تر خانم دکتر ابتکار کارهای خوبی را در این زمینه پایه‌گذاری کرده بودند‌. امیدوارم یکی از دستاوردهای شورای شهر چهارم ایجاد دستگاهی متناظر با کمیسیون سلامت شورای شهر در شهرداری تهران باشد.

وی که قبل از آغاز نشست،‌ با سه هنرمند حاضر گفت‌وگوی صمیمی داشت، علاوه بر تشکر از حضور هنرمندان در این نشست گفت: فکر می‌کنم از جهات مختلف جایگاه آقای مرتضی احمدی همین‌جا است. اگر بخواهیم کلید شهر را به معنای مفهومی آن به کسی بدهیم، باید آن را به ایشان تقدیم کنی،چرا که ایشان اطلاعات خاص و ویژه ای از تهران دارند و حتی لهجه تهرانی هم بلدند.

حافظی: آسمان پاک حق کودکان تهرانی است

در ادامه حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران درباره برگزاری جشنواره آسمون شهرمون اظهار کرد: برای اینکه مسئولان و بزرگان کشور حس همکاری‌شان در موردموضوع آلودگی هوا جلب شود جامعه هدف جشنواره را کودکان 7 تا 14 سال قرار دادیم چرا که معتقدیم آسمان و هوای پاک حق کودکان است و در واقعه این جشنواره‌، مطالبات آنها را بیان می‌کند.

وی همچنین آلودگی هوا را اولویت نخست این شورا دانست و خاطرنشان کرد: ما مساله آلودگی هوا را یک موضوع حاکمیتی و ملی می‌دانیم و به همین دلیل معتقدیم هیچ سازمانی به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل و مدیریت کند. در عین حال معتقدم ما وقتی خودروی غیر استاندارد و سوخت غیراستاندارد به مردم می‌دهیم و بعد هم برای آلودگی هوا کمیته اضطرار تشکیل می‌دهیم و خودروها را زوج و فرد می‌کنیم حق شهروندی را محدود کردیم.

حافظی در پایان سخنانش موضوع آلودگی صوتی را نیز یکی از موضوعات مهم در کنار آلودگی هوا دانست و خاطر نشان کرد: باید از صدا و سیما بخواهیم به جای تبلیغاتی که برای سلامتی مضر است به پخش پیام‌های آموزشی درباره آلودگی هوا و مخصوصا آلودگی صوتی اقدام کند. تا به عنوان مثال بتوانیم موج "لطفا بوق نزنید " را هم مانند مبارزه با آلودگی هوا ایجاد کنیم.

بر اساس این گزارش ‌ تاکنون حدود 500 اثر به دبیرخانه جشنواره آسمون شهرمون رسیده و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا پایان دی‌ماه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی asemooneshahremoon.ir به دبیرخانه این جشنواره در شورای شهر تهران ارسال کنند.

جشنواره زیر آسمون شهر برای گروه سنی 7 تا 14 سال در مقطع های تحصیلی دبستان و راهنمایی طراحی شده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز