گروه شهری: برنامه کشف تهران رئیس شورای شهر تهران دیروز به منطقه۱۲ اختصاص یافت.

بازدید از سردر باغ ملی یکی از برنامه‌های دیروز کشف تهران رئیس شورای شهر تهران بود.

 احمد مسجدجامعی در این برنامه ابتدا از ساختمان ملک بازدید کرد و سپس راهی موزه ایران باستان شد؛ برنامه‌ای که طبق روال برنامه‌های گذشته کشف تهران، علاوه بر حاشیه‌های جذابش، باعث شد تا مسجدجامعی از نزدیک آثار تاریخی را مشاهده کرده و بر لزوم حفظ و مرمت بناهای تاریخی تأکید کند تا با همکاری مسئولان مربوطه این نکته در دستور کار قرار بگیرد.

در بازدید رئیس شورای شهر تهران از ساختمان ملک، وی از 2بخش اصلی یعنی کتابخانه و موزه دیدن کرد. ساختمان ملک در سال1316 توسط حاج حسین ملک وقف آستان قدس رضوی شده و در موزه آن سکه‌های تاریخی، نقاشی‌های ایرانی، آثار هنری- تزیینی نگهداری می‌شود و بخشی از آن نیز به موزه کمال‌الملک تبدیل شده است.

به گفته مسئولان این موزه قرار است سالن‌های جدیدی به این موزه اضافه شود. یکی از موضوع‌های جالب دیدار مسجدجامعی از این موزه، مشاهده فهرستی از موقوفات و مستغلات آستان قدس رضوی در دوره قاجار بود که طول آن به 20متر می‌رسید. در این موزه همچنین کتیبه‌ هراتی که خاندان ملک به ایران آورده بودند مورد مشاهده رئیس شورای شهر و بازدیدکنندگان همراه قرار گرفت. این کتیبه سردر یکی از بناهای تاریخی هرات بوده است.

موزه ایران باستان موزه ایران شود

مقصد بعدی رئیس شورای شهر در قالب برنامه کشف تهران، موزه ایران باستان بود. این نخستین ساختمانی محسوب می‌شود که در ایران برای موزه ساخته شده است.

اینطور که عنوان شد طرح این ساختمان در سال1312 داده شده، در سال1314 کلنگ احداث آن به زمین زده شد و در سال1316 نیز این بنای تاریخی افتتاح شده است. موزه ایران باستان از 3بخش پیش از تاریخ و دوران تاریخ، دوره اسلامی و بخش مخزن تشکیل شده است. از آنجا که این موزه آثار غنی‌ای را دارد، مسجدجامعی عنوان کرد که باغ موزه ملی و ساختمان وزارت امور خارجه به موزه ایران تبدیل شوند؛ به‌عبارت دیگر ساختمان قدیمی وزارت امور خارجه تبدیل به موزه دیپلماسی کشور شود.

پس از این رئیس شورای شهر تهران به قزاقخانه رفت. ساختمان قزاقخانه در حال حاضر در دست دانشگاه هنر است و مدتی می‌شود که مرمت آن در دستور کار قرار دارد. همین موضوع باعث شد تا بحث زمان‌بر شدن مرمت آن پیش کشیده شود که مشخص شد نبود بودجه عامل طولانی شدن مرمت و در واقع توقف آن شده است.

به همین‌خاطر مسجدجامعی خواست تا همه نهادها و سازمان‌ها مانند شهرداری، شورای شهر، وزارت علوم و میراث فرهنگی دست به‌دست هم دهند تا با کمک هم این بنا بازسازی و احیا شود. به گفته وی این مدیریت اقدام را هم دانشگاه هنر می‌تواند برعهده بگیرد. از سوی دیگر قرار شد تفاهمنامه‌ای هم به امضا برسد که براساس آن کتابخانه ایران باستان به زیرزمین قزاقخانه منتقل شود.

بازدید از موزه صنعتی

پس از این رئیس شورای شهر تهران راهی موزه علی‌اکبر صنعتی یا 13 آبان شد. جالب اینجا بود که مسجدجامعی مهر تهرانگردی را توسط یکی از مهرسازی‌های این منطقه ساخت. در بازدید از موزه صنعتی، محمد فرهادی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز مسجدجامعی را همراهی می‌کرد. این موزه 3سال می‌شود که بسته است و آنطور که دختر علی‌اکبر صنعتی در این دیدار عنوان کرد طی سال‌های قبل و بعد از انقلاب 3بار احیا و بازگشایی این موزه در دستور کار قرار گرفته و اما هنوز موزه بسته است. بنابراین به درخواست مسجدجامعی هیأت امنایی متشکل از افرادی از شهرداری، مترو، سازمان میراث فرهنگی و خود خانواده صنعتی باید شکل بگیرد و احیا و بازگشایی موزه را دنبال کند. بازدید از ساختمان تاریخی بانک تجارت در میدان امام خمینی نیز ازجمله برنامه‌های دیروز رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود. این ساختمان در سال1304 احداث شده است و به همین سبب در این دیدار عنوان شد که ساختمان مرمت شود و زیرزمین آن به موزه بانک تبدیل شود.

دیدن نخستین شناسنامه در ایران

مسجدجامعی در ادامه به موزه ارتباطات (پست و مخابرات) و موزه ثبت‌احوال رفت. نکته جالب توجه در دیدار وی از موزه ثبت‌احوال مشاهده نخستین شناسنامه‌های صادر شده در ایران بود. این شناسنامه‌ها برای افرادی به نام فاطمه ایرانی و عبدالحسین سپنتا ثبت شده بود.

کد خبر 246219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز