همشهری‌آنلاین: احمد مسجد جامعی در شانزدهمین برنامه کشف تهران به منطقه ۳ رفت و از محله ده ونک و باغات، قنات‌ها و آثار تاریخی فرهنگی و بافت فرسوده این محله دیدن کرد.

به گزارش شورای اسلامی شهر تهران وی گفت: باید گونه‌های طبیعی سازگار در مناطق مختلف حفظ شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از مکان‌هایی چون مسجد جامع ده ونک، حمام تاریخی ده ونک، باغ مستوفی الممالک، امامزاده قاضی الصابر (ع)، زورخانه ونک، دانشگاه الزهرا، آرامگاه خانوادگی مستوفی الممالک، قلعه ارامنه و کلیسای میناس مقدس، مجموعه ورزشی آرارات و باغات و قنات‌های ده ونک دیدن و با برخی از مشاهیر و اهالی این منطقه دیدار و گفت و گو کرد.

حضور در منزل مرحوم علامه کرباسچیان، موسس و مدیر مدرسه علوی، افتتاح باشگاه اصحاب فرهنگ و هنر و حضور در منزل استاد منصور نریمان و خانواده شهید بیان نیز از دیگر بخش های تهرانگردی این هفته بود.

احمد مسجد در ابتدای برنامه صبح امروز (4 بهمن) خود به مسجد جامع ده ونک رفت و با تاریخچه این مسجد آشنا شد. به گفته ساکنان محل، مسجد قدیمی ده ونک چون گوهری در قلب این محله بود که در سال 1342 خراب شد و جای خود را به ساختمان فعلی مسجد داد. مسجد جامعی سپس به یکی از قدیمی‌ترین گرمابه‌های تهران که در زیرزمین این مسجد قرار داشت رفت و ضمن اطلاع از عمر 400 ساله این گرمابه، بر حفظ و احیای این بنای تاریخی تاکید کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران سپس به باغ مستوفی الممالک در محله ده ونک رفت و با حضور نوه مرحوم مستوفی از این مکان دیدن کرد.

مسجد جامعی در این دیدار با اشاره به نقش مهم مرحوم مستوفی گفت: خانواده مستوفی، خانواده ای بزرگ و محترم هستند و در تاریخ تهران و ایران نقش مهمی دارند.

وی در بازدید از باغات ده ونک با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 3 هزار باغ در سطح شهر تهران وجود دارد، اظهار داشت:‌ در برنامه 5 ساله دوم شهرداری بر حفظ باغات در شهر تهران تاکید شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سرانه فضای سبز شهر گفت: این سرانه برای هر شهروند 15 متر مربع است و در برنامه 5 ساله دوم این رقم باید به 18 مترمربع افزایش یابد.

وی گفت: در قدیم بسیاری از محلات تهران بر اساس گونه‌های طبیعی آن محل نامگذاری شده اند و در ونک نیز گونه گیاهی درخت ون رویش داشته است که در حال حاضر این گونه در این محل دیده نمی شود. معتقدم باید باغ‌های ارگانیک ایرانی را همان گونه که بوده‌اند حفظ کنیم.

وی پس از اطلاع از اوضاع قنات‌ها در تهران و ده ونک خاطرنشان کرد: در تهران 500 قنات داریم که تنها 150 قنات فعال هستند. 60 قنات دیگر هم در حال بازسازی است. امیدواریم بتوانیم تا سال آینده 100 قنات دیگر را هم بازسازی کنیم تا مشکل آب فضای سبز در تهران و به ویژه در ده ونک حل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران سپس به آستان مقدس امامزاده قاضی الصابر(ع)که قدمتی 900 ساله دارد رفت و پس از زیارت این امامزاده بر سر مزار شهدای ده ونک حاضر شد و یاد آنها را گرامی داشت.

در ادامه برنامه کشف تهران این هفته، مسجد جامعی در منزل مرحوم استاد علامه کرباسچیان، موسس و مدیر مدارس علوی حضور یافت و با فرزند ایشان دیدار کرد.

در این دیدار که برخی از معلمان دوران تحصیل مسجد جامعی حضور داشتند، فرزند علامه خاطرات شیرینی از ساده زیستی، حضور قلب و دقت نظر مرحوم پدر بیان کرد و همچنین خاطره‌ای از مرحوم علامه درباره دوران تحصیل احمد مسجد جامعی در مدرسه علوی گفت،زمانی که علامه مراقب بوده که اگر روزه داری برای شاگردش ضرر دارد از او به نحو مناسب مراقبت کند. این خاطره برای حاضران و رئیس شورای شهر جالب و شنیدنی بود و نشان از توجه و دقت علامه کرباسچیان به دانش آموزان داشته است.

مسجد جامعی همچنین از محوطه دانشگاه الزهرا(س) که در بخشی از آن مقبره مرحوم مستوفی‌الممالک و کارخانه قدیمی ساخت کلاهخود و ماسک شیمیایی در جنگ جهانی دوم بوده و امروزه به رستوران تبدیل شده است و همچنین یک واگن قطار قدیمی که برای دانشجویان راه آهن در محوطه دانشگاه الزهرا قرار دارد دیدن کرد.

در این دیدار که سرکار خانم دکتر خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) نیز حضور داشت، رئیس شورای شهر تهران، پیشنهاد داد تا کافه قطار در محل واگن قطاری که در محوطه دانشگاه قرار دارد، احداث شود که مسئولان دانشگاه و شهرداری منطقه3 از این طرح استقبال کردند.

عکس‌ها از: سید محسن سجادی و حمید فروتن

حضور در باشگاه آرارات و کلیسای محوطه آن نیز از دیگر بخش‌های برنامه کشف تهران این هفته بود. این کلیسا با معماری ویژه خود اثر معمار صاحب سبک ارمنی مرحوم روستم وسکانیان استکه از بتن یکپارچه ساخته شده است. بازدید از قلعه ارامنه و کلیسای میناس مقدس و دیدار با تعدادی از هموطنان ارمنی و شورای خلیفه گری نیز بخشی از این برنامه را تشکیل داد.

زورخانه ونک و قبرستان قدیمی ده ونک که در مجاور زورخانه قرار دارد از دیگر بخش های کشف تهران این هفته رئیس شورای شهر بود. همچنین حضور در یک گالری هنری و مشاهده آثار زیبای چند تن از هنرمندان این منطقه نیز از بخش های دیدنی کشف تهران این هفته بود.

وی همچنین به باشگاه اصحاب فرهنگ و هنر رفت و این باشگاه را با حضور هنرمندانی چون داریوش ارجمند، هوشنگ توکلی، داریوش اسدزاده، اسماعیل خلج، محمود پاک نیت و دیگر بازیگران و هنرمندان افتتاح کرد.

احمد مسجد جامعی بعد از ظهر جمعه و در میانه برنامه کشف تهران راهی خیابان قصرالدشت شد تا در مراسم ختم مرحوم آذر حق نظری، بانویی که در حادثه اخیر آتش سوزی خیابان جمهوری جان باخت حضور یابد و با خانواده آن مرحوم همدردی کند. به گفته مسجدجامعی او شب قبل در منزل آن مرحوم نیز حضور یافته و ناگفته ها و گله های خانواده او را درباره حادثه شنیده بود و این برای بار دوم بود که با آنها همدردی می‌کرد.

رئیس شورای شهر در ادامه برنامه کشف تهران این هفته به منطقه 3 بازگشت و این بار ابتدا به دیدار خانواده شهید بیان رفت. پدر این شهید بزرگوار که از روحانیون مورد احترام منطقه است توضیحاتی درباره روحانیون مشهور منطقه داد. مسجد جامعی در آخرین بخش از کشف تهران این هفته به منزل استاد منصور نریمان از نوازندگان پیشکسوت عود رفت و از این استاد عیادت کرد.

دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهرتهران باعنوان کشف تهران هرجمعه باهدف حضور در هویت تاریخی فرهنگی تهران و آشنایی با مسائل و مشکلات مردم مناطق مختلف تهران انجام می‌پذیرد که اینهفته به منطقه3 اختصاص یافته بود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۵