همشهری آنلاین: اولین بیوگرافی تصویری بنیان‌گذار شرکت اپل پس از ماه‌ها حدس و گمان سرانجام با کارگردانی جاشوا مایکل و با بازی اشتون کوچر در نقش جابز، بر پرده‌ سینما رفت.

براساس گزارش CNN، این فیلم بخش‌های اولیه دوران فعالیت جابز را پوشش داده و از دوران نوجوانی و جوانی و حضور او در کالج در سال 1974 تا ارائه اولین آی‌پاد در سال 2001 را نمایش می‌دهد.

این اولین فیلم سینمایی که به صورت خاص صرفا با تمرکز برروی زندگی بنیان‌گذار شرکت اپل که در سال 2011 پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان تسلیم مرگ شد،‌ ساخته شده‌است. دومین فیلم استیو‌ جابز با کارگردانی آرون سورکین براساس بیوگرافی جابز نوشته والتر ایزاکسون درحال ساخت بوده و قرار است سال آینده اکران شود.

زندگی جنجالی جابز شاید کشش ساختن سه فیلم سینمایی را داشته باشد،‌ اما فیلم اخیر "جابز" بر سال‌های اولیه حضور وی در شرکت اپل متمرکز بوده و دیگر رویداد‌ها را نادیده گرفته است. برای مثال با اینکه طول این فیلم دو ساعت است اما در آن هیچ اشاره‌ای به این موضوع که استیو جابز به فرزندخواندگی پذیرفته شده، به کار وی در شرکت NeXT، جستجویش برای یافتن پدر حقیقی‌‌اش، مدیریت شرکت پیکسار، ازدواجش با لارن پاول،‌دستاورد‌ها و پیروزی‌های بزرگش در اواخر حضورش در شرکت اپل و بیماری سرطانی که در نهایت او را از پا درآورد هیچ اشاره‌ای نشده‌است.

البته باید به‌این نکته توجه داشت که ساخت فیلمی با تمامی این جزئیات منجر به تولید اثری 4 ساعته می‌شد. با وجود اینکه فیلم سینمایی جابز توجه بسیاری را به خود جلب کرده، اما بخش‌هایی در این فیلم هستند که به صورت ویژه بسیار قوی یا بسیار ضعیف و غیر‌واقعی ساخته شده‌اند.

بازی شگفت‌انگیز اشتون کوچر

یکی از نقاط قوت این فیلم بازی باورنکردنی کوچر در نقش استیو جابز جوان است. کوچر که تاکنون کمتر در نقش‌های جدی حضور داشته با بازی قوی خود در این نقش بینندگان فیلم را شگفت‌زده می‌کند. وی با کمک چهره‌پردازی قوی در بسیاری از نماها شباهت زیادی به جابز جوان دارد. وی الگوی گفتاری جابز، راه رفتن او، فرم خمیده بدن، شیوه قدم زدن و قلاب کردن دست‌ها به هم درهنگام سخن گفتن برای گروهی از افراد را به خوبی رعایت کرده‌است.

کوچر به خوبی توانسته نبوغ پنهان در چشمان جابز و همچنین بی‌صبری‌اش در برابر افرادی که احساس می‌کرد وقتش را تلف می‌کنند به خوبی نمایش می‌دهد. وی همچنین به خوبی توانسته شخصیت بی‌ثبات و مشهور جابز را به عنوان فردی که یک لحظه بسیار الهام‌بخش و جذاب است و در لحظه‌ای دیگر به شدت بی‌رحم، بازسازی کند.

بنای شرکت اپل روی یک ظرف میوه

در این فیلم با بخش‌هایی از داستان افسانه‌ای چگونگی پایه‌گذاری شرکت اپل توسط جابز و وزنیاک در گاراژ خانه پدری جابز در لس‌آلتوس کالیفرنیا شوخی‌هایی کرده‌است. در بخش‌هایی از این فیلم تعدادی از شخصیت‌های حقیقی از قبیل راد هولت و اولین سرمایه‌گذار اپل مایک مارکولا نشان داده شده‌اند که در اولین دیدارشان به جابز و همکاران عجیب و غریبش با تردید نگاه می‌کنند.

صحنه‌ای که در آن جابز و مارکولا برسر سرمایه‌گذاری برای اپل بحث می‌کنند در اتاق غذاخوری خانه پدری جابز رخ می‌دهد،‌ درحالی که مادر جابز با مقداری نان و ظرفی میوه درحال پذیرایی از مارکولا است. مادر در این صحنه با اشاره به رژیم غذایی عجیب پسرش که یک هفته تمام را تنها با خوردن سیب زندگی‌کرده‌است می‌گوید یکی از دوستان استیو او را میوه‌خوار (از زیرمجموعه‌های گیاه‌خواری) می‌نامد.

مشخص نیست که آیا چنین لحظاتی در زندگی جابز واقعا رخ داده یا نه. براساس کتاب والتر ایزاکسون که با همکاری مستقیم خود جابز نوشته شده، نقشه اصلی آغاز تجارت اپل طی دوره‌ای یک هفته‌ای و در خانه مارکولا طرح شده و در آن هیچ اشاره‌ای به نوع غذا نشده است.

وزنیاک،‌شخصیتی حاشیه‌ای

استیو وزنیاک خجالتی از موفقیت‌های اولیه شرکت اپل سهم زیادی نبرد و در فیلم نیز بیشتر در پس‌زمینه و زیر سایه شخصیت جابز دیده می‌شود. وزنیاک حقیقی به دلیل دادن مشاوره برای ساخت نسخه‌ای دیگر از فیلم زندگی جابز، در ساخت این فیلم با سازندگان آن همکاری نکرده‌است و شاید این عدم همکاری بتواند کم‌رنگ بودن نقش او را در فیلم جدید توضیح دهد. در این فیلم همچنین در بخش‌هایی از مهمترین صحنه‌های وزنیاک آزادانه تغییراتی ایجاد شده‌است. برای مثال در صحنه‌ای وزنیاک در یکی از شبهای سال 1985 در دفتر کار جابز با گفتن تصمیمش برای ترک شرکت اپل جابز را بهت‌زده می‌کند، اما حقیقت این است که جابز از این خبر پس از درز کردن آن از طریق وال‌استریت ژورنال با خبر می‌شود.

زوایای تاریک جابز

در این فیلم چندین صحنه از سخنرانی‌های پرشور جابز برای کارمندانش دیده می‌شود درحالی که کارمندان نیز با شور و شوق او را تشویق می‌کنند. اما این فیلم به خاطر حفظ اعتبارش بخش‌های پیچیده‌تر شخصیت جابز را پنهان نکرده‌است.

برای مثال در صحنه‌ای خیانت او به وزنیاک برسر چندین هزار دلار پول دستمزد کارشان که برای ساخت بازی آتاری به دست آورده‌اند نمایش داده شده‌ است، تقلبی که در کتاب ایزاکسون نیز به ثبت رسیده‌ است. همچنین فیلم نشان می‌دهد جابز با همکارانی که برایشان احترامی قائل نبود رفتاری بسیار بی‌رحمانه داشت. در صحنه‌ای وی یکی از مهندسان شرکت  که اشتیاق جابز برای فونت‌های اپل را نادیده گرفته بود، به صورت ناگهانی اخراج کرد. کارمند در این صحنه از جابز می‌پرسد که می‌خواهی من را اخراج کنی؟ و جابز با فریاد به او می‌گوید: نه! من تو را اخراج کرده‌ام! چرا هنوز اینجایی؟ از دیگر زوایای تاریک شخصیت جابز که در این فیلم به نمایش درآمده این است که وی اعطای سهام کارگری به چندین نفر از کارمندان اولیه شرکتش،‌ از جمله دانیل کوتکه دوست قدیمی و هم‌اتاقی‌اش در کالج را در نهایت سردی رد می‌کند.

اولین آگهی تلویزیونی

فیلم "جابز" در سال 1997 با صحنه حضور استیو جابز در یک استودیو تمام می شود درحالی که وی درحال ضبط صدای تبلیغ مشهور اپل با نام "متفاوت فکر کن" دیده می‌شود،‌ اما حقیقت این است که جابز خود متن این تبلیغ را با صدای خود ضبط کرد اما در نهایت نسخه‌ای از صدای ریچارد دریفوس را برای این تبلیغ استفاده کرد. در این صحنه صدای جابز برروی صحنه‌هایی احساسی از کارمندان شرکت اپل دیده می‌شود؛ پایانی که مورد علاقه سورکین،‌ کارگردان نسخه دیگر فیلم زندگی جابز نیز هست و باید صبر کرد و دید که پایان آن نسخه دیگر به کجا ختم خواهد شد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶