همشهری آنلاین: مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا برای اولین بار از زمانی که ماموریت خود را در سیاره سرخ آغاز کرده، مجموعه‌ای تصویری از عکس‌هایی با وضوح بسیار بالا را به زمین ارسال کرده است.

 

 

مرکز کنترل در این هفته دستور جدیدی به کنجکاوی صادر کرد تا درپوشش غبار دوربین MAHLI بازوی روباتیک خود را بردارد. این درپوش تا کنون به MAHLI امکان ثبت تصاویر بسیار ناواضح و کدری را مشابه عکس سلف‌پرتره‌ای که کنجکاوی به تازگی به زمین ارسال کرده، می‌داد، اما با برداشته شدن آن، شفافیت و وضوح حقیقی این دوربین خود را به نمایش گذاشته است.

کنجکاوی به 17 دوربین مجهز است که MAHLI یکی از آنها بوده و برای عکسبرداری از تصاویر کلوزآپ از نمونه‌های زمین‌شناختی و سازند‌های مریخی در حین حرکت کنجکاوی طراحی و ساخته شده‌است. این دوربین از قدرت بزرگنمایی اجسامی به کوچکی 12.5 میکرومتر برخوردار است.

اولین تصویری که این دوربین به محض برداشته شدن درپوش به ثبت رسانده و به زمین ارسال کرد،‌تصویری از محوطه‌ای است که در پیش روی کنجکاوی قرار دارد. با وجود آزمایشی بودن این عکس،‌دانشمندان بلافاصله پس از دریافت آن آغاز به بررسی دانه‌های ریگ موجود در تصویر شدند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، یک روز پس از برداشته شدن درپوش، این دوربین با استفاده از هدف تنظیم‌سازی کنجکاوی، بخش‌های مختلف خود از جمله رنگ را تنظیم کرد و به حالت استاندارد مورد نظر دانشمندان درآمد. این هدف تنظیم‌سازی سکه‌ای یک پنسی و 109 ساله‌است که دوربین از آن برای تنظیم‌سازی خود استفاده کرد و پس از آن به عکسبرداری از زوایای مختلف کنجکاوی و محیطی که در آن قرار گرفته پرداخت.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۵