همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه هاروارد نقشه‌ای از پیچیده‌ترین منطقه در جهان،‌یعنی مغز انسان را ترسیم کردند.

دانشمندان دانشگاه هاروارد شیوه تصویربرداری پیشرفته‌ای ابداع کرده‌اند تا با کمک این تکنیک و استفاده از اسکن رزونانس مغناطیسی درون مغز انسان را به وضوح مشاهده کنند. به گفته "یان ودین" استاد دانشگاهخ هاروارد،‌ تصاویر به ثبت رسیده به کمک این تکنیک اولین تصاویر حقیقی از مسیرهای موجود در میان 100 میلیارد سلول موجود در مغز انسان و چگونگی عملکرد آنها است.

به گفته وی تا به امروز تصاویری که از مغز مشاهده شده اند تنها سایه‌ای از سطح آن بوده‌اند. به گفته دانشمندان این نقشه‌های سه بعدی به آنها امکان می‌دهد برای اولین بار درون سلولهای فعال مغزی را مشاهده کنند. "جف لیچمن" دیگر استاد دانشگاه هاروارد نیز تکنیکی مشابه را ابداع کرده است که به واسطه آن می‌توان مسیرهای متصل میان هریک از نورونها را در مغز حیوانات ردیابی کرد.

وی با استفاده از تنها سه رنگ،‌ سلولهای عصبی را علامتگذاری کرده و سپس اتصالات میان آنها را ردیابی کرد،‌کاری که انجام آن با استفاده از شیوه‌های سنتی تصویربرداری صدها هزار سال به طول می‌انجامد. به گفته لیچمن مغز انسان پیچیده‌ترین پدیده در جهان هستی است که از خاطرات و ترسهای ما نگهداری کرده،‌اطلاعات انسان را حفظ می‌کند و به ما اجازه شنیدن و دیدن می‌دهد. اما هنوز ابزار کافی برای دیدن شناختن آن در دسترس نیست.

با اینهمه با استفاده از تکنیک جدید تصویربرداری برای ردیابی مسیرهای اتصال سلولهای عصبی به یکدیگر دانشمندان می‌توانند نقشه‌ای سه بعدی از شبکه پیچیده‌ای که مغز انسان را تشکیل داده خلق کنند. برای سالها بسیاری بر این باور بودند که مغز انسان مجموعه‌ای از کابلهای درهم و پیچیده است،‌اما دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که رشته‌های عصبی ترکیبی مانند صفحه شطرنج دارند.

به علاوه،‌ ساختار این شبکه به واسطه تکنیک جدید تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا همان MRI با جزئیات بیشتر و دقیقتری دیده می‌شود. اکنون دانشمندان می‌دانند که رشته‌های عصبی بیشتر به کابلهای روبان مانند، صفحات دو بعدی از فیبرهای عصبی که مانند تار و پودهای پارچه از روی یکدیگر رد شده‌ند شباهت دارند.

اسکنر MRI اتصالات عصبی "کانکتوم" سال گذشته راه‌اندازی شده و می‌تواند شبکه‌ای از فیبرهای متقاطع که بخشهای متفاوت مغز از طریق آنها به یکدیگر متصل می‌شوند،‌ را در وضوح تصویری 10 برابر بیشتر از اسکنرهای معمولی به نمایش بگذارد. تا کنون با استفاده از تکنولوژی‌های موجود در حدود 25 درصد از ساختار مغز انسان آشکار شده بود،‌اما گفته می‌شود این اسکنر جدید می‌تواند 75 درصد از ساختار این اندام را آشکار سازد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۴