همشهری آنلاین: ضربه مغزی و ابتلا به سندرم نبوغ اکتسابی، یک شهروند آمریکایی را به نابغه موسیقی تبدل کرد

سندرم نبوغ اکتسابی، یک شهروند آمریکایی را به نابغه موسیقی تبدل کرد

به گزارش ایسنا، "درک آماتو" در سال 2006 میلادی و به دلیل اصابت سرش به استخر، دچار ضربه مغزی و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. این ضربه باعث بروز سردردهای شدید و از دست رفتن بخشی از قدرت شنوایی وی شد، اما پس از این حادثه توانایی ویژه‌ای در وی بروز کرد.

آماتو مدتی پس از این حادثه به طور اتفاقی در منزل یکی از دوستانش پشت پیانو نشست و شروع به نواختن حرفه‌ای پیانو کرد، درحالی که هیچ آموزش ویژه‌ای در این زمینه ندیده بود.

دکتر اندرو ریوز متخصص مغز و اعصاب در خصوص علت بروز این حالت در این بیمار که اکنون گفته می‌شود نابغه‌ای در موسیقی است، تأکید کرد: این بیمار دچار وضعیت خاصی موسوم به سندروم ساوانت یا نبوغ اکتسابی(Acquired Savant Syndrome) شده که در اثر ضربه شدید به سر و تغییر شیمیایی مغز روی داده است.

سندرمی که این بیمار به آن مبتلا شده است از نوع بسیار نادر است و ترکیبی از توانایی‌های مختلف موسیقی و بصری است. "درک آماتو" اکنون فعالیت خود را به عنوان یک موسیقدان حرفه‌ای پیگیری می‌کند.

محققان سندروم ساوانت یا نبوغ اکتسابی را یک بیماری ژنتیکی یا اکتسابی می‌دانند که باعث ایجاد مهارت‌های استثنائی در حوزه‌های خاص مانند نواختن موسیقی می‌شود.

در جهان حداقل 30 بیمار وجود دارند که به دلیل ضربه مغزی به سندروم ساوانت مبتلا و از توانایی‌های بالای موسیقی یا ریاضی برخوردار شده‌اند.

کد خبر 174007
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز