همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: هنر نقاشی بر روی ساحل دریا، یخ و برف از آن دست هنر‌های پر زحمت و ناپایدار است که با تغییر آب و هوا محو می‌شوند.

 

جیم دنیون هنرمندی که بنیان گذار هنر ساحلی است. او با استفاده از یک چوب دستی، نقش‌های بسیار زیبایی بر روی ساحل دریا، برف و یخ ترسیم می‌کند.

 نقش‌هایی که گاهی وسعت و بزرگی آنها به کیلومترها می‌رسد. نقش‌های زیبایی که تنها با تغییر آب و هوا چون جز و مد، باران، طوفان، گرم شدن هوا و یا تنها خیزش امواج آب، نقش بر آب و محو خواهند شد.

 تنها تصاویر ثبت شده آنها توسط دوربین عکاسی است که آنها را ماندگار می‌کند. دوربینی که در دستان هنرمند عکاس،  پیتر هینسون قرار دارد. پیتر عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای کارهای هنری جیم دنیون را به عهده دارد.

جیم نقشه کارهای هنریش را در زمین‌ها و سواحل وسیع طراحی می‌کند. سواحل و مکانی‌هایی که کیلومترها بوم نقاشی در اختیار او قرار می‌دهند. گاهی او برای رسم یک اثر هنری کیلومتر‌ها راه رفته و محاسبه می کند، آنهم با دست خالی. تنها وسیله کار او یک چوب، خوش دست است که آن را از همان ساحل پیدا می کند.

نقاشی ساحلی در ابعاد وسیع آنهم تنها با یک چوب دستی، جیم را بسیار مشهور کرده است. رد پای او جزیی از این نقاشی‌ها محسوب می‌شود که از نقطه مرکز کار شروع شده و به خارج از آن ختم می‌شود. طرح ها بصورت بداهه  با اشکال هندسی و نقوش زیبا کار می شود.

بوم ساحلی او بعضی اوقات خشک، برفی، یخی و یا خیس از باران است. جیم در حال حاضر تنها هنرمندی است که بزرگترین نقاشی برفی خود را درجهان کشیده است. شاهکارهای او شاید تنها یک هقته بتوانند، دوام بیاورند. چرا که بعد از پایان کار آنهم یک کار طولانی مدت و پر زحمت؛ امواج، باد، باران و... شروع به پاک کردن آن می‌کنند.

جیم در حال حاضر با استفاده از آثار هنری خود، یک رکورد عالی به عنوان بزرگترین نقاش، شن و ماسه، برف  و یخ در جهان ثبت کرده ‌است.

نقاشی برفی او در بایکال که یک دریاچه یخ زده در سیبری است، بزرگترین هنر ناپایدار جهان نام گرفته است که  او در طول زندگی حرفه ای خود کار کرده است. اندازه این نقاشی حدود 14.5 کیلومتر بود.او برای این نقاشی از وسیله نقلیه برای راه رفتن بر روی این بوم بزرگ، استفاده می‌کرد.

شگفت آور است که او با دست خالی این نقاشی را کشیده است و هیچ وسیله اندازه گیری یا دستگاهی برای تعیین جایگاه صحیح مرکز و جایگاه طراح‌ها نداشت. او هنرمندی سخت کوش است که رویا هایش را به واقعیت تبدیل می کند.

 

http://www.jimdenevan.com/

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز