شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: برش کتاب‌های قدیمی به فرم‌های به دلخواه هنری جالب و پر طرفدار است.

هنر از جنس کتاب

هنر از جنس کتاب، ظاهرا هنری عجیب و کمی غیر منطقی است. قیچی کردن کتابها به عنوان خلق آثار هنری!!! با این وجود این هنر بسیار پر طرفدار است. این هنر، نوعی برش و قیچی کتاب‌های قدیمی است که در قالب هنر مفهومی تعریف می‌شود.

برش‌های بدست آمده، دارای مفاهیم و مضامینی است که در پایان کار نشان داده‌ می‌شود. مضامینی در قالب، ماجرای رمان یک کتاب، یا برشی از حیوانات، مناظر و.. یا مفاهیمی در قالب سیاست، دین، ارتباطات و... تمامی این قالب‌ها به انتخاب و گرایش هنرمند دارد.

جالب است بدانید، هنرمند‌های بسیاری در این زمینه کار کرده و آثار خود را در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی به نمایش گذارده و می گذارند.بسیاری در این زمینه بر پا شده است. سایت‌های هنری در این زمینه بسیار است.

ازهنرمندان به نام در این زمینه می توان به رابرت دی، سارا پریمجی، سو بلکول و برتون لایدیک بینز از ایالات متحده اشاره کرد.

رابرت دی‌، متولد 1961 در کالیفرنیا است. او فارغ التحصیل رشته فلسفه و ریاضیات از دانشگاه مدیسون امریکا است. او از سال 1986 شروع به ساخت و برش کتاب‌ها کرده است.

 رابرت هنرمند متخصص در این صنعت هنری است. او با برش  خارج کردن اشکال حیوانی چون؛ خرچنگ، حشرات، برگ‌ها، نامه‌ها، تفنگ و ... استاد است. رابرت در حال حاضر در کارگاهی در مرکز نیویورک. . کار می‌کند.

سارا پریمجی، هنرمندی توانا در این زمینه است که به تازگی یک کتاب فروشی قدیمی نزدیک کارگاه خود پیدا کرده است. او بسیار خوشحال است، چرا که برای برش و قیچی و خلق آثار هنریش تنها باید یک دلار بابت هر کتاب قدیمی پرداخت کند.

سارا در زمینه گلها، پرندگان و داستانهای کودکانه کار یا به عبارتی قیچی و برش هنری می‌زند. او می‌گوید من دنیای جن و پری را بسیار دوست دارم. دنیایی که در داستانهای کودکان به نوعی شگفت انگیز و رویایی وجود دارد. من با برش و قیچی کتاب‌های قدیمی کودکانه می‌خواهم آنها را از دل این کتاب، بیرون کشیده و به تماشا بگذارم.

بلکول سو هنرمندی با استعداد و یک مدیر هنری است.  او دوست دارد افسانه‌های محلی و داستانها وروایات قومی را بروی کتاب‌ها برش بزند.

او می‌گوی؛ شروع کارش در یک قطار به مقصد فیلدلفیا بود. او در این قطار به جای انتظار رسیدن به مقصد، شروع به برش ورق‌های کتابی که خوانده ‌بود می‌کند. تصویر یا اثر بدست آمده از این برش‌ها او را ترغیب به ادامه و گسترش کار می‌کند.

نظر شما در باره این هنر قیچی کردن یا برش کتابهای کهنه و یا نو چیست؟

 

http://bookdust.com/

 

کد خبر 143613
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز