همشهری آنلاین: تابلوی "کوکب هدایت" اثر جلیل جوکار در رویداد "هنر ماه" در باغ موزه هنر ایران رونمایی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در این مراسم که با حضور اساتید برجسته فرهنگ و هنر، هنرمندان، علاقمندان و مدیران نگارخانه هابرپا شد،  دکتر سید احمد محیط طباطبایی از اثر عرفانی و مذهبی "کوکب هدایت" پرده برداری کرد.

تابلوی "کوکب هدایت" در ابعاد 4/45 در 4/35 توسط رنگ های جسمی و روحی و طلای 24 عیار ساخته شده است.

طراحی این اثر 7 روز و خلق و اجرای آن 7 ماه به طول انجامید هنرمند در این تابلو حاشیه را به صورت تذهیب، تشعیر تصویر کرده تا نمادی از حقیقت عالم را نمایان سازد و درون کادر نمادی از عالم واقعیت را نمایش می دهد.

این اثر روایتگر ذوالجناح اسب امام حسین(ع) است که کادر شکنی کرده و از حقیقت عالم به درون کادر مادیت هجوم آورده وبا رضایت تمام رو به سوی تقدیر محتوم خود پیش می رود و در پایین حاشیه نماد جهاد و جنگ بین خیر و شر است.

ابرها نتوانسته اند روی این کوکب هدایت را بپوشانند.

در این اثر شمایل گریزی حاکم است و سعی شده درد، زخمی شدن، اشک، رضایت از تقدیر الهی، دلاوری و شجاعت یکجا در چهره و اندام ذوالجناح نمود یابد.

اثر دو امضا دارد یکی به صورت مسجع (هوالجلیل) در بالای اثر ودیگری در پایین اثر است. در حاشیه 21 پرنده کوچک دیده می شوند که این عدد در محاسبات ابجدی بطن دوم بسم الله الرحمن الرحیم است و در واقعه عاشورا به تعداد شهیدان اشاره دارد و به حساب ابجد نام الجلیل خداوند است.

در این برنامه دکتر علی عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص" نشانه شناسی" به شرح و بررسی ویژگی های تابلوی نگارگری جلیل جوکار  پرداخت ودر ادامه دکتر اسماعیل آذر و دکتر دلاور بزرگ نیا مدیر باغ موزه هنر ایرانی سخنانی را در مورد نگارگری معاصر ایران و جایگاه آن ایراد کردند.

مراسم رونمایی از تابلوی "کوکب هدایت " جلیل جوکار همچنان که بزرگ نیا مدیر باغ موزه هنر ایرانی وعده داده بود، در پی رونمایی ده روز یکبار از تابلوهای دیده نشده، برگزار شد.

"هنر ماه" رویدادی ماهانه است که با هدف تاکید بر پیوند "هنر و شهروند" و احیای هنرهای سنتی ایران اسلامی با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به مرکزیت "باغ موزه هنر های ایرانی" است که با برپایی نمایشگاه نگارگری در باغ موزه در شب میلاد با سعادت حضرت علی اکبر (ع) آغاز شد و دومین رویداد آن نمایش یکصد نقاشی قهوه خانه ای در موزه امام علی (ع) بود.

نمایشگاه "هنر ماه" به مدت یک ماه در باغ موزه هنر ایرانی واقع در میدان تجریش ـ خیابان دربندی ( مقصود بیک) ـ کوچه دکتر حسابی ـ شماره 20 دایر است.

 

 

 

 

کد خبر 141790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز