همشهری آنلاین: نکوداشت زنده‌یاد حسن زرین خط در بیستمین نشست پژوهشی هنر در گالری برگ برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، زنده‌یاد زرین خط در سال 1273 خورشیدی در خانواده‌ای متوسط در تهران زاده شد.از همان کودکی عشق فراوانی به خط داشت، به همین دلیل از هر فرصت کوچکی برای فراگیری، بهره می‌برد.

ظهرها وقتی باز می‌گشت، سر راهش به مسجد شاه می‌رفت و از روی سنگ نبشته‌های اطراف رواق مسجد سیاه مشق می‌نوشت.

در آن زمان، استاد میرزا طاهر کاتب همایونی در نزدیکی مسجد شاه مکتب خانه‌ای داشت و حسن زرین خط گه گاه به آنجا می‌رفت و به تماشای نوشتن خط می‌ایستاد و بعدها نیز به مکتب او رفت و بعد از مدتی به عنوان خوشنویس درس داد.

در زمان اعتمادالدوله (وزیر فرهنگ) نوشتن کتابهای درسی از اول ابتدائی تا سوم متوسطه را منحصرا به عهده او گذاشتند که متأسفانه با کنار رفتن اعتماد الدوله، چاپ کتاب‌های درسی با حروف متداول شد.

در زمانی که چاپ سنگی معمول بود، کتابهای فوائد الادب، احسن المراسلات و حساب موسی خان را نوشت.

تا آنکه چاپ کلیشه متداول شد، در زمان اعتمادالدوله، نخستین کارهای استاد، با کلیشه کتاب های درسی منتشرشد و بعدها، معمول شدن افست در صنعت چاپ که در این زمینه گام بزرگی به پیش بود، بیش از پیش جلوه و جلای کارهای او را در کتاب‌های چاپی نمایان ساخت.

آخرین استاد او، مرحوم محمد حسین عماد الکتاب سیفی بود. زیرا استاد حسن زرین خط نمونه‌ای از آن انسان های جستجوگر است که هرگز از آموختن دست نمی‌شویند، گرچه خود به مرز کمال دست یافته باشند.

استاد زرین خط از میان اقلام شش گانه اصلی خط، فقط نستعلیق می‌نویسد و بی گمان، نرمش و قدرتی که در کار او مشاهده می‌شود، ناشی از همین است که تمامی استعداد و نیروی ذهن فعال و جستجوگر خود را وقف این یک قلم ساخته است.

او در این باره گفته است: "حتی خواستم از مرحوم عماد الکتاب تعلیم ثلث بگیرم. اما ایشان گفتند خطت بو می‌گیرد. نه این خوب می‌شود، نه آن. تعلیم نگیر. این بود که فقط نستعلیق را دنبال کردم".

نوشته‌های روی اسکناس‌های بانک ملی به خط اوست.

علاوه بر این، کتابهای ادبی، کتابهای درسی، کتیبه‌های مساجد و مقابر و بناهای بزرگ تاریخی، سنگ نبشته‌های آثار گوناگون تاریخی، اوراق بهادار، بروشور داخل جعبه‌های دارو، سکه‌ها، کاشی‌ها، پلاکها، تابلوهای تأسیسات و بناهای دولتی، سنگ مزارها، شناسنامه، دفاتر ازدواج، زیارتنامه و ... اغلب به خط اوست.

در نکوداشت این هنرمند خوشنویس اساتیدی همچون جهانگیر نظام‌العلماء،اکبر ساعتچی و حمیدرضا قیلچ‌خوانی سخنرانی می‌کنند.

این برنامه 17 مرداد ماه ساعت 19 در گالری برگ برگزار می‌شود.

 

کد خبر 141264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز