همشهری آنلاین: نخستین نمایشگاه کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران طی مراسمی با حضور هنرمندان و اساتید ادبیات و هنر، افتتاح و در حاشیه آن از کتاب 3 جلدی «خط و خوشنویسی» اثر سید محمد وحید موسوی جزایری نیز رونمایی شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران، محمود اسماعیلی، دبیر جشنواره کتاب نفیس در سخنانی گفت: برپایی جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی از برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که با همکاری یونسکو، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و فرهنگستان هنر شاهد برگزاری آن هستیم.

اسماعیلی افزود: هدف از برپایی این جشنواره و نمایشگاه 540 اثر عرضه شده در آن، هویت‌بخشی به کتاب نفیس در صنعت نشر است. با وجود استفاده زیاد از واژه نفیس هنوز درباره مفهوم واقعی، استانداردها و معیارهای آن اجماع نظر وجود ندارد.

برای گروهی، واژه نفیس تداعی‌گر گرانی، لوکس بودن و کهنه‌گرایی است. این جشنواره در پی ارایه مفهوم واقعی کتاب نفیس است و در خلال جلسه‌های داوری این جشنواره سنگ بنای ارایه مفهومی درست از نفاست کتاب را گذاشتیم و امیدواریم به زودی به استانداردهایی دقیق درباره آن برسیم.

وی ادامه داد: از 540 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره 39 اثر در مرحله نخست داوری برگزیده شدند و در مراسم اختتامیه از پنج اثر در بخش‌های «مذهبی»، «دواوین شعری»، «هنری نفیس»، «ایرانشناسی» و «نسخه برگردان» تجلیل می‌شود.

همچنین بهاءالدین خرمشاهی، قرآن پژوه و محقق در مراسم رونمایی از کتاب 3 جلدی «خط و خوشنویسی» گفت: در قرآن کریم بارها بر اهمیت کتابت و زبان‌آموزی تاکید شده و حافظ نیز بسیار به خط اشاره دارد، تاجایی که 50 اشاره در دیوان حافظ به خط و زبان‌آموزی گردآوری شده است.

وی رونق خط و خوشنویسی در ابتدای ظهور اسلام را به تحریم اولیه نقاشی و مجسمه‌سازی برای پرهیز از مشتبه‌شدن این دو هنر با بت‌پرستی مرتبط دانست و افزود: خوشنویسی عظیم‌ترین هنر ملت‌های اسلامی است و خوشحالم اکنون شاهد اوج انواع خطوط کوفی، ثلث و نسخ در ایران هستیم.

همچنین بهرام کلهر نیا، محقق و استاد دانشگاه در سخنانی از خط به عنوان شناسه سرنوشت بشر یاد کرد و گفت: ملتها در طول تاریخ برای خط اهمیت ویژه قایل می‌شدند و کهن‌ترین خطوط به تمدن سومر وابسته است. در اسطوره‌ها برای خط منشا آسمانی قائلند و نخستین نقش‌های ترسیمی بشر منشا خط تاریخی است.

نخستین نمایشگاه کتاب نفیس و نسخ خطی با حضور حجت الاسلام سید محمود دعایی ، بهاالدین خرمشاهی، بهرام کلهر نیا و علی ایمانی افتتاح شد و با معرفی 540 اثر تا چهارشنبه 27 بهمن در گنجینه اسناد کتابخانه ملی برپا ست.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸