همشهری آنلاین: چاپ ایران به دلیل حضور اساتیدی در این عرصه و استفاده از دستگاه‌های مدرن چاپ طی سال‌های اخیر با رشد خوبی همراه بوده که منجر به ارتقای بخش فنی تولید کتاب‌های نفیس شده است

آغداشلو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران، آیدین آغداشلو از داوران بخش نهایی این جشنواره پس از بیان مطلب فوق در بررسی وضعیت تولید کتاب نفیس در ایران گفت: موضوع دیگر در این حوزه، مرتبط با سلیقه ناشر و سفارش دهنده است که متأسفانه در این زمینه با زوال سلیقه عمومی مواجه هستیم.

سفارش دهنده نمونه‌هایی را برحسب سلیقه نه چندان کارآمدش می‌پسندد و این را به عنوان یک عذر مطرح می کند که سلیقه من، نماینده سلیقه عمومی است و سفارش من باید سودبخش باشد و باید با سلیقه عمومی جامعه همخوانی داشته باشد، چرا که سرمایه من بازنمی گردد.

آغداشلو در ادامه افزود: وقتی با چنین وضعیتی مواجه هستیم، نگاه و سلیقه سفارش‌دهنده معیار می‌شود و بالطبع سلیقه عمومی با این نمونه‌های منحط و ناپسند ارتقاء پیدا نمی‌کند و پایین می‌ماند.

وی گفت: در نمونه‌هایی که به مرحله نهایی داوری جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی رسیده‌اند با نمونه‌های معدودی از لحاظ کیفی مواجه هستیم و برای اینکه شاهد رشد تولید کتاب‌های نفیس باشیم می‌بایست سفارش دهنده با سلیقه، مدیر هنری شایسته و کارآمد، بهترین صحاف و چاپ عالی کنار هم قرار گیرند و از توان آنها به بهترین نحو استفاده شود.

آغداشلو در ادامه سخنانش به موضوع برگزاری جشنواره کتاب نفیس اشاره کرد و گفت: روش مناسبی در عرصه داوری کتاب‌ها اتخاذ شده بود و بالطبع نمونه‌های نهایی و عالی انتخاب شده می‌تواند الگویی باشد برای انتخاب‌های مخاطبان و مردم و همچنین ناشران که نگران حیثیت خودشان هستند تا به مرور متوجه تفاوت‌ها شوند.

کد خبر 127629
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز