سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای درمان بیماری وسواس از این پس از روش کاشت الکترود در مغز استفاده می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تا کنون برای درمان بیماری پارکینسون و گروه بیماری های مرتبط با آن از روش کاشت الکترود در هسته‌های عمقی مغز استفاده می‌شد اما با توجه به نتایج مطلوبی که به دست آمده است، از این پس این روش درمانی برای بهبود بیماران وسواسی که به دارو پاسخ مناسب نداده‌اند نیز بکار می رود.

کاشت الکترو در هسته‌های مغزی (جراحی DBS ) نخستین بار در ایران در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) در سال 84 با کمک جراحان خارجی بر یک بیمار مبتلا به پارکینسون صورت گرفت و از آن پس جراحان چیره دست ایرانی بیش از 60 بار این عمل را برای درمان بیماران مبتلا به پارکینسون و دیستونی با موفقیت انجام دادند.

بیماری پارکینسون بیماری مغزی است که فرد در پی تخریب برخی سلول‌های مغزی دچار اختلالات حرکتی می‌شود؛ بیماری دیستونی نیز بیماری سیستم عصبی است که با سفتی غیرطبیعی عضلات (اسپاسم) و تغییر وضع تنه، دست و پا، برگشت سر و گردن به عقب و پیچش دست و پا همراه است.

دکتر شهیدی با اشاره به این که عمل جراحی کاشت الکترود در مغز در سه مرحله مجزا در سه روز صورت می‌گیرد افزود: معمولا این عمل را برای افرادی در نظر می‌گیرند که کمتر از 50 سال سن دارند و کمتر مبتلا به اختلالات قلبی عروقی یا کلیوی هستند.

به بیمارانی که با این روش درمان می‌شوند یارانه‌ای برابر با 55% هزینه جراحی تعلق     می‌گیرد.

دکتر شهیدی با تاکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری و کاشت الکترود گفت: برخلاف باور پیشین که روش DBS به عنوان آخرین راه درمان تلقی می‌شد،‌ دیرکرد در استفاده از این روش توصیه نمی شود.

همچنین دکتر منصور پرورش، عضو هیئت علمی گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:‌ در این روش در هسته‌های عمقی مغز در ناحیه ساب تالاموس (زیر تالاموس)، الکترودهاییی گذاشته می‌شود که به ژنراتوری کوچک که زیر پوست سینه فرد قرار می‌گیرد، متصلند و از طریق ژنراتور، پیام های الکتریکی به مغز فرد می فرستند و به این ترتیب اختلالات حرکتی و گفتاری فرد را کنترل می کنند، تا جایی که می‌تواند به عنوان یک فرد عادی در جامعه ظاهر شود.

جراحی DBS در دنیا از سال 1993 آغاز شد و بیمارستان حضرت رسول اکرم‌( ص ) ایران تنها مرکز در خاورمیانه است که این روش درمانی را بکار می‌برد.

کد خبر 99859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز