یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز جهانی انرژی،‌ برآوردهای خود را درباره رشد مصرف جهانی گاز تا سال ۲۰۳۰ بازنگری کرد و آن را کاهش داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی پلاتس، آژانس بین‌المللی انرژی دلیل پایین‌‌ آوردن برآورد خود را از رشد مصرف جهانی گاز با افزایش قیمت این سوخت مرتبط دانسته است. گزارش سالانه چشم‌انداز جهانی انرژی نشان می‌دهد تقاضای گاز سالانه رشد خواهد کرد و آفریقا، خاورمیانه و آسیا و به طور مشخص کشور چین، بیشترین میزان تقاضای گاز را به خود اختصاص خواهند داد.

تولید برق و کودهای شیمیایی در خاورمیانه موجب خواهد شد تا میزان مصرف تازه گاز در این منطقه بیش از سایر مناطق باشد، اما کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(او.یی.سی.دی)، اروپا و آمریکای شمالی همچنان بزرگ‌ترین بازار گاز خواهند بود.

بر اساس این گزارش، هر چند انتظار می‌رود قیمت نفت خام که بهای گاز نیز با آن مرتبط است، در اوایل دهه آینده کاهش یابد، اما بهای نفت پس از این دوره به طور ثابت افزایش می‌یابد. همچنین انتظار می‌رود اعضای خاورمیانه‌ای «اوپک» و روسیه تسلط خود را بر بازار افزایش دهند؛ با وجود این، سهم گاز طبیعی از تقاضای جهانی انرژی افزایش می‌یابد و همچنان دومین سوخت اصلی خواهد بود.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حاکی است:‌ تصمیم‌های کشورهای تولید‌کننده اصلی نفت و گاز در زمینه سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی دارد، زیرا بر حجم و هزینه واردات کشورهای مصرف‌کننده تاثیر خواهد داشت.

بخش برق درصدی از این سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و با در نظر گرفتن هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زنجیره تامین سوخت، این نسبت به دو سوم خواهد رسید، اما تمام این سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است محقق نشود.

آژانس بین‌المللی انرژی در مورد کافی بودن سرمایه‌گذاری در روسیه برای حفظ سطح کنونی صادرات گاز این کشور به اروپا و آغاز صادرات به آسیا، ابراز تردید کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی در گذشته خواستار شفاف‌سازی بیشتر شرکت گازپروم در مورد تامین اعتبار توسعه میدان‌های گازی شده است.

 این در حالی است که خاورمیانه و شمال آفریقا، بیش از دو سوم افزایش تولید و صادرات بین‌ منطقه‌ای گاز را به خود اختصاص خواهند داد.

کد خبر 9985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز