دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: اوپک برای ثبات قیمت در بازار نفت تلاش می‌کند و قیمت مشخصی را در نظر ندارد.

به گزارش همشهری محمد بارکیندو دبیرکل موقت اوپک در حاشیه همایش بین المللی دو روزه نفت و گاز به خبرنگار ما در مورد عدم رعایت سهم کاهش تولید از سوی اعضای اوپک و کاهش مداوم قیمت نفت با اعلام این مطلب گفت،کاهش تولید اوپک مدت کوتاهی آغازشده است و هنوز برای قضاوت در مورد آثار آن در کاهش تولید زود است.

وی در مورد تصمیم اوپک برای کاهش مجدد تولید گفت: در اجلاس آینده این سازمان در نیجریه بررسی بازار و کاهش تولید در دستورکار این سازمان است و با توجه به روند بازار احتمال کاهش تولید وجود دارد.وی در این همایش در سخنانی به بررسی بازار نفت پرداخت و نقش ایران را درمیان تولید کنندگان نفت درجهان با توجه به داشتن ذخایر فراوان نفت و گاز در آینده تأمین انرژی جهان بسیار با اهمیت دانست.

مشکلی برای تأمین مالی وجود ندارد

داوود دانش جعفری وزیر اقتصاد و دارایی نیز از سخنرانان این همایش بود که در پاسخ به این سؤال که یکی از مقامات نفتی کشور از ادامه موانع برای تأمین مالی طرح های نفتی سخن گفته است تأکید کرد که بطور متوسط هرسال حدود سه میلیارد دلار طرح در کشور با تأمین مالی اجرا می‌شود که این میزان اگر با مشکلی نیز روبروشود امکان تأمین آن از منابع داخلی وجود دارد.

وی در مورد بورس نفت گفت که این بازار بیشتر یک بازار برای دادوستد بین المللی نفت است و کار راه اندازی آن ادامه دارد. وی تبدیل این بورس به یک بازار برای دادوستد های سلف و کاغذی نفت را به آینده موکول کرد.

اساسنامه جدید

در این همایش رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث اساسنامه های جدید شرکت های اصلی وزارت نفت گفت : اصلاح ساختار وزارت نفت زمان طولانی نیاز دارد و تنها با تصویب یک اساسنامه نمی تواند محقق شود.

کمال دانشیار تأکید کرد که نمایندگان در انتظار ارائه اساسنامه های جدید از سوی دولت هستند تا آن را بررسی و نظر خود را بیان کنند ولی در حال حاضر و براساس آنچه که از مصوبات دولت اعلام شده است اساسنامه های مورد نظر دولت به تحول ساختاری در این بخش منجر می‌شود که بدون یک بررسی کارشناسی و صرف زمان طولانی عملی نیست.

وی با تأکید به پیچیدگی و سنگینی فعالیت های این بخش تأکید کرد که دست کم پنجسال زمان نیاز است که اصلاحات ساختاری در شرکت های بزرگ تحت پوشش وزارت نفت عملی شود.

سید رضا کسایی زاده مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز در مورد اساسنامه جدید شرکت های تحت پوشش وزارت نفت گفت براساس این اساسنامه ها شرکت های جدیدی  تحت پوشش شرکت هولدینگ نفت تشکیل می‌شوند که از جمله آن ها می‌توان به شرکت نفت و گاز ،شرکت پالایش نفت و گاز، شرکت انتقال نفت‌و گازوشرکت پتروشیمی اشاره کرد.

وزیرنفت تخفیف به هند را رد کرد

سید کاظم وزیری هامانه وزیر نفت نیز در این همایش در گفتگو با خبرنگار ما هرگونه تخفیف به هند در طرح خط لوله صلح ‌رارد کرد و گفت که گزارش کارشناسی قیمت در هفته‌های آینده آماده می شود و مذاکرات برای بررسی نحوه اجرای طرح آغاز می شود.

وزیری هامانه ادامه داد: در عین حال، وجود تحریم های اقتصادی و سیاسی موجب شده تا جریان آزاد منابع مالی و تکنولوژیکی تحت تاثیر قرار گیرد، البته این پدیده درمیان مدت و درازمدت امنیت عرضه انرژی را با مخاطره روبرو می کند.

وی اضافه کرد: با اجرای برنامه های توسعه ای در بخش بالا دستی ظرفیت تولید ایران به حدود 3/4 میلیون بشکه در روز و تولید گاز نیز به حدود 435 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

کد خبر 8909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز