گروه اقتصادی: وزیر نفت 28 دی اعلام کرد: در سال‌جاری نتوانستیم 20 میلیارد دلار سرمایه جدید جذب صنعت نفت کنیم

مسعود میر‌‌‌کاظمی، وزیر ‌نفت 28دی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در سال‌جاری که 2ماه دیگر خاتمه می‌یابد به اندازه 20 میلیارد دلار قراردادهای جدید نفت و گاز در صنعت نفت منعقد نشده است.

وی رقم دقیق جذب سرمایه در سال‌جاری را اعلام نکرد و تنها از کمبود میزان سرمایه‌گذاری ابراز نارضایتی کرد. هفته پیش مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیر نفت در مورد کمبود منابع مالی در صنعت نفت و راه‌های جبران آن داشت که حکایت از جدی بودن این معضل در صنعت نفت دارد.

در این جلسه وزیر نفت راهکارهای متعددی را برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ارائه کرد که هریک درصورت محقق نشدن دیگری جایگزین گزینه دیگر خواهد شد.سقف مورد انتظار وزارت نفت در این جلسه برای سرمایه‌گذاری حدود 25 میلیارد دلار برای هر‌سال در 5 سال اجرای برنامه پنجم اعلام شد. منابع مختلفی برای جذب سرمایه مورد نیاز مطرح شد که یک منبع مهم، سرمایه ایرانیان خارج از کشور است.

اظهارات28دی وزیر نفت در جمع خبرنگاران تلاش دیگری برای فراهم کردن شرایط لازم برای تصویب نیازهای وزارت نفت در بودجه سال‌آینده و تامین نیاز مالی طرح‌های توسعه است. براساس گزارش مهر، 28دی وزیر نفت افزود: هم‌اکنون پیشنهادهایی از سوی شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت مطرح شده که قرار است پس از تشکیل کارگروه ویژه نفت این پیشنهادها بررسی و پس از تصویب اجرایی شود.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه اگر با شرکت‌های خارجی به توافق برسیم قطعا میزان سرمایه‌گذاری بیش از 20 میلیارد دلار خواهد بود، تصریح کرد: هم‌اکنون این مذاکرات در حال انجام است تا جذب منابع جدیدی به‌صورت بیع متقابل و یا فاینانس در طرح‌ها داشته باشیم.  وی توضیح نداد که شرکت‌های طرف مذاکره چه شرکت‌هایی و از چه کشورهایی هستند.

پیش‌بینی قیمت 65 دلاری نفت‌خام در بودجه

خبر مهم  دیگری که 28دی مسعود میرکاظمی، وزیر‌نفت بیان کرد، در نظر گرفتن قیمت بالای 60 دلار در بودجه 89 برای نفت خام بود.

وی  گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال متوسط قیمت نفت صادراتی ایران به بیش از 68 دلار افزایش یابد. بنابراین با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، امکان افزایش قیمت پایه نفت ایران تا 65 دلار برای هر بشکه در بودجه سال 89 وجود دارد.

وی  با اشاره به اینکه  از ابتدای سال‌جاری متوسط قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران حدود 63 دلار بوده است، تاکید کرد: هنوز درخصوص آخرین قیمت پایه نفت خام در بودجه سال آینده تصمیم گرفته نشده است.

میرکاظمی تصریح کرد:  در بودجه سال آینده باید هزینه‌های خود صنعت نفت نیز به بودجه اضافه شود. در سال‌جاری بودجه براساس نفت 55 دلاری بسته شده بود.

کد خبر 99800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز