سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزانه حدود 4 هزار بشکه نفت از چاه شماره 104 میدان مارون در حال نشت است که شرکت ملت نفت برای مهار این چاه با انجام عملیات "چاه نجات" قصد مهار آن را تا 30 روز آینده دارد

به گزارش مهر، آخرین وضعیت مهار چاه شماره 104 میدان نفتی مارون نشان می‌دهد: شکستگی در جداره چاه شماره 104 میدان نفتی مارون در عمق 680 متری از دوم دی ماه امسال و به دنبال آن فوران نفت و نشت گاز طبیعی، آلودگی‌هایی را در سطح منطقه و به ویژه رودخانه جراحی ایجاد کرده است.

هم اکنون دکل شماره 69 فتح شرکت ملی حفاری ایران بر روی چاه شماره 104 مارون مستقر شده است و اقدامات برای مهار چاه در عمق 680 متری در حال انجام است، در این باره مسئولان شرکت نفت پیش‌بینی می‌کنند که با اقداماتی همچون تزریق آب و سیالات بتوانند در مدت 14 روز آینده مهار چاه انجام شود.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که هم اکنون روزانه بین 3500 تا 4000 هزار بشکه نفت خام در عمق 500 متری چاه در حال خروج از مخزن بوده که ادامه این روند ممکن است باعث ایجاد آلودگی‌های شدید نفتی در آبهای زیر زمینی منطقه شود.

دلایل ایجاد فوران نفت و گاز در چاه 104 مارون

چاه شماره 104 مارون هم اکنون نزدیک به 35 سال است که در مدار بهره برداری قرار دارد و در این مدت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب هیچ اقدامی برای بازسازی و ترمیم این حلقه چاه نکرده است.

فرسودگی جداره داخلی چاه 104 میدان مارون عامل اصلی این حادثه است اما مسئولان شرکت ملی نفت ایران سعی دارند که رانش زمین و ایجاد گسل در سطح منطقه را به عنوان عوامل حادثه فوران نفت و گاز معرفی کنند.

اما در روزهای ابتدایی این حادثه از سوی مسئولان شرکت مناطق نفت خیز جنوب اقدامات اولیه مناسبی برای مهار اولیه چاه شماره 104 میدان نفتی مارون انجام نشد که این موضوع موجب شد پس از گذشت یک هفته از ایجاد حادثه فشار موجود در مخزن رانشهایی را در سطح منطقه ایجاد کند که نتیجه این رانش موجب ایجاد شکافهای متعدد در اطراف چاه شده است.

هم اکنون نیز از این شکافها ( نزدیک به 50 شکاف) نفت خام و گاز طبیعی در حال فوران است که برای جلوگیری از مسمومیت کارکنان این چالها آتش زده شده است.

تشریح اقدامات شرکت نفت برای مهار چاه

در حال حاضر دکل شماره 69 فتح در سطح چاه 104 مارون مستقر شده است اما به طور همزمان دو دستگاه دکل حفاری 70 و 47 فتح نیز در فاصله چند متری چاه آسیب دیده مستقر شده‌اند.

شرکت ملی حفاری ایران قصد دارد با حفر دو حلقه چاه در عمق 2500 متری زمین به صورت افقی و جهت دار و با اجرای طرحی تحت عنوان " چاه نجات " در عمق پایین تر از 500 متری چاه را مسدود کند.

در همین حال، بر اساس برآورده‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود این عملیات مهار در مدت نزدیک به 30 روز انجام شود.

پیش از این نیز شرکت ملی حفاری چاههای 50 کویت اهواز، 3 ، 4 و 5 دهلران، 23 و 29 کنگان، 19 و 20 سکوی دریایی ابوذر در خلیج فارس و 20 حلقه چاه نفتی در کویت را بدون حضور شرکتهای خارجی و با انجام عملیاتی مشابه مهار کرده بود.

اما با گذشت 12 روز از نشت نفت خام به رودخانه جراحی تاکنون، مسئولان سازمان محیط زیست تاکنون به صورت رسمی هیچ گونه گزارشی درباره میزان آلودگی‌های وارد شده به محیط زیست منطقه اعلام نکرده‌اند.

میدان نفتی مارون با تولید روزانه 500 هزار بشکه نفت‌ از 370 حلقه چاه تولیدی یکی از بزرگترین میادین نفت ایران است

کد خبر 98720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز