گروه اقتصادی: مقایسه قیمت پایه نفت در بودجه کشورهای تولیدکننده نفت نشان می‌دهد که ایران بالاترین تخمین قیمت نفت را در بودجه سال آینده خود در میان کشورهای نفتی منطقه و دومین قیمت بالا در میان همه تولیدکنندگان نفت برگزیده است

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و براساس آمار اعلامی نشریه بین‌المللی میس، در سطح منطقه خاورمیانه، کشورهای عراق و بحرین بودجه سال 2010 خود را بر مبنای نفت هر بشکه 60دلار، کویت 43دلار، عربستان و عمان 50دلار و قطر 55 دلار تدوین کرده‌اند.

بنابراین درصورت تصویب قیمت 65 دلار در بودجه سال 1389 کشورمان، ایران بالاترین تخمین قیمت نفت را در منطقه انتخاب کرده است. بودجه سال‌جاری کشورمان بر مبنای قیمت پایه نفت 5/37دلار بسته شده بود اما دولت برای بودجه سال آینده افزایش این رقم به 65دلار را پیشنهاد کرده که نمایندگان مجلس ریسک پیش‌بینی چنین رقمی را بالا می‌دانند.

تدوین بودجه بر مبنای قیمت پایه نفت 65دلار بدین معناست که اگر در سال آینده متوسط قیمت نفت صادراتی کشورمان از 65دلار کمتر شود، ‌دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر، آمار نشریه میس نشان می‌دهد که اکثر 17کشور تولیدکننده نفت در سطح جهان اقدام به افزایش قیمت نفت در بودجه سال 2010 خود نسبت به بودجه سال قبل کرده‌اند که ایران با افزایش 73درصدی نسبت به قیمت نفت بودجه امسال، بیشترین نسبت افزایش را داشته است.

البته این گزارش حاکی است مؤسسه معتبر اطلاعات انرژی آمریکا متوسط قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در سال 1389 را به‌طور متوسط 80دلار پیش‌بینی کرده است.

با توجه به اینکه قیمت نفت ایران در بهترین وضعیت بازار حدود 5 تا 7دلار کمتر از قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت است، میانگین قیمت نفت ایران در سال آینده بالای 70دلار پیش‌بینی می‌شود. بنابراین با توجه به این پیش‌بینی، به‌نظر نمی‌رسد که دولت در سال آینده از محل درآمدهای نفتی با کسری روبه‌رو شود.

کد خبر 101038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز