یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

پیشنهاد قیمت 65 دلار برای هر بشکه نفت خام در بودجه سال آینده از سوی برخی کارشناسان غیرکارشناسی اعلام شده است

برخی نمایندگان مجلس این قیمت را بیش از حد انتظار و غیرقابل تحقق می‌دانند.

در این زمینه با محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • قیمت65 دلار در بودجه سال آینده تا چه میزان واقع بینانه است؟

بحث قیمت نفت در بودجه با توجه به قیمت نفت در سال 2009 می‌تواند ارزیابی شود. در سال 2009 قیمت سبد نفت اوپک که متوسط قیمت نفت خام کشورهای عضو این سازمان است 6/61 دلار بود.

این قیمت با توجه به این مسئله بوده که سال یادشده سال بحران اقتصادی و کاهش تقاضای نفت بود. در این سال مشکلات مهمی در اقتصاد جهان رخ‌داد که بی‌سابقه بود. رشد اقتصادی کشورهای صنعتی به‌شدت کاهش یافته بود و تحت این شرایط تقاضای نفت خام به‌شدت کاهش یافت.

تصور این است که در سال 2010 وضع بازار بهتر باشد.این با توجه به آمارهای جهانی است. گفته می‌شود که سال‌جاری میلادی اقتصاد جهان در‌حال خروج از بحران و رکود است. براین اساس پیش‌بینی شده که تقاضای نفت در حال افزایش است.

سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی‌کرده تقاضای نفت در این سال 6/1 میلیون بشکه افزایش می‌یابد. سازمان انرژی آمریکا هم گفته است که تقاضا حدود 2/1 میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

بنابراین با این شرایط افزایش تقاضا قطعی است؛ هرچند که میزان آن مشخص نیست. در عین حال بانک جهانی پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی را در این سال از1/3 به 8/3 درصد افزایش داده است؛ این به‌طور معمول یعنی تقاضا برای نفت خام. با این تصویر بدون شک سال 2010 برای نفت خام سال مثبت تری است. بنابراین قیمت‌ها بدتر از سال 2009 نخواهد بود.

  • آیا قیمت سبد نفتی اوپک به متوسط قیمت نفت خام سبک و سنگین ما نزدیک است؟

اگر خوشبینانه به سال2010 هم نگاه کنیم قیمت‌های متوسط اوپک در سال 2009 در سال 2010تکرار می‌شود و تا 65 دلار و بیشتر نیز می‌تواند محقق شود.

بنابراین احتمال افزایش متوسط قیمت اوپک در طول سال 2010 می‌تواند یک پیش‌بینی محقق شدنی باشد. اینکه این قیمت تا چه حد به قیمت متوسط فروش نفت خام جمهوری اسلامی ایران نزدیک است تجربه نشان داده که نزدیک است؛

یعنی براساس تجربه من تا حال حاضر و با توجه به نوسان رونق بازار نفت خام سبک و سنگین، قیمت نفت خام ما به‌طور متوسط حد اکثر یک دلار کمتر از متوسط قیمت نفت اوپک بوده است. بنابراین تصور من این است که رقم بودجه خیلی غیرمعقول و غیرکارشناسی نیست.

  • ولی با توجه به شرایط بازار آیا این قیمت خیلی به سقف قیمت متوسط قابل پیش‌بینی نزدیک نیست؟

قیمت سبد اوپک در اوایل سال‌جاری از 70 دلار بالاتر رفت  و این با توجه به روندی که در بازار وجود دارد در طول سال ممکن است بالاتر نیز برود. البته همه اینها با  فرض   شرایط عادی و امروز بازار است.

اگر رویدادی خاص رخ‌ندهد و روند بازار تغییر عمده‌ای روبه بالا و یا پایین نداشته باشد بدون شک در نیمه دوم سال 2010 پیش‌بینی می‌شود که قیمت متوسط نفت خام اوپک از 70دلار هم بالاتر برود.

کد خبر 102032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز