همشهری آنلاین: لاریجانی گفت: تخریب آرمان‌های دینی و اصل ولایت فقیه را هدف‌گیری کردند تا هم فضای اختلاف را عمیق‌تر کنند و هم زمینه را برای عدم ثبات، تدارک نمایند.

به گزارش ایسنا دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پنج‌شنبه (17 دی) در اجلاس فرماندهان نیروی انتظامی تحت عنوان دوره بصیرت، در اهمیت تقویت تفکر دینی و تحلیل سیاسی اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای، به عنوان سه رکن مهم طرح بصیرت سخن گفت.

وی بر این امر تاکید نمود که تقویت تفکر دینی بر صراط اجتهادی و روش حوزوی باید استوار باشد و از تاریخ گذشته باید پند گرفت که گروه‌هایی که با برداشت‌های سطحی از اسلام خود را سرگرم نمودند عموما دچار اعوجاجات گوناگون شدند و به خود و جامعه لطمه وارد نمودند، حوزه‌های علمیه و روش اجتهادی، روش تخصصی دریافت‌های درست از دین است و باید مبنای عمل قرار گیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد که امروز در صحنه‌ بین‌المللی، عنصر قدرتمند نیروهای مسلح صرف سلاح یا تسلط اطلاعاتی نیست، بلکه قدرت ایمانی و درک دینی و احساس مسوولیت امر مسلط نیروهای مسلح است. اگر در تجربه‌ عراق شاهد ناکارآمدی نیروهای مسلح آمریکا بوده‌ایم عده و عده آنها کاستی نداشت، نقص آنها در نیروی انسانی غیرمعتقد بود که شکل مزدور پیدا کرده بودند. داشتن تحلیل سیاسی اجتماعی دقیق عامل دیگر موثر در بنیه‌ دفاعی و امنیتی کشور است.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که حوادث پیرامونی ایران و تحولات بین‌المللی و مسائل داخلی باید مستمرا مورد رصد قرار گیرد، افزود: امنیت، مقوله‌ای پیوسته است که فرماندهان ارشد باید تحلیل واقع‌بینانه‌ای از عناصر قدرت در نظام بین‌المللی و طراحی‌های آنها و تاثیرات آنها در مسائل داخلی داشته باشند.

وی بر تدوین اخلاق حرفه‌ای مخصوصا برای نیروی پلیس تاکید و اظهار کرد: به دلیل ارتباط وسیع پلیس با بدنه‌ اجتماعی کشور، داشتن مانیفیست مکتبی بر آموزه‌های اسلامی در این باب بسیار موثر است و مردم باید در برخورد با پلیس شاهد شالوده‌ای از اخلاق اسلامی و متانت و قاطعیت باشند.

لاریجانی در ادامه با تحلیل شرایط کشور با بیان این مطلب که لازم است نگاهی گذرا بر سیر تحولات انقلاب اسلامی در گذشته داشته باشیم تا در حوادث چند ماه اخیر با درک درست تصمیم‌گیری نماییم، با نگاهی گذرا به تاریخ مشروطه تا ملی شدن صنعت نفت، متذکر شد: سه جریان در صحنه حضور داشتند، جریان اصیل، همان حرکتی بود که با رهبری مرجعیت شیعه در عراق و ایران، ستون اصلی نهضت مشروطه را شکل داد و توده مردم با راهنمایی آنان به میدان مقابله با استبداد آمدند، جریان دیگر احزاب و گروه‌های غرب‌گرا بودند که قالب‌های غربی را تقلیدی برای جامعه تجویز می‌کردند و عملا با ابتکارات اسلامی جریان اصیل مقابله می‌نمودند که نمونه‌ آن در مخالفت با نام‌گذاری مجلس شورای اسلامی در عهد مظفرالدین شاه بود که با فشار آنان به مجلس شورای ملی تبدیل شد.

وی ادامه داد: جریان‌های چپ و وابسته نیز حضور داشتند که در مقاطعی حتی منافع شوروی را بر منافع ملی ترجیح می‌دادند نظیر حوادثی که حزب توده در ورود نیروهای شوروی یا ملی شدن صنعت نفت ایجاد می‌کرد.

رئیس قوه مقننه گفت: یکی از عوامل مهمی که باعث شکست نهضت مشروطه و تسلط مجدد استبداد وابسته شد، کنار نهادن و منزوی کردن رکن اصیل مشروطه بود، به طوری که مصدق با انحلال مجلس در عین این‌که می‌دانست مرحوم آیت‌الله کاشانی مخالفت نموده، راه را برای کودتای آمریکایی باز کرد. این نکته اهمیت دارد که از تاریخ مشروطه می‌توان دریافت که حرکت اصیل مراجع و روحانیت با وسائس دو جریان غرب‌گرا و شرق‌زده عملا منفعل شده و به شکست این نهضت انجامید.

لاریجانی در سخنان خود به انقلاب اسلامی و رهبری امام پرداخت و افزود: امام(ره) با شناخت دقیق، انقلاب اسلامی ایران را بر ارکانی چند استوار نمود. رکن اسلامیت به معنای این‌که ماهیت انقلاب اسلامی و جوهره‌ آن را تشکیل می‌دهد و اسلام از قلمرو فردی، سپهر وسیع‌تر و حوزه‌های سیاسی اجتماعی را تحت هدایت آئین مقدس اسلام درآورد.

وی ادامه داد: رکن جمهوریت و دموکراسی نیز رکن دیگر انقلاب اسلامی قرار گرفت، البته به خلاف تصور شایع در این امر که تصور می‌کنند جمهوریت و اسلامیت دو امری هستند که مبانی متفاوتی دارند و در انقلاب اسلامی ممزوج شده‌اند، تصور رهبری انقلاب بر این بود که جمهوریت از تئوری عدالت اسلامی نشات می‌گیرد و جدائی‌پذیر از اسلامیت نیست، و مشارکت سیاسی آحاد جامعه است که عامل فعلیت استعدادهای افراد می‌شود، لذا مردم‌سالاری دینی مبتنی بر تئوری عدالت است که رکن فلسفه‌ سیاسی اسلام است، این امر مشابه عدم امکان جدائی قرآن و عترت است که گروه‌هایی که سعی می‌کردند بر یکی تاکید کنند عملا بر آیین مقدس اسلام لطمه زدند، نظیر وهابی‌ها که ادعای اتکاء به قران دارند و به جائی رسیدند که همه‌ جریان‌های اصیل اسلامی را تکفیر کردند و امروز شنیده‌ام به ساحت مقدس حضرت آیت‌الله سیستانی نیز جسارت کردند و اتفاقا غرب علاقه‌مند است این تصور مشوه وهابی از اسلام را به عنوان نماد اصلی معرفی کنند تا اسلام را به مسارق تندروی و کم‌بینشی معرفی نماید.

رئیس مجلس شورای اسلامی، رکن دیگر انقلاب را در قرائت امام(ره) را در ایجاد وحدت بین آحاد جامعه و مسلمین دانست گفت: در بینش امام(ره) مهم‌ترین امری که منافع ملی ایران را تامین می‌کند وحدت داخلی بین جریان‌ها و مذاهب بر اساس اصول اصلی تفکر اسلامی است، در صحنه جهان اسلام نیز به جای حرکت تفرقه‌آمیز وهابیت، بینش امام(ره)، وحدت صفوف فرق مختلف اسلامی شیعه و سنی بوده است.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که رکن دیگر انقلاب مبارزه با ظلم و ستم و دفاع از مستضعفین است که امر مترقی اسلام است و این که "الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه" این امر افتخارآمیز است، تاکید کرد:

ایران دوره‌ شاه که در کنار اسرائیل قرار گرفته بود، مبتنی بر این اصل، یک باره در صف جریان پیشرو در مبارزه با رژیم صهیونیستی واقع گردید. مبارزه با رژیم صهیونیستی هم مبنای اسلامی دارد، یعنی دفاع از مظلوم و مسلمان یک اصل اسلامی است و هم مستقیما به منافع ملی ایرانیان مرتبط است به خلاف شعار انحرافی و برخی اظهارات ناپخته، اگر این رژیم که نقش گردنکش منطقه پیدا کرده است مجال یابد، تمام منافع ایران را نابود می‌کند.

وی ادامه داد: حال شما شاهد حرکت مرموز دیگری هستید، در احداث دیوار حائل در غزه که آن‌طور که من اطلاع دارم در پایان دوره بوش، این نتیجه توافق لیونی وزیر خارجه‌ رژیم صهیونیستی و رایس وزیر خارجه‌ آمریکا بود.

به گزارش ایسنا، لاریجانی رکن عدالت‌خواهی انقلاب را در همه‌ ابعاد، موضوع دیگر دکترین انقلاب اسلامی معرفی نمود و متذکر شد: با این چارچوب نظری، حرکت انقلاب اسلامی تفکری نوین در جهان به وجود آورد که بسیار افتخارآمیز و مترقی بوده و هست. این حرکت مترقی از بدو حدوث با مقابله‌ جدی استکباری مواجه گردید. ایالات متحده ابتدا با ایجاد حرکت‌های تجزیه‌طلب تلاش کرد یکپارچگی ملی را در هم شکند، پس از ناامیدی، به حرکت‌های تروریستی روی آورد، و بسیاری از بزرگان کشور نظیر شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و شهدای محراب توسط این گروه ترور شدند. جریان مخرب بنی‌صدر نیز در این حرکت غرب قرار داشت که قصد اصلی این طراح‌ها این بود که روحانیون و ولایت فقیه که عامل استواری انقلاب بود از ریل انقلاب خارج کنند و با ایجاد نوعی دیکتاتوری وابسته، مجددا زمان را به عقب برگردانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پس از ناامیدی از این اقدامات که با تدبیر امام خمینی(ره) و ملت درهم شکسته شد، جنگ تحمیلی را آغاز کردند، همگی در حمایت صدام مجتمع شدند باز در جنگ، ولی فقیه بود که قدرت بسیج مردم را داشت و عامل پیروزی بود و مشاهده گردید تا وقتی بنی‌صدر فرماندهی کل قوا را داشت مستمرا شاهد شکست بودیم. با عزل بنی‌صدر و ارتباط مستقیم ولی فقیه با فرماندهی جنگ، عملا پیروزی‌های پی در پی را شاهد بودیم مثل فتح خرمشهر و ...

وی گفت: البته همه نیروهای مسلح فعال بودند اما سپاه و بسیج نقش اساسی داشتند. فرماندهان متدین و انقلابی سپاه تحت هدایت ولی فقیه و بدنه‌ جان بر کف بسیج، افتخارات پیروزی را رقم زدند و همین جا لازم است به نکته‌ای اشاره کنم که این روزها می‌بینم و تاسف می‌خورم و آن تخریب شخصیت آقای محسن رضایی است. آقای محسن رضایی یک مجاهد به تمام معنا بود و هشت سال در جنگ یکسره تلاش نمود و انصافا از همه وجود در این راه مایه گذاشت. حال ممکن است با برخی نظرات سیاسی او مخالفت شود که طبیعی است، هر کس در صحنه‌ سیاسی وارد می‌شود مورد نقد قرار می‌گیرد، ولی چرا شخصیت مجاهد او را و زحمات او را زیر سوال می‌برید؟ با بحث‌های غیردقیق در دوره‌ جنگ مخصوصا مسایل پایان جنگ تمام زحمات این فرد فداکار را تخریب می‌کنید.

رییس مجلس گفت: من مطمئن هستم اگر باز هم جنگی رخ دهد محسن رضایی همان سرباز گذشته است. اگر نقد نظریات سیاسی می‌کنید که برای جامعه هم لازم است، با رعایت سوابق افراد و با دید منصفانه انجام دهید. امروز جامعه احتیاج به تقویت همگرایی دارد نه تخریب آنان و ایجاد اختلاف.

لاریجانی، سپس با اشاره‌ای کوتاه به حوادث پس از جنگ، اظهار داشت: استراتژی دشمن، مستمرا سنگ‌اندازی در مسیر انقلاب اسلامی بود، نظیر حرکت‌های ماجراجویانه ایالات متحده در بحث هسته‌ای، که شاهد بودیم این پروژه‌های استراتژیک تماما با اشراف و هدایت رهبری به سرانجام رسید، و گرنه برخی دولت‌های وقت، طاقت ایستادگی نداشتند. حال سوال این است وقتی آمریکا این تجربیات ناموفق در مواجهه با انقلاب اسلامی را داشت در مرحله‌ی جدید چه باید می‌کرد؟

وی ادامه داد:رئیس جمهور جدید آمریکا با شعار تغییر و آشنایی با حقوق مسلمانان و احقاق این حقوق در حد سخنرانی به میدان آمد، که کاملا موجه است، به دلیل فضاحت دوران بوش، برای بازسازی شخصیتی آمریکا نیازمند چنین استراتژی بودند هر چند عده‌ای فریب این سیاست‌های تبلیغی را خوردند، ولی خیلی زود روشن شد استراتژی آنها در تسلط بر منطقه و مبارزه با انقلاب تغییر نکرده است، کما این‌که در همین یکسال در تحریم‌های یک جانبه چیزی کم نگذاشتند.

رئیس قوه مقننه گفت: طبعا این دولت جدید آمریکا نمی‌توانست جنگ مستقیم راه بیاندازد، چون این تئوری شکست‌خورده بود و ضمنا نمی‌توانند جنگ منطقه‌ای ایجاد کنند، حداقل نسبت به ایران امکانپذیر نیست؛ چون ایران در این دوره‌ 30 ساله از قدرت دفاعی برجسته برخوردار شده است. ممکن است ماجراجویی در منطقه کنند نظیر آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد یا رفتار فرصت‌طلبانه آمریکا و انگلیس در بحران یمن که خیلی شفاف در صحنه حاضر شدند. البته به نظر من از مدت‌ها پیش طراحی کرده بودند برای تسلط بر خلیج عدن بهانه‌ای، ساز نمایند. علی ایحال نسبت به ایران چنین اقدامی نمی‌توانند بکنند. پس راه‌شان چیست؟

لاریجانی تاکید کرد: استراتژی آمریکا و غرب این است که با دامن زدن به اختلاف در داخل کشور، فرسایش در توان ملی ایجاد کنند، بهانه‌ای که دستاویز قرار دادند انتخابات بود، ولی همت آنان اختلاف‌افکنی و نشانه‌گیری دو رکن اصلی بود؛ یکی روحانیت و معارف اهل بیت و دیگر ولایت فقیه. خیلی عجیب است آنها انتخابات را بهانه قرار دادند، اما عمده حمله‌ آنان به ولایت فقیه است. ولایت فقیه چه نقشی در بحث انتخابات دارد؟ ولایت فقیه شرایط را آماده انتخابات وسیع 85 درصدی نمود. اگر مشاجره‌ای دارید چه ربطی به ولی فقیه دارد. این نشان می‌دهد مسئله انتخابات نیست بلکه با حوادث روز عاشورا و قبل از آن در قم کاملا مکشوف شد که آنها عامل تداوم اقتدار ایران را هدف گرفته‌اند، و متاسفانه برخی هم با غفلت زمینه‌ حرکت‌های ضددینی و ضدانقلابی را فراهم نمودند، اینجاست که باید توجه جدی نمود.

لاریجانی تاکید کرد: هدف دشمن را باید دقیقا شناخت که آنها تخریب آرمان‌های دینی و اصل ولایت فقیه را هدف‌گیری کردند تا هم فضای اختلاف را عمیق‌تر کنند و هم زمینه را برای عدم ثبات، تدارک نمایند، که کشور نتواند اقدامات توسعه‌ اقتصادی را شکل دهد، این جریان ضددینی و ضدانقلابی محکوم به شکست است، و همه باید مرزهای خود را نسبت به آن مشخص کنند.

رئیس مجلس در پایان گفت: از جانب دیگر باید توجه داشت بین مقولات سیاسی مخلوط‌سازی نشود، به کوچک‌ترین تفاوتی رای افراد را مخالف و منافق نکنند، تذکر رهبر معظم انقلاب در جذب حداکثری و دفع حداقلی و تذکر دیگر ایشان که به مجرد هر اختلاف‌نظری، شعار منافق ندهید، این سیاست متین را نشان می‌دهد که به خلاف استراتژی دشمن، باید در داخل همه تلاش کنند فضای وحدت‌بخش را ایجاد نمایند تا شرایط کار و تلاش و سرمایه‌گذاری و توسعه فراهم گردد.

هم‌چنین رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با همتای بحرینی خود روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور بحرین را بسیار خوب و رو به رشد توصیف کرد و گفت: روابط و همکاری‌های فیمابین دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره دوستانه و مبتنی بر اشتراکات دینی و تاریخی عمیق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی تقویت مناسبات برادرانه با کشورهای مسلمان همسایه می‌باشد.

لاریجانی هم‌چنین از ظرفیت‌های پارلمانی به عنوان بستری فعال و پویا در توسعه همه‌جانبه روابط با بحرین نام برد و اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی از هرگونه امکان گسترش همکاری و تعامل با کشور دوست و برادر بحرین حمایت می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: فتنه‌انگیزی دشمنان اسلام تاثیری در روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با برادران همسایه‌اش نخواهد داشت.

وی گفت: برنامه صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران هیچ‌گونه تهدیدی برای همسایگان نیست و توانمندی‌های نظامی ایران صرفا جنبه دفاعی و پیشگیرانه دارد.

در ادامه این دیدار هم‌چنین خلیفه الظهرانی رئیس مجلس نمایندگان بحرین که در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی به کشورمان سفر کرده است، جمهوری اسلامی ایران را کشوری مهم، قدرتمند و برخوردار از تمدن و فرهنگی غنی و ریشه‌دار خواند و با اشاره به روابط بسیار خوب کشورش با جمهوری اسلامی ایران گفت: کشور پادشاهی بحرین نسبت به گسترش مناسبات و همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران اهتمام فراوانی قائل است و در انتظار گشوده شدن افق‌های نوینی در جهت شکوفایی هرچه بیشتر روابط فیمابین دو کشور است.

وی در ادامه با بی‌اثر دانستن القائات شوم دشمنان اسلام، اظهار کرد: روابط دو کشور چنان مستحکم و ریشه‌دار است که کسی قادر به تضعیف آن نیست.

رئیس مجلس نمایندگان بحرین برنامه هسته‌‌ای ایران را صلح‌آمیز دانست و خاطرنشان کرد: هر کشور عضو ان پی تی حق دارد به توسعه فناوری هسته‌‌ای در مقاصد صلح‌جویانه بپردازد و فعالیت‌های هسته‌یی ایران ماهیت غیرصلح‌آمیز ندارد.

وی در ادامه با تقدیر از حمایت‌های معنوی جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین، گفت: کشورهای مسلمان منطقه و به ویژه بحرین نسبت به پیشتازی جمهوری اسلامی ایران در دفاع و حمایت از مظلومان فلسطینی افتخار می‌کنند و آن را مایه مباهات جهان اسلام می‌دانند.

کد خبر 98992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز