همشهری آنلاین: علی لاریجانی دوشنبه شب 30 آذر با حضور در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مصری پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مهمترین موانع توسعه روابط بین ایران و مصر چیست و آیا جریان‌هایی وجود دارند که مایل به این امر نیستند، اظهار کرد: در این تردیدی نیست که ایران و مصر دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند، دو کشوری که از نظر تاریخی عقبه قابل توجهی دارند لذا عقل حکم می‌کند این دو کشور مهم به هم نزدیک باشند و همه باید در این جهت تلاش کنند.

وی افزود: در این نیز تردیدی نیست که اسراییل هرگز علاقه ندارد ایران و مصر به هم نزیک باشند، اما ما امیدواریم از مجموع گفتگوها و رفت و آمدها این مسیر ارتباط هموارتر شود.

خبرنگاری از لاریجانی پرسید که آیا در ملاقات با حسنی مبارک موضوعاتی مطرح شد که در پیشبرد روابط تاثیرگذار باشد و لاریجانی در پاسخ اظهار کرد: نگاه من مثبت است و در مجموع مذاکرات، دو طرف علاقه‌مندی زیادی به توسعه روابط و همکاری‌های مشترک دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چه تحولی پیش آمده که در این شرایط دو کشور احساس می‌کنند باید با هم همکاری نمایند، گفت: استراتژی جمهوری اسلامی ایران مثل برخی کشورها همانند درب چرخان نیست که هر روز به سمتی بچرخد. استراتژی ما این است که در شرایط امروز باید کشورهای اسلامی هرچه بیشتر به هم نزدیک شوند، با فرض اینکه کشورها می‌توانند در بعضی امور اختلاف نظر هم داشته باشند.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: شما تردید ندارید که اتحاد کشورهای اسلامی برای این است که مقابل چالش‌های بزرگ، دول اسلامی با هم همکاری داشته باشند. آیا شما تردید دارید که در شرایط فعلی مهمترین چالش مقابل کشورهای اسلامی، رژیم صهیونیستی است؟ بنابراین با این استراتژی باید رفتارهای ما را بسنجید.

وی یاداور شد: ما شک نداریم که در جنگ 33 روزه و 22 روزه که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین ایجاد کرد ما وظیفه داشتیم که از آن‌ها حمایت کنیم و دفاع از مردم فلسطین یا لبنان به معنای دخالت نیست بلکه یک نوع وظیفه شناسی است.

رییس مجلس خطاب به خبرنگاران گفت: شما اصحاب رسانه باید تلاش کنید که کشورهای اسلامی دچار خواب آلودگی نشوند. دشمنی اصلی را با بعضی اختلاف نظرهای فرعی جابجا نکنید.

لاریجانی در ادامه نشست خبری خود در قاهره، در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص میزان آمادگی ایران در برابر حمله احتمالی اسراییل پرسید، تاکید کرد: بعید می‌دانیم که رژیم صهیونیستی چنین ظرفیتی داشته باشد که به یک اقدام احمقانه دست بزند. آن‌ها خودشان را در مقابل حزب الله و حماس آزموده‌اند. ما برای این جیغ‌هایی که رژیم صهیونیستی می‌کشد اهمیتی قایل نیستیم، چون بیشتر از روی ترس است.

رییس مجلس در مورد استراتژی ایران در افغانستان اظهار کرد: روشی که امروز آمریکا در افغانستان دنبال می‌کند 30 سال پیش شوروی انجام داد و 100 هزار نیرو وارد افغانستان کرد و با 15 هزار کشته آنجا راترک کرد. لذا فشل بودن این استراتژی به ذات خود است و نیازی به عامل بیرونی ندارد.

خبرنگاری از لاریجانی پرسید آیا ایران آمادگی فایق آمدن بر تحریم‌های آمریکا و اروپا را دارد در شرایطی که ایران با مشکلات داخلی مواجه است؟

وی در پاسخ با بیان اینکه اینگونه فشارهای ایالات متحده برای ایران تازگی ندارد، گفت: بعد از اینکه ما یک دیکتاتور را از ایران اخراج کردیم با این اقدامات آمریکا مواجه بودیم و اگر امروز را با 30 سال پیش مقایسه کنید خواهید دید که ما جهش داشته‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: به عنوان نمونه ما دانش هسته‌ای را به دست آوردیم و در سایر فناوری‌های نوین هم گام‌های بلندی برداشتیم و همچنین دموکراسی را در ایران حاکم نمودیم.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه دموکراسی لوازمی دارد، اظهار کرد: یکی از این لوازم این است که اجازه داده شود همه حرف‌هایشان را بزنند. این نشان دهنده زنده بودن یک جامعه است. کشورهایی که با سر نیزه حالت سکون ایجاد می‌کنند حالت مردگی دارند.

وی افزود: حرف‌هایی که آمریکا می‌زند بیشتر از سر دستپاچگی است تا از سر قدرت. آمریکا از یک طرف نامه‌های مکرر برای مذاکره با ایران می‌فرستد و از سویی دیگر اینگونه رفتارهای رسانه‌ای و دیپلماتیک منزجر کننده برای دنیا از خود نشان می‌دهد.

لاریجانی با بیان اینکه این امور برای ما مشکلی نیست، تصریح کرد: به نظر می‌رسد آمریکا بیشتر با خود مشکل دارد که نمی‌تواند یک استراتژی واحد و معقولی را دنبال کند یا فکر می‌کند این فریبکاری نوعی زرنگی است. امروز شرایط دنیا طوری نیست که آن‌ها بتوانند شطرنج معیوب در دنیا بازی کنند.

در ادامه نشست خبری لاریجانی با خبرنگاران رسانه‌های مصری، خبرنگار دیگری از لاریجانی در خصوص موضع ایران در مورد گروه اخوان المسلمین سوال کرد که وی نیز در پاسخ گفت: این گروه اسلامی در مصر و سایر کشورهای اسلامی حضور دارند؛ البته در هر کشوری با مختصات بومی همان کشور حضور دارند.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: در کل فکر ما این است که کشورهای اسلامی باید به اینگونه جریانات اصیل احترام بگذارند.

لاریجانی در جواب سوال خبرنگار دیگری که پرسید پاسخ شما به اتهامات دولت یمن مبنی بر اینکه ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند، چیست؟ اظهار کرد: ما با دولت یمن روابط بسیار دوستانه‌ای داریم و بعضی مواضع دولت یمن خصوصا در جنک 33 روزه و 22 روزه را ستایش می‌کنیم.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه ما به هیج وجه در مساله حوثی‌ها دخالتی نداریم، افزود: البته ما به رفتار دولت برادرمان سعودی ایراد داریم یعنی اینگونه دخالت در یمن و موشک باران کردن مردم یمن را به مصلحت دولت سعودی نمی‌دانیم. کشور سعودی هم یکی از کشورهای مهم اسلامی است و همه انتظار دارند جهت موشک‌های سعودی‌ها به سمت اسراییل باشد.

وی در خصوص موضع ایران در مورد حماس گفت: همیشه موضع ما حمایت از مقاومت فلسطین بوده است و این را هم پنهان نکرده‌ایم. در جنگ 22 روزه هم از حماس حمایت کردیم و به این هم افتخار می‌کنیم اما در مسایل دیگری که خودشان مصلحت می‌دانند، ما دخالتی نداریم.

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اختلاف نظر ایران و مصر در مورد اسراییل اشاره داشت، خاطرنشان کرد: قطعا تاکتیکی را که ما انتخاب کرده‌ایم مقاومت است و فکر می‌کنیم رژیم صهیونیستی از هیچ طریقی جز مقاومت کوتاه نخواهد آمد.

وی یادآور شد: رژیم صهیونیستی رژیمی است که در منطقه دایما دردسر ایجاد می‌کند و یک رژیم غلط است.

لاریجانی با بیان اینکه تاکتیک‌ها هیچ گاه استراتژی‌ها را از بین نمی‌برند، افزود: ما استراتژی روشنی داریم و تاکتیکمان هم مقاومت است.

وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا در موضوع بازنگری در پروتکل ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای موضع مشترکی بین ایران و کشورهای عربی متصور است؟ تصریح کرد: باید قبول کرد تحولات اخیر، حیاتی برای ان. پی .تی باقی نگذاشته است و عامل اصلی آن کشورهایی مثل آمریکا و اسراییل و کشورهایی هستند که سلاح هسته‌ای دارند.

رییس مجلس ادامه داد: ان.پی.تی وظیفه دارد به دنبال خلع سلاح در دنیا باشد اما شما دیدید که هیچ تاثیری در این زمینه نداشت. اسراییل که اصلا محلی به آژانس و ان.پی.تی نمی‌گذارد و دایما کلاهک‌های هسته‌ای خود را زیاد می‌کند. آمریکا و کشورهای دیگر هم همینطور. بنابراین ان.پی.تی در این بخش هم ناموفق بود و کسانی که بازی را بهم زدند آمریکا و کشورهایی بودند که سلاح هسته‌ای دارند.

وی گفت: وظیفه دیگر آژانس این است که به کشورهایی که می‌خواهند فعالیت صلح آمیز هسته‌ای داشته باشند کمک کند؛ اعم از تجهیزات هسته‌ای و سوخت. اما آیا شما موردی سراغ دارید که این‌ها کمکی کرده باشند؟ فقط مانع هستند که کشورهای دیگر هسته‌ای نشوند و دانش صلح آمیز هسته‌ای نداشته باشند.

لاریجانی تاکید کرد: وضعیتی که ان.پی.تی به دست کشورهای قدرتمند پیدا کرده یک فضاحت است و با این رفتارهایی که آژانس در چند سال اخیر در مورد پرونده هسته‌ای ایران از خود نشان داد، آخرین میخ‌ها را به تابوت ان.پی.تی زد.

رییس قوه مقننه گفت: آژانس با صدای بلند اعلام کرد اگر کشوری مثل ایران شرایط ان.پی.تی را قبول کند، مزاحمش می‌شود.

لاریجانی همچنین درباره روابط ایران و عراق با توجه به مساله فکه تصریح کرد: روابط ما بسیار صمیمانه و دوستانه است و ما رهبران عراق را رهبران ملی عراق می‌دانیم که با رای مردم انتخاب شده‌اند.

وی افزود: مسایل مرزی هیچ گاه مشکلی در رابطه ایران و عراق نخواهد بود.

رییس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مخالفت‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به این معنی است که مردم تمایل دارند در نظام تغییری صورت یابد، اظهار کرد: ما سال‌های دیکتاتوری سختی را در ایران داشتیم و مبارزات زیادی صورت گرفت تا این دیکتاتور را بیرون کنیم و یک نظام دموکراتیک در ایران بوجود آوریم.

وی با تاکید بر اینکه دموکراسی در ایران جدی است، گفت: ما مثل بعضی کشورها که مجالس دستوری برای خود می‌سازند نیستیم، در ایران رییس جمهور و رییس مجلس ماندگار نیستند و چرخش نیرو در ایران مرتب رخ می‌دهد.

رییس مجلس اظهار کرد: در ایران نظرات مختلف وجود دارد و ما این را برای دموکراسی مثبت می‌دانیم. این دموکراسی را توانمند می‌کند ولی سر و صدا دارد، اما دموکراسی مثل نهالی است که این سر و صداها آن را توانمند می‌کند.

لاریجانی افزود: البته در این انتخابات به خاطر شورآفرینی‌ها، بعضی کشورها مثل آمریکا و انگلیس تلاش کردند که در آن دخالت کنند که از دید ما پنهان نبود.

وی تاکید کرد: آنچه من در ایران می‌بینم از نوع گفت و گوهای سیاسی با آنچه برخی رسانه‌ها منتشر می‌کنند خیلی متفاوت است و برخی مجادلات سیاسی را ده برابر می‌کنند در حالی که این گفت و گوها داخلی است و حل خواهد شد.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: این نکته را مجددا تاکید می‌کنم که ایران امیر نشین نیست بلکه یک کشور دموکراتیک است.

کد خبر 97915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز