چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس مجلس پس از انجام آخرین دیدارهایش با مقام‌های مصری و شرکت در ضیافت شام، سفر 4روزه خود به مصر را خاتمه داد

علی لاریجانی که یکشنبه گذشته به منظور حضور در نشست کمیته اصلاح اساسنامه اتحادیه بین المجالس به قاهره رفته بود، سومین نشست خبری‌اش در کشور اهرام ثلاثه را به همراه عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب برگزار کرد.

وی پس از نشست یک ساعته و نیمه‌اش با دبیر کل اتحادیه عرب برای بار سوم در زمان حضورش در مصر به جمع خبرنگاران آمد و تاکید کرد: اصحاب رسانه باید به دشمن مشترک که اسرائیل است توجه داشته باشند. متأسفانه برخی مسائل جزئی را بزرگ می‌کنند تا قضیه اصلی پوشیده بماند.

لاریجانی تاکید کرد: ما با کشورهای ترکیه، امارات، یمن، عربستان سعودی و مصر روابط دوستانه و خوبی داریم، ممکن است در برخی زمینه‌ها اختلاف نظر داشته باشیم، مثلا در مورد فلسطین ما معتقد به مقاومت هستیم ولی ممکن است برخی کشورها این نظر را نداشته باشند؛ اما ما به هر حال رفتار برادرانه داریم.

دعوا ندارد

بخشی از پرسش‌های خبرنگاران در سومین نشست لاریجانی بازهم مربوط به مسائل هسته‌ای ایران می‌شد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، خبرنگاری از لاریجانی پرسید که شما ابتدا تبادل اورانیوم غنی شده با روسیه و فرانسه را قبول کردید اما بعد اعلام کردید که تبادل سوخت در کشور سوم یعنی بحرین انجام شود، در حال حاضر تصمیم ایران چیست؟

که وی پاسخ گفت: ما هیچ وقت چنین چیزی نگفتیم. از ابتدا اعلام کردیم باید غنی‌سازی‌ در خاک ایران انجام شود و الان هم در ایران و زیرنظر آژانس انجام می‌شود و یک نوع فعالیت صلح آمیز است اما ما برای رآکتور اتمی تهران سوخت نیاز داشتیم که اعلام کردیم قصد خرید سوخت داریم.

وی افزود: این موضوع هم دعوا ندارد، اگر نمی‌خواهند سوخت به ما بفروشند ما خودمان غنی‌سازی‌ می‌کنیم.

برای سعودی‌ها مصلحت نبود

خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید که پاسخ شما به اتهامات یمن مبنی بر حمایت از حوثی‌ها چیست که وی در پاسخ گفت: ما مطلقا کمکی به حوثی‌ها نکردیم و این دروغ بزرگی است که مطرح می‌کنند تا ذهن‌های شما را از دشمن اصلی منحرف کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: البته ما از دوستان سعودی گله داریم و شاید مصلحت نبود برادران سعودی ما در این موضوع وارد شوند.

این پرسش، عجیب است

دبیر کل اتحادیه عرب نیز در این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه عرب تلاش منسجمی برای حل مسئله فلسطین خواهد کرد یا خیر؟ تصریح کرد: این سؤال برای من عجیب است چون فلسطین نخستین موضوع مورد توجه اتحادیه عرب است و ما تلاش می‌کنیم با همکاری کشورهای دیگر یک طرح مشخصی را به ثمر برسانیم.

عمرو موسی افزود: بیانیه‌های اتحادیه عرب نشانگر این موضوع است که ما به این سمت حرکت می‌کنیم.وی درخصوص فعال کردن گفت‌وگوهای ایران و کشورهای عربی اظهار داشت: معتقدیم که همه مسائل ایران و کشورهای عربی را می‌توان بر سر میز مذاکره حل کرد.

دعوت از رئیس دانشگاه الازهر

لاریجانی همچنین در جریان سفر خود با محمداحمد طیب رئیس دانشگاه الازهر مصر دیدار کرد و از وی برای حضور در ایران دعوت به عمل آورد. محمد احمد طیب در این جلسه با تاکید بر موضوع تقریب مذاهب، خاطرنشان کرد: این موضوع برای دانشگاه ما یک اصل است و ما به این امر توجه و اهتمام ویژه‌ای داریم.

به این ترتیب لاریجانی پس از 4 روز حضور در مصر که با تحلیل‌ها و حواشی کمی  نیز همراه نبود، روز گذشته قاهره را به مقصد تهران ترک کرد. وی در این سفر با حسنی مبارک رئیس‌جمهور، فتحی سرور رئیس مجلس، احمد ابوالغیظ وزیر امور خارجه و عمر سلیمان رئیس اطلاعات مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفته شد او حامل نامه‌ای از سوی محمود احمدی‌نژاد برای مبارک نیز بوده است. این خبر که با تکذیب رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران همراه بود، گمانه ماموریت لاریجانی برای ترمیم روابط ایران و مصر را تقویت کرد. 

این دومین سفر علی لاریجانی به مصر بود. او پیش از این یک بار در دی ماه سال 86 و در سمت نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی به مصر سفر کرده بود. بهمن ماه همان سال غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم در راس یک هیات پارلمانی به مصر رفت و با حسنی مبارک دیدار کرد.

دیدار با مبارک تصمیم نظام بود

بعد از اعتراض 3 تشکل دانشجویی به دیدار لاریجانی با حسنی مبارک به خاطر مواضع مبارک در جریان جنگ غزه روز گذشته یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این انتقادها گفت: دیدار و مذاکراتی از این دست همیشه با هماهنگی  انجام می‌شود لذا می‌توان گفت دیدار با مقامات عالی‌رتبه مصر از جمله حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر تصمیم نظام جمهوری ا سلامی بوده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه افزود: دیدار لاریجانی با حسنی مبارک نشان‌دهنده این است که طرف مصری هم جایگاه برجسته‌ای را برای هیات ایرانی قائل شده و بلافاصله دیداری در سطح سران را ترتیب داده و همین مسئله نشان‌دهنده این است که دیدار با مقامات مصری از منظر ضعف نبوده است.

کد خبر 98054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز