گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در قاهره با رئیس‌جمهوری مصر دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی که با هدف حضور در نشست کمیته بازنگری و اصلاح اساسنامه اتحادیه‌ بین‌المجالس کشورهای اسلامی وارد قاهره پایتخت مصر شد به دیدار حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر رفت.

لاریجانی و مبارک در این دیدار دوساعته، درباره روابط مصر و ایران و همچنین تحولات منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.رئیس مجلس شورای اسلامی پس از این دیدار، تاکید کرد که مشکل یمن، دخالت عربستان سعودی در امور داخلی آن است.

اتحادیه بین‌المجالس اسلامی 11 سال پیش با محوریت و پیگیری مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و از سازمان‌های بین‌المللی پارلمانی تاثیرگذار در عرصه‌ بین‌المللی و در بین کشورهای اسلامی به شمار می‌رود.

در اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، در بهمن 1386 روسای این مجالس در قاهره در قطعنامه‌ای تصویب کردند که اساسنامه‌ این اتحادیه اصلاح شود و برای این منظور کمیته‌ای تشکیل شد.

در اجلاس گذشته روسای مجالس کشورهای عضو اتحادیه‌ بین‌المجالس اسلامی که در بهمن‌ماه 1386 در قاهره برگزار شد، اعضای شرکت‌کننده در قطعنامه‌ای بر ضرورت اصلاح اساسنامه‌ این اتحادیه تاکید کردند.

اعضای کمیته اصلاح اساسنامه اتحادیه بین‌المجالس اسلامی متشکل از مصر به‌عنوان رئیس و کشورهای ترکیه، ایران، کویت، نیجر، جمهوری آذربایجان و اوگاناداست.

فرصت پیگیری روابط

لاریجانی 29 آذر در بدو ورود به قاهره در جمع خبرنگاران تاکید کرد: زمینه‌ای قوی وجود دارد که به پیگیری موضوعات مربوط به روابط ایران و مصر و تلاش برای حمایت از آن کمک می‌کند.

رئیس مجلس این سفر را  مهم توصیف کرد و آن را فرصتی مناسب برای پیگیری روابط ایران و مصر و مسائل مربوط به 2 کشور دانست. وی درخصوص اینکه مجلس ایران چه اقدامی می‌تواند در راستای حمایت از روابط مصر و ایران انجام دهد، گفت: مجلس جایگاه بالایی در ایران دارد و اختیارات گسترده‌ای جهت پیگیری موضوعات اساسی و تاثیرگذار در کشور در اختیار دارد.

کد خبر 97809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز