گروه سلامت – مریم غفاری: دیابت، شایع‌ترین و گران‌ترین بیماری غدد در جهان است و سن ابتلا به آن در ایران 10تا 15 سال پایین‌تر از میانگین جهانی است.

دکتر حسنی، متخصص بیماری‌های غدد از دیابت به‌عنوان یکی از عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی یاد کرد و گفت: هر 10 ثانیه یک مرگ در اثر دیابت و 2 مورد ابتلای جدید به دیابت در جهان رخ‌می‌دهد.

7 میلیون ایرانی (9/8 درصد) به دیابت مبتلا هستند که به‌طور کلی سالانه یک درصد به آمار دیابتی‌ها اضافه می‌شود. سن ابتلا به دیابت نوع2 در دنیا 55 تا 65 سالگی است و در ایران 45 تا 50سالگی است.

به این ترتیب سن ابتلا به دیابت در ایران حداقل 10 تا 15 سال پایین‌تر از سن شایع ابتلا در کشورهای توسعه‌یافته است. همچنین 14 تا 23 درصد ایرانیان بالای 30سال به دیابت مبتلا هستند که 50 تا 60 درصد دیابتی‌های نوع2 از بیماری‌ خود اطلاع ندارند.

دیابت، گران‌ترین و شایع‌ترین بیماری غدد در جهان

۲۳۰ میلیون بیمار مبتلا به دیابت در دنیا وجود دارند که  ۸۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. براساس آمار فدراسیون بین‌المللی دیابت، تا سال ۲۰۲۵میلادی، تعداد مبتلایان به  ۳۸۰ میلیون خواهد رسید.

در این میان، ایران 3 میلیون نفر بیمار مبتلا به دیابت را به‌خود اختصاص داده است که متخصصان بیماری‌های غدد با توجه به شواهد موجود درمراجعه بیماران معتقدند که آمار تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران  به‌ازای هر 5 نفر جمعیت کشور، یک نفر است و سالانه 3 درصد نیز به این رقم افزوده می‌شود.

آمار نشان می‌دهد که در هر  ۱۰ثانیه یک نفر در جهان جان خود را از دست می‌دهد و در همین مدت 2نفر به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند.هزینه درمان این بیماری در ایران مانند کشورهای دیگر جزء گران‌ترین درمان‌ها به‌خصوص در بخش خرید و تجهیز دستگاه دیالیز است.

هزینه دارو با توجه به کمک‌های بیمه در هر دوره نیز بالای یکصد هزار تومان است.
اسد‌الله رجب رئیس انجمن دیابت ایران گفت: سالانه یک میلیارد دلار به‌دلیل کنترل نشدن بیماری دیابت در کشور هزینه می‌شود.

وی افزود: از هر 5 نفر ایرانی، یک نفر مبتلا به دیابت است یا در معرض ابتلا به آن قرار دارد.
رجب با بیان اینکه هزینه درمان دیابت نوع یک همراه با عوارض  ۱۲‌‌برابر بدون عوارض است، گفت: هزینه درمان دیابت نوع  ۲ با عوارض نیز   ۲۴ برابر هزینه درمان بدون عوارض آن است و این درحالی است که   ۹۹ درصد مبتلایان نیز از کنترل نامطلوبی برخوردارند.

وی با تأکید بر اینکه هر سال 7میلیون نفر به رقم مبتلایان به دیابت اضافه می‌شود، افزود: در هر سال  ۳/۸ میلیون نفر از بیماری‌هایی می‌میرند که در ارتباط مستقیم با دیابت، مانند بیماری‌های قلبی - عروقی، چربی و فشار خون بالاست.

رئیس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه درعین حال شایع‌ترین زمان تشخیص دیابت در ایران بین   ۴۰ تا  ‌۵۰‌سالگی است، اضافه کرد: زمانی که فرد دیابتی به‌دلیل عدم‌آگاهی کافی از دیابت به یکی از علائم مستعدکننده عوارض دیررس مبتلا شد، هزینه‌های هنگفت درمانی وی نیز آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات حاکیست که بیشترین هزینه، مربوط به  مرحله سوم یا پیشگیری از عوارض دیررس دیابت است؛ بنابراین ما ناگزیریم دیابت را در مراحل پیشگیری اولیه (شروع ابتلا) و ثانویه (جلوگیری از عوارض) مهار کنیم.

دکتر محمد بصیر ضیائی متخصص بیماری‌های کلیوی نیز گفت: فشارخون بالا، بیماری قند، بیماری‌های کیستی و ارثی از دلایل بروز بیماری‌های وابسته به کلیه است که در نهایت به دیالیز ختم می‌شود.  وی افزود: هرچند شایع‌ترین علامت این بیماری، بی‌علامتی آن است، اما کم خونی و بیماری‌های گوارشی کم شنوایی و استفراغ، ضعف و بی‌حالی، افزایش فشار خون و تغییرات حجم ادرار از جمله علائم دیابت است.

بصیر ضیائی با بیان اینکه عمدتا زمان مراجعه افراد به مراکز درمانی برای درمان بیماری‌های کلیه زمانی است که فرصت درمان گذشته است، گفت: بسیاری از بیماران به جای اینکه از طریق مطب پزشکان برای درمان به مراکز خاص هدایت شوند، از طریق اورژانس ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: دلیل این امر، کمبود تبلیغات، عدم‌همکاری و ننوشتن آزمایش دوره‌ای توسط پزشکان و عدم‌درخواست بیمار از پزشک است. بصیر ضیائی گفت: اگر این موارد انجام شود، بیماری پیش از گسترش، شناسایی می‌شود و تحت درمان‌های تکمیلی و کنترل بیماری قرار می‌گیرد.

به گفته متخصصان، پیشگیری از ازدواج فامیلی یا تحت درمان بودن قبل از بارداری، ورزش کردن و استفاده نکردن از غذاهای چرب از موارد پیشنهادی مهم در جلوگیری از بیماری دیابت است.

درزمان حاضر، دیابت چهارمین علت مرگ‌ومیر در بیشتر کشورهای توسعه یافته است.
دیابت یک بیماری مزمن است که وقتی پانکراس (لوزالمعده)، انسولین تولید نمی‌کند یا وقتی بدن نمی‌تواند از انسولین تولیدشده استفاده مؤثر کند، رخ می‌دهد.

توقف تولید انسولین یا استفاده نکردن از انسولین باعث افزایش گلوکز در خون می‌شود، در نتیجه سوخت‌وساز قند در بدن مختل می‌شود و قند خون از حد طبیعی بالاتر می‌رود و درنهایت، علائم شاخص دیابت به‌صورت پرخوری، پرنوشی و پرادراری ظاهر می‌شود.

هورمون انسولین که ازسلول‌های ‌جزایر لانگرهانس‌درغده لوزالمعده به درون خون ترشح می‌شود، کارکرد مختلفی در بدن دارد که از آن جمله ورود قند را از خون به درون سلول‌ها تسهیل می‌کند تا سلول‌ها بتوانند برای تأمین انرژی خود از آن استفاده کنند.

درصورت کمبود یا عدم‌تأثیر انسولین، قند نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود؛ در نتیجه قند خون بالا می‌رود و بالارفتن قند خون علاوه بر ایجاد علائم حاد یادشده، در درازمدت باعث آسیب رساندن به قلب، مغز، چشم و کلیه‌ها می‌شود.

کد خبر 98830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز