بیماری دیابت بیماری است که اگر به خوبی کنترل و مهار نشود می‌تواند مشکلات زیادی را برای بیمار به دنبال داشته باشد. یکی از مشکلات تزریق انسولین است که معمولاً برای بیمار استرس زا؛ اما ضروری است. انسولین‌های نسل جدید این امید را به ارمغان می‌آورد که بتواند مشکلات بیماران را کاهش دهد.

آغاز تولید انسولین نسل جدید در کشور

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: بیماری دیابت معمولاً عوارضی با خود به همراه دارد. شایع‌ترین آن‌ها بیماری قلبی، بیماری‌های مزمن کلیوی، آسیب عصبی و دیگر مشکلات مربوط به پا، سلامت دهان، بینایی، شنوایی و سلامت روان است.

بنابراین آگاهی از اینکه چگونه می‌توان از عوارض دیابت پیشگیری کرد یا آن‌ها را به تعویق انداخت می‌تواند مهم‌ترین کار در مواجهه با این بیماری باشد.

عرضه انسولین نسل جدید در داروخانه‌ها | کنترل بهتر قند خون بیماران با حداقل تغییرات سطح انسولین
حمیدرضا بنفشه، فارماکولوژیست و رئیس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت

آغاز تولید انسولین نسل جدید در کشور

حمیدرضا بنفشه، فارماکولوژیست و رئیس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت درباره تولید انسولین نسل جدید می‌گوید

در حال حاضر انسولین نسل جدید، طبق تأییدیه سازمان غذا و دارو در داروخانه‌ها عرضه می‌شود و به‌عنوان داروی کاملاً تخصصی باید حتماً با تجویز پزشکان متخصص که برای کنترل قند خون بیماران دارو تجویز می‌کنند، مصرف شود.

خط تولید انسولین کوفورمولاسیون دگلودک-آسپارت آغاز شده است. این نسل جدید انسولینی است که اکنون در دنیا عرضه می‌شود و با تلاش زیاد، تولید آن در داخل کشور ما نیز آغاز شده است.

عرضه انسولین نسل جدید در داروخانه‌ها | کنترل بهتر قند خون بیماران با حداقل تغییرات سطح انسولین

حداقل تغییرات سطح انسولین

به گفته رئیس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، ویژگی این نوع انسولین آن است که برای مدت طولانی می‌تواند با حداقل تغییرات سطح انسولین، قند خون بیماران مبتلا به دیابت را کنترل کند.

بنابراین در مقایسه با نسل‌های قدیمی انسولین باعث می‌شود کنترل قند خون بیمار که با هموگلوبین‌ای وان سی سنجیده می‌شود در بیماران مبتلا به دیابت به شکل بهتری انجام شود.

کاهش ریسک عوارض ناشی از مصرف انسولین

حمیدرضا بنفشه می‌گوید این دارو، ریسک عوارض ناشی از تزریق بیش‌ازحد انسولین را که همان افت قند خون است، کاهش می‌دهد و میزان مصرف انسولین و تعداد انسولین‌ها با جایگزین کردن این انسولین‌های نسل جدید به‌جای انسولین‌های قبلی کاهش پیدا می‌کند.

افزایش ظرفیت تولید انسولین با توجه به نیاز بازار

به گفته او طبیعی است تولید هر محصول ابتدا در حجم پایین آغاز شود. سپس براساس نیاز بازار و تقاضا، امکان افزایش تولید وجود دارد.

البته افزایش ظرفیت به هر میزانی که بازار نیاز داشته باشد وجود دارد. ضمن آنکه به‌عنوان یک انسولین نسل جدید باید دید استقبال پزشکان از این دارو تا چه میزان است؛ زیرا دارویی نیست که خود مردم بخواهند آن را انتخاب و مصرف کنند و حتماً باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

عرضه انسولین نسل جدید در داروخانه‌ها | کنترل بهتر قند خون بیماران با حداقل تغییرات سطح انسولین
دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ورود روش‌های درمانی جدید دیابت به کشور

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درباره تولید انسولین نسل جدید می‌گوید ورود روش‌های درمانی جدید دیابت و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین علمی حوزه دارویی به کشور، بسیار مهم و ارزشمند است.

یکی از معضلات اصلی در دنیا که کشور ما نیز از آن مستثنا نیست، بار سنگین ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است که اگر به‌موقع کنترل نشوند عواقب و عوارض و درنتیجه هزینه‌های ناشی از آن را به کشور تحمیل می‌کنند.

عرضه انسولین نسل جدید در داروخانه‌ها | کنترل بهتر قند خون بیماران با حداقل تغییرات سطح انسولین

کاهش هزینه‌های دیابت با فناوری‌های جدید

به گفته دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت با توجه به آنکه دغدغه مسوولان، پوشش دادن و رفع نیازهای بیماران است استفاده از درمان‌های روز دنیا باعث کاهش هزینه‌های ناشی از مزمن شدن بیماری و عوارض آن‌ها خواهد شد.

به طور کلی فناوری‌های دارویی و درمانی به‌خصوص در مورد انسولین به سمتی می‌روند که مدیریت دیابت در جامعه از ابعاد مختلف آسان‌تر شود. همچنین باعث راحتی بیشتر بیماران مبتلا به دیابت هم خواهد شد. چون می‌توانند در فواصل طولانی‌تری تزریق انجام دهند.

ضمن آنکه رضایت پزشکان را نیز به همراه دارد و فشار کمتری هم به نظام سلامت می‌آورد چون هزینه‌های کنترل دیابت در جامعه کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب درمان با فناوری‌های جدید می‌تواند از هر جهت مفید واقع شود.

کد خبر 815334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha