سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: پایان دی‌ماه یعنی روز بیست و نهم، روز هوای پاک است و هفته هوای پاک از 23 دی آغاز می‌شود.

لطفاً نگویید چرا دو هفته زودتر سراغ این سوژه رفته‌اید.به دلیل اینکه این روز‌ها هوا خیلی آلوده است و ما هم نمی‌توانیم منتظر بمانیم  وهم اگر از همین امروز شروع کنیم، شاید روز 29 دی ماه آغازی باشد برای روز های هوای پاک در تهران؛ امیدواریم.

شعار امسال هفته هوای پاک«اصلاح الگوی مصرف،هوای پاک و حقوق شهروندی» است. زنگ هوای پاک هم در مدرسه‌تان به صدا در می‌آید و البته برنامه‌های دیگری هم در راه است.

فقط هوای شهر و خیابان آلوده نیست. استفاده نادرست از وسایل گازی و نفتی، داخل خانه‌ها را هم آلوده کرده است. متخصصان، آلودگی‌ها را به دو دسته داخل منزل و سطح شهر تقسیم‌بندی می‌کنند و آلودگی ‌های داخل منزل را به مراتب خطرناک‌تر از آلودگی سطح شهر می‌دانند.

خطر آلودگی‌ها، برای افراد سالم کمتر از مبتلایان به بیماری‌های زمینه است و افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر ذرات معلق در هوا و آلودگی‌ها قرار دارند.

فقط هوای تهران آلوده نیست. تبریز، مشهد، ‌اراک، اصفهان، شیراز و اهواز هم جزء شهرهای آلوده‌اند.

این را هم بد نیست بدانید: نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در وهله اول سر درد همراه با احساس سنگینی و در صورت عدم اکسیژن رسانی مناسب، گیجی، تهوع، استفراغ، سوزش چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه و تشنج و احساس آشفتگی، تحریک‌پذیری، ناتوانی در تشخیص موقعیت و شرایط، کاهش هوشیاری و اغما و مرگ است.

کد خبر 98745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز