شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک چالش‌ اساسی دنیای امروز، گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی در سطح کره زمین است

تغییراتی که فراتر از مرزبندی‌های سیاسی و جغرافیایی است و تمامی کشورها و یا به تعبیر بهتری همه انسان‌ها به نوعی در این فرآیند نقش دارند و البته زندگی‌شان تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت. [مفاهیم: گرمایش جهانی چیست؟]

کنفرانس تغییرات آب و هوایی ماه دسامبر در کپنهاگ، پایتخت دانمارک برگزار شد و خانم ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو، روزهای 15 تا 17 دسامبر مهمان این کنفرانس بود. [کنفرانس آب و هوا در کپنهاگ آغاز به‌کار کرد]

وی در مصاحبه‌ای برنامه‌های یونسکو را در زمینه تغییرات آب ‌و هوایی توضیح داد. این توضیحات حاوی نکات جالبی است و جنبه‌هایی را دربرمی‌گیرد که در وهله اول، به نظر نمی‌آید تحت تأثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت.

مدیر کل یونسکو می‌گوید: با توجه به نقش رشته‌های مختلف علمی در این پدیده، یونسکو می‌تواند برای کاهش تأثیرات و منطبق شدن با تغییرات آب‌ و هوایی، در فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، علمی و ارتباطاتی و اطلاعاتی شرکت داشته باشد و این تلاش‌ها کاملاً با مسئولیت سازمان ملل در مقابله با چالش جدید جهانی هماهنگی دارد. به عنوان اولین قدم یونسکو به علوم مربوط به آب و هوا و خصوصاً دریافت اطلاعات ضروری که سبب درک بهتر و پیش‌بینی حوادث آب و هوایی خواهد شد، کمک می‌کند.

وی قسمت بعدی فعالیت‌ها را چنین توضیح می دهد: «جنبه‌ی دوم فعالیت‌های یونسکو وابسته به آموزش در زمینه‌ تغییرات آب و هوایی است که در قالب برنامه ده ساله، پیشرفت خوبی داشته است.

او خاطرنشان می‌کند که  فعالیت در این قسمت، با همکاری اعضای سازمان ملل با بازنگری در مواد آموزشی، آموزش معلمان و تعلیم استراتژی در تمامی مقاطع فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش میسر است. اجرای این قسمت از برنامه به کمک دولت‌ها خواهد بود ولی هدف، اطلاع‌رسانی، آموزش و سهیم کردن مردم است؛ چرا که بدون تغییر الگوی مصرف و رعایت نکات زیست‌محیطی در زندگی روزمره، نمی‌توان با این مسئله مواجه شد. به عبارت دیگر دولت‌ها به تنهایی و بدون مشارکت مردم قادر به مواجه، نخواهند بود.

اما قسمت سوم برنامه، تنوع زیستی و فرهنگی را دربر می‌گیرد. یونسکو با دول عضو در تهیه فهرست ارزش‌های سایت‌های میراث فرهنگی و ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره برای نشان دادن میزان سازگاری و نیز نگهداری آن‌ها همکاری خواهد کرد.

قابل ذکر است در کشورمان نه منطقه به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شده است و طبیعت و اقلیم متنوع ایران گیاهان و جانوران فراوانی را در خود جای داده است. برای پی بردن به اهمیت موضوع و لزوم توجه به آثار تغییرات آب و هوایی، کافی است بدانیم از میان 8000 گونه گیاه در ایران حدود 1700 گونه و 20 جنس، انحصاری این محدوده‌ هستند.

از نظر تنوع فرهنگی و میراث فرهنگی نیز، با درنگ کوتاهی پی به وسعت و اهمیت آن‌ها خواهیم برد. صرف نظر از تأثیر آب و هوا بر سایت‌های تاریخی، اثرات این تغییرات بر نحوه‌ی زندگی اقوام از جمله عشایر قابل بررسی است.

یونسکو همچنین انتظار دارد فعالیت‌هایش در کاهش قطع درختان و میزان جنگل‌ها در کشورهای در حال توسعه اثر داشته باشد. پدیده‌ای که در نقاط دور و نزدیک و در سطوح خُرد و کلان با آن مواجه هستیم و قطعاً بر اقلیم مناطق تأثیر خواهد گذاشت. [تخریب کم‌سابقه جنگل‌های جهان]

مدیر کل یونسکو در نهایت اضافه می‌کند: یونسکو با ابعاد مختلف اجتماعی و اخلاقی متنوع ناشی از تغییرات آب و هوایی، از طریق شروع پروژه‌های مشورتی که به منظور مدیریت علوم اخلاق مرتبط با این تغییرات در کنفرانس عمومی تصویب شده، اقدام خواهد کرد. به علاوه یونسکو ابعاد اجتماعی تغییرات آب و هوایی مانند پیامدهای مهاجرت‌ها را بررسی می‌کند. [نکات اصلی گزارش سازمان‌ملل در باره گرم‌شدن زمین]

کد خبر 98572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز