گروه محیط‌زیست: اجلاس سازمان ملل متحد در باره تغییرات اقلیمی با شرکت نمایندگان 192 کشور در کپنهاگ پایتخت دانمارک آغاز به کار کرد.

اجلاس با نمایش فیلمی درباره محیط‌زیست که کودکان دانمارکی تهیه کرده بودند، افتتاح شد. در طول این اجلاس دو هفته‌ای که برخی از دانشمندان آن‌را مهم‌ترین گردهمایی درباره تغییرات اقلیمی می‌دانند، رهبران حدود 100 کشور جهان در اجلاس حضور خواهند یافت.

به گزارش بی‌بی سی، تعهد اخیر آمریکا، هند و چین در مورد کاهش  گازهای گلخانه‌ای سبب شده که امیدواری نمایندگان شرکت‌کننده در اجلاس به حصول توافق افزایش یابد.

نتایج یک نظر سنجی بین‌المللی نشان می‌دهد که حدود دو سوم مردم جهان گرم‌تر شدن هوای کره زمین را یک مشکل بسیار جدی تلقی می‌کنند. ولی طبق این نظرسنجی در آمریکا و چین که بیش از هر کشور دیگری به آلودگی هوا کمک می‌کنند، این نگرانی کاهش یافته است.

هدف هرگونه توافقی در اجلاس کپنهاگ یافتن جایگزینی برای پیمان سال 1997 کیوتو جهت مهار میزان تصاعد گازهای گلخانه‌ای است.هیات کارشناسان سازمان ملل در امور تغییرات اقلیمی می‌گوید که برای پرهیز از افزایش خطرناک دمای هوا باید تصاعد این گازها را محدود کرد.

باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا، نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه و مان‌موهان سینگ نخست‌وزیر هند از رهبرانی هستند که در اجلاس کپنهاگ حضور خواهند یافت.

آفریقای‌جنوبی، هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای

همزمان با آغاز به کار اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی در کپنهاگ، اعلام شد آخرین هدفی که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در جهان معرفی شده، آفریقای جنوبی است.
وو دی بوئر، از مقامات عالی‌رتبه سازمان ملل، در این باره گفت: آفریقای‌جنوبی که یکی از منتشر‌کنندگان بزرگ گازهای گلخانه‌ای است، باید طی 10 سال آینده انتشار این گازهای را حدود 34 درصد کاهش دهد. به گفته او، آفریقای جنوبی تا سال 2025 باید این کاهش را به سطح 42 درصد برساند.

آغاز چنین برنامه‌ای می‌تواند آفریقای جنوبی را به ستاره اجلاس کپنهاگ تبدیل کند؛ اجلاسی که و به گفته دی بوئر بزرگ‌ترین گردهمایی کشورها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای طی 17 سال گذشته است.این مقام سازمان ملل معتقد است که دیگر زمانی برای کاهش این گازها باقی نمانده و کشورها باید طی 2 هفته برنامه خود را برای عمل به تعهداتشان آغاز کنند.

گام‌های عملی

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای با فرمانداران ایالت‌ها مذاکره خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، باراک اوباما، همزمان با آغاز اجلاس جهانی کپنهاگ اعلام کرد که در طول 2 هفته برگزاری این اجلاس، با فرمانداران ایالت‌های آمریکا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای مذاکره خواهد کرد. به گفته اوباما، آمریکا توجه بیشتری به این کنفرانس کرده و برای انجام  تعهدات، برنامه‌ریزی خواهد کرد.

آمریکا و چین، بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان گازهای گلخانه هستند و جامعه جهانی نگران این بود که ایالات متحده اجلاس کپنهاگ را جدی نگیرد.

کد خبر 96851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز