تصادفات جاده‌ای و رانندگی در کشورمان آنقدر گسترده و فراتر از میانگین‌های جهانی است که موجب آمارهای حیرت‌آور و البته نگران‌کننده‌ای در این باره شده است.

خسارات روزانه 20میلیارد تومان و سانحه دیدن سالانه یک درصد جمعیت کشور در تصادفات از جمله این آمارهاست.به گفته مدیرکل فناوری و مطالعات ایمنی وزارت راه و ترابری، ایران از تصادفات رانندگی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم روزانه بیش از 20 میلیارد تومان متحمل زیان می‌شود.

به گزارش ایرنا، مهران قربانی با بیان اینکه حوادث رانندگی دومین عامل فوت در ایران است در حالی که در آمار جهانی این عامل در رده نهم قرار دارد، اظهار داشت: در ایران 60 درصد از موارد جرحی و حوادث منجر به فوت متعلق به حوادث رانندگی است که‌این آمار در جهان رقمی‌حدود 25 درصد است. وی ادامه داد: از نظر شاخص تعداد کشته به 100 هزار نفر جمعیت، ایران در بین 187 کشور در رده 10 کشور پایین قرار دارد.

مدیرکل فناوری و مطالعات ایمنی وزارت راه و ترابری، افزود: طی 10 سال گذشته براثر تصادفات رانندگی 235 هزار و 425 نفر کشته و 3 میلیون و 650 هزار نفر مجروح شدند. این بدان معناست که هرساله در حدود یک درصد از جمعیت کشور کشته یا مجروح می‌شوند.

1200میلیارد تومان، هزینه کاهش تلفات جاده‌ای

در همین حال وزیر راه و ترابری اعلام کرد: کاهش هر نفر از تلفات تصادفات در کشور، 50 میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌خواهد. با توجه به‌اینکه به‌طور متوسط در سال‌های اخیر سالانه 24هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند، با احتساب رقم گفته شده وزیر راه، برای به صفر رساندن تلفات تصادفات در کشور حدود 1200میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است.

براساس گزارش مهر، از اظهارات وزیر راه و ترابری در سی و سومین نشست کمیسیون ایمنی، برای ایمنی راه‌ها نیاز به تامین اعتبار است و از سوی دیگر، گسترش حمل‌ونقل ریلی راهبرد اصلی برای کاهش سوانح رانندگی است. این در شرایطی است که برای ساخت 6 هزار کیلومتر راه آهن به حداقل 12هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

حمید بهبهانی در این نشست اظهار داشت: آمار سوانح رانندگی در ایران بالاست اما کاهش 5/4 درصدی این سوانح در کنار رشد سالانه یک میلیون و 200 هزار خودرو و افزایش جمعیت در جهان بی‌سابقه است.

کد خبر 98326

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز