یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

روشنک محمدی: با تمام اقداماتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته است، هنوز هم حوادث رانندگی نخستین عامل مرگ و میر در کشور است.

بسیاری از کارشناسان نیز بر این امر اذعان دارند که کاهش این آمار در کشور بدون تغییر باورهای غلط امکان‌پذیر نیست. به‌طور متوسط روزانه 10 نفر در استان فارس دچار حادثه می‌شوند که علت مرگ 7 نفر از آنها حوادث رانندگی است. حوادث رانندگی در استان یزد نیز نسبت به مدت مشابه در سال قبل 16 درصد افزایش داشته است.

با بررسی آمار حوادث رانندگی مشخص شده است که آمار قابل قبولی از این حوادث به استان خراسان رضوی اختصاص دارد. همچین در استان‌هایی که شاهراه ارتباطی و جاده‌ای کشور محسوب می‌شوند، مانند کرمان، اصفهان و... آمار کشته‌ها و زخمی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای بیداد می‌کند.

سالی 50 هزار قربانی

دکتر مرتضی احتشام‌فر،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در این باره گفت: همه ساله 5 میلیون نفر در سراسر جهان به‌علت حوادث جان خود را از دست می‌دهند و این حوادث 9 درصد کل مرگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

متاسفانه 60 درصد مرگ‌های ناشی از حوادث، در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می‌افتد.وی افزود: در کشور ما نیز همه ساله 50 هزار نفر جان خود را بر اثر حوادث از دست می‌دهند. حوادث رانندگی نخستین علت مرگ در ایران است به گونه‌ای که در سال گذشته 23 هزار و 362 نفر جان خود را به‌علت حوادث رانندگی از دست دادند.

احتشام‌فر خاطرنشان کرد: تفاوت حوادث با سایر معضلات تهدیدکننده ازجمله بهداشت عمومی در این است که بیشتر در گروه سنی نوجوان و جوان یعنی گروه سنی مولد و نان‌آور جامعه رخ می‌دهد ، به همین دلیل بار فراوانی را به کشورها تحمیل می‌کند. به عبارتی مرگ در حدود سن 35 سالگی به معنی از دست رفتن نسل کارآمد کشور است. ما نباید نسل کارآفرین و سرمایه‌های اصلی کشورمان را راحت از دست بدهیم.

استان مرکزی،  قربانیان زیر 6 سال

محمدرضا رباط‌میلی،  سرپرست مرکز مدیریت حوادث ‌و فوریت‌های پزشکی استان مرکزی نیز با اشاره به بالا بودن آمار حوادث جاده‌ای در این استان گفت: بیشترین آمار مرگ ‌و میر در کودکان زیر6 سال ناشی از حوادث رانندگی است.

وی گفت: مرگ‌های ناشی از حوادث جزو آن دسته اتفاقاتی است که با آموزش صحیح و فراگیر کردن این آموزش‌ها به حداقل می‌رسد.رباط‌میلی، آموزش را مهمترین رکن جلوگیری از حوادث رانندگی عنوان کرد و افزود: آموزش باید از دوران کودکی و در مدارس ابتدایی آغاز شود و علاوه بر آموزش‌های محدود و تخصصی، آموزش‌های همگانی به‌صورت مشترک با دستگاه‌ها و از طریق نشریات و صداوسیما نیز داده شود.

وی ادامه داد: معمولا نخستین افرادی که در صحنه تصادف‌ها حاضر می‌شوند، افراد آموزش ندیده هستند، به همین دلیل از 2 سال قبل وزارت بهداشت و درمان اجرای طرحی را با نام بسیج همگانی احیا و آغاز کرده است و به افرادعادی آموزش می‌دهد که در برخورد با فرد آسیب‌دیده چه اقداماتی را انجام دهند.

آموزش‌، راهکار برتر

عبدالرسول نیکخوی،  رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به درگیر بودن جمعیت جوان کشور با حوادث رانندگی و جاده‌ای گفت: از آنجا که عمده جوان‌ها با توجه به شرایط خاص سنی خود با حوادث مختلفی درگیر هستند، می‌توان به آسانی از طریق آموزش‌های مناسب از بروز حوادث بعدی جلوگیری کرد.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت مردم و مسئولان محلی برای ایجاد جامعه‌ای ایمن افزود: با توجه به گستردگی شبکه جاده‌ای استان خوزستان، کنترل جاده‌ها نیازمند همکاری همه‌جانبه مردم و دستگاه‌های استان است.

سیداسد‌الله موسوی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان نیز از احداث 26پایگاه جدید در ورودی شهرهای استان خبر داد و افزود: این تعداد پایگاه درصورت تأمین بودجه مورد نیاز تا پایان امسال ساخته می‌شوند.

وی به ساخت 4 دستگاه اتوبوس بیمارستانی برای نخستین بار در داخل کشور اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در ایران مرکز فوریت‌های پزشکی استان خوزستان به همراه چند شرکت خصوصی 4 دستگاه اتوبوس بیمارستانی را که هرکدام حداقل 12 و حداکثر 18نفر ظرفیت دارند، ساخته است.

کرمان، کمترین تلفات

جواد کمالی، معاون سیاسی - امنیتی استاندار کرمان در این ارتباط با اشاره اینکه کرمان کمترین تلفات جاده‌های در کشور را دارد ،گفت: تلفات جاده‌ای استان کرمان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته  5/3 درصد و در سال 86 نسبت به سال 85، 42 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه استان کرمان بیشترین رقم تلفات جاده ا ی  در  کشور را داشت، گفت: با برنامه‌های آموزشی، اقدامات پلیس، استقرار دوربین‌های لیزری در استان، 2 بانده کردن جاده‌ها، ایجاد پارک‌های ترافیکی و آموزش به کودکان و نوجوانان، امروز کرمان کمترین رقم تلفات جاده ا ی را در کشور دارد.کمالی تصریح کرد: 70 درصد حوادث جاده‌ای در کشور مربوط به خطاهای انسانی و رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی است.

معاون سیاسی - امنیتی استاندار کرمان با بیان اینکه آموزش مسائل ترافیکی را به‌صورت اختصاصی و عمومی در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: علاوه بر مرکز استان، شهرستان رفسنجان نیز نخستین شهرستان در جنوب شرق کشور است که پارک ترافیک در آن ایجاد شده است.

718 خانواده در فارس به سوگ نشسته‌اند

دکتر مصطفی مدحتی ، مسئول گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار اعلام شده در 6 ماه نخست امسال، 718 نفر در حوادث رانندگی برون‌شهری استان فارس جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این آمار بیانگر این است که دست‌اندرکاران و مسئولان این استان در امر پیشگیری و فرهنگ‌سازی وظیفه‌ای سنگین به دوش دارند.

وی افزود: با مشارکت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، دارندگان خودروهای سواری  از 50 درصد تخفیف برای معاینه فنی خودروی خود بهره‌مند شدند که این کار تشویقی بود برای راننده‌های استان تا با معاینه و تعمیر خرابی‌های خودروها میزان تصادف‌ها نیز کاهش یابد.

مدحتی گفت: این استان با دارابودن 14 هزار و 256 کیلومتر جاده، فقط 10 مجتمع خدمات رفاهی و جاده‌ای دارد. این در حالی است که به ازای هر 30 کیلومتر مسافت جاده ا ی باید یک مجتمع خدمات بین جاده‌ ای وجود داشته باشد،  زیرا این مراکز نیز در کاهش تصادف‌ها نقش موثری دارند.

کد خبر 99193

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز