رئیس نخستین کنفرانس جهانی امنیت جاده‌ای که پنجشنبه گذشته در مسکو روسیه‌ برگزار شد، گفت:

ما به‌عنوان رؤسا و سرپرست کشورها و دولت‌ها، سازمان‌ها و نهادها و افرادی که با امنیت جاده‌ها سر و کار داریم در این کنفرانس شرکت کردیم تا راهکارهایی را برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای پیشنهاد و عملی کنیم.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی درخصوص مقابله با تلفات ناشی از سوانح و تصادفات جاده‌ای و مشکلات ترافیکی، این موضوع مشخص شد که سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر ناشی از سوانح جاده‌ای جان باخته و بیش از 50 میلیون نفر مجروح یا قطع عضو می‌شوند که اکثر کشته‌ها را افراد بین 5 تا 29 ساله تشکیل می‌دهند.

براساس این گزارش، 90 درصد سوانح جاده‌ای اکثرا در کشورهایی با درآمد سرانه کم یا پایین و یا کشورهای آسیب‌پذیر صورت می‌گیرد، به همین دلیل است که می‌توان پیش‌بینی کرد تا سال 2020 میلادی تصادفات رانندگی یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در اینگونه کشورها خواهد بود.

در این کنفرانس یکروزه که از 19 تا 20 نوامبر سال‌جاری میلادی در مسکو برگزار شد، به موضوعاتی از قبیل مستی حین رانندگی، سرعت غیر‌مجاز، عدم‌استفاده از کمربند ایمنی، عدم‌استفاده از صندلی ایمنی کودک، استفاده نکردن از کلاه و دیگر وسایل ایمنی حین رانندگی، عدم‌استفاده از خودروهای فرسوده، نقش جاده‌های فرسوده و طراحی راه‌ها در بروز سوانح و حوادث رانندگی، استفاده از پل‌های عابر پیاده در کاهش مرگ عابران، نقص یا عدم‌ایمنی در سیستم حمل‌ونقل عمومی، نقص یا عدم‌کفایت نقش پلیس و قوانین راهنمایی و رانندگی، نقص در سیستم پزشکی و امداد و نجات پس از وقوع سوانح رانندگی اشاره شده است.

بر این اساس، طی 3دهه گذشته کشورهایی با درآمد سرانه بالا راهکارهایی را برای مقابله با وقوع حوادث رانندگی و مرگ و میر ناشی از این سوانح به کار بسته‌اند و به همین دلیل کمتر با مرگ و میر افراد در سوانح جاده‌ای مواجه بودند.

همچنین براساس اعلام کمیسیون‌های منطقه‌ای سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی این موضوع مشخص شد که سیاستمداران و دولتمردان هر کشور نقش مهی در امنیت جاده‌ای و تلاش برای ارتقای این موضوع مهم ایفا می‌کنند.

از طرفی براساس گزارش‌هایی که در مورد امنیت جاده‌ای در جهان و توسط بانک جهانی انتشار یافته، مشخص شد که باید مکانیسم‌هایی درخصوص افزایش تسهیلات و تجهیزات برای مقابله با تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای درنظر گرفته شود.

با توجه به یافته‌هایی که در گزارش‌های اتحادیه جهانی حمل‌ونقل و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه منطقه‌ای آمده است، باید برنامه‌هایی را برای گام برداشتن در زمینه استفاده از سیستم‌هایی امن‌تر و بهتر درخصوص رسیدن و دستیابی به امنیت جاده‌ای درنظر گرفت.

از طرفی، در گزارش یونیسف و سازمان بهداشت جهانی درخصوص مقابله با تلفات و جراحات کودکان در سوانح جاده‌ای نیز به این موضوع اشاره شد که کودکان چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی در خطر بالایی قرار دارند. با این حال، تنها راه مقابله با این تلفات ناشی از وقوع سوانح و حوادث جاده‌ای، همکاری‌های بین‌دولت‌ها و شراکت بخش‌های خصوصی و دولتی در این مسئله است.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که کشورهای جهان برای دستیابی و نزدیک شدن به اهداف توسعه هزاره باید با یکدیگر همکاری کنند و به استراتژی‌هایی جدید درخصوص حمل‌ونقل، محیط‌زیست و بهداشت دست یابند.

براساس اعلام مجمع سازمان ملل متحد، سال‌های 2011 تا 2020 میلادی به نام «دهه عمل درخصوص امنیت جاده‌ای» نامگذاری شده است. از طرفی در این گزارش بر توجه خاص به عابران پیاده، موتورسواران، دوچرخه‌سواران و کودکان تاکید شده است.

کد خبر 95653

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز