چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

فرانک عطیف: طرفداران علم این بار کمی پیش از کریسمس و سال نو عیدی شان را گرفتند

وقتی که فیلمی نادر از آتش‌فشانی در عمق زیاد اقیانوس آرام تهیه و ابتدا در کنفرانس سالانه اتحادیه ژئوفیزیک امریکا در آخرین ماه سال 9002پخش شد.

عکس های این ماجرا و فایل ویدیویی آن در حال حاضر در اینترنت قابل دسترسی است.آتش‌فشان «ماتای غربی» در جنوب شرقی اقیانوس آرام،تقریباً در عمق 341متری، جا خوش کرده؛ در منطقه‌ای بین فیجی،تونگو و ساموا. این آتش‌فشان اردیبهشت ماه امسال کشف شد و پژوهشگران خوش شانس اخیراً ترتیب گرفتن عکس و فیلم از فوران آن را به کمک یک ربات قابل کنترل از راه دور، به نام جیسن، دادند.

دوربین های جیسن از توده های لاوا (مواد مذاب) که در آب سرد اقیانوس فوران می کرد و بقیه رویداد، فیلم برداری کرده اند ؛ آن هم با کیفیت خوب.

این کشف به چند دلیل جالب توجه است:یکی این که این آتش‌فشان در مقایسه با بقیه آتش‌فشان های زیر آب، در عمق پایین تری قرار دارد و رکورددار است.به گفته باب امبلی،متخصص پژوهش در بستر اقیانوس ها :« از آن جایی که فشار آب در عمق روی آتش‌فشانی تأثیر می‌گذارد، ما توانستیم ربات را نزدیک آتش فشان بفرستیم ؛کاری که روی زمین نمی‌شود انجام داد یا حتی در سطح و عمق کم آب.در چنین جاهایی هرگز نمی توان چنین تصویرهایی داشت.»

از طرف دیگر، این اولین آتش‌فشانی در عمق زیاد است که در 25 سال گذشته دیده شده و دیگر این که نوع گدازه های این آتش‌فشان عجیب و کمیاب است؛ در حقیقت جزو داغ ترین های سیاره زمین به حساب می آید.و دیدن چنین چیزی بدون جیسن امکان‌پذیر نبود.

کد خبر 98295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز