مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

مریم قنواتی: دانشمندان دانشگاه دانمارک با همکاری معماران، ساختمانی براساس استفاده حداکثری از انرژی‌های سازگار با طبیعت طراحی کرده‌اند

و نامش را هم «خانة روشن سبز» (Green Lighthouse) گذاشته‌اند. ساختن این بنای استوانه‌ای شکل کمتر از یک سال طول کشیده است.

در این خانه از برق خبری نیست؛ در عوض برای این که انرژی وسایل به کاررفته در آن تأمین شود، سلول‌های خورشیدی فراوانی در سقف کار گذاشته شده است. سقف هم به منظور دریافت نور بیشتر از خورشید با شیبی رو به جنوب ساخته شده.

پنجره‌های این ساختمان، با همه پنجره‌هایی که تاکنون دیده‌اید فرق دارد. این پنجره‌ها هوشمندند! یعنی  به سایبان هایی مجهزند که به نور خورشید حساس اند و برای تنظیم مقدار گرمایی که از تابش آفتاب وارد ساختمان می شود، خودبه خود و به مقدار لازم باز و بسته می شوند.

منظره این بنا که در دانشکده علوم دانشگاه کپنهاگ برپا شده، بسیار دیدنی است؛ مخصوصاً در شب‌ها که نور بسیار زیادی از همه پنجره‌های آن به بیرون می‌تابد، جلوه این ساختمان بیشتر می‌شود.

نکته مهم درباره این ساختمان این است که همه این مزیت های به دست آمده ، به دلیل شیوه معماری آن است و در آن از وسایل گران‌قیمت با فناوری پیچیده استفاده نشده است.
طراحان این بنا معتقدند هوای سالم و بدون دی‌اکسید کربن در ساختمان، برای افرادی که به بیماری‌های تنفسی مانند آسم یا آلرژی مبتلا هستند، بسیار مفید است.

کد خبر 98201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز