گروه بورس: ۱۰ درصد از سهام شرکت بیمه آسیا برای نخستین‌بار در بورس تهران عرضه شد و به‌فروش رسید

به گزارش همشهری، بورس تهران 2 دی شاهد عرضه دومین شرکت بیمه دولتی بر مبنای سیاست‌های اصل 44 بود.پیش از این سهام بیمه البرز در بازار سهام به فروش رسیده بود، قرار است سهام بیمه دانا نیز به‌عنوان سومین و آخرین شرکت دولتی ظرف روز‌های آینده در بورس تهران به فروش برسد.

در پایان مبادلات روز گذشته 5/45 میلیون سهم بیمه آسیا به قیمت هر سهم 1468 ریال به فروش رسید و در نهایت این شرکت معادل 66 میلیاردو 430 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در رابطه با عرضه سهام بیمه آسیا که دیروز بعد از بیمه البرز به‌عنوان دومین شرکت مشمول اصل 44 وارد بورس شد، اظهار داشت: کشف قیمت 1468 ریالی هر سهم این شرکت مناسب بود و اختلاف اندکی با نرخ مدنظر سازمان خصوصی‌سازی‌ داشت.

وی با بیان اینکه با عرضه بلوک 10 درصدی سهام بیمه آسیا تا 40 درصد دیگر از سهام این شرکت 5/45 میلیارد تومانی قابل عرضه در بورس است، ادامه داد: درصورتی که طی روزهای دوشنبه به بعد بازار سهام کشش داشته باشد به‌تدریج درصد‌هایی از سهام این شرکت واگذار می‌شود.

اختلاف قیمت 4 ریالی گروه بورس: 10درصد از سهام شرکت بیمه آسیا دیروز برای نخستین‌بار در بورس تهران عرضه شد و به‌فروش رسید.">

در همین رابطه، اسماعیل غلامی معاون دیگر سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: هر سهم بیمه آسیا در حالی 1468 ریال کشف قیمت شد که قیمت کارشناسی این سازمان 1464 ریال بود.

وی اظهار داشت: این قیمت در حالی مورد معامله کارگزاران قرار گرفت که قیمت کارشناسی شده این سازمان براساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری 1466 ریال بود. با این اوصاف بین کشف قیمت و نرخ مد نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ فقط 4 ریال فاصله وجود داشت. 

به گفته غلامی با واگذاری 10 درصد از سهام بیمه آسیا طی روز جاری و همچنین 20 درصد از سهام این شرکت بابت رد دیون، 10 درصد دیگر به کارکنان و مدیران تعلق خواهد گرفت و با توجه به حفظ مالکیت 20 درصدی دولت، 40 درصد دیگر از سهام این شرکت قابلیت عرضه در بورس را دارد.

سهم 50 درصدی بیمه‌های خصوصی

سید محمدعلی علیپور یزدی، مدیرعامل بیمه آسیا با اشاره به تحول صنعت بیمه کشور از سال 82 با ورود بیمه‌های خصوصی به بازار گفت: 15شرکت بیمه خصوصی هم‌اکنون در بازار بیمه فعالیت می‌کنند که 25 درصد بازار صنعت بیمه کشور را در اختیار دارند که با واگذاری سهام 3 شرکت بیمه دولتی مشمول خصوصی‌سازی‌، سهم بخش خصوصی در صنعت بیمه کشور به بیش از 50 درصد می‌رسد.

وی تعداد شعب این شرکت را بیش از 100 شعبه و اداره پرداخت خسارت و تعداد نمایندگی‌ها را نیز بیش از 1300 نمایندگی حقیقی و حقوقی در سراسر کشور عنوان کرد. پیش از این نیز 20 درصد از سهام بیمه آسیا در قالب رد دیون واگذار شده بود.

حجم مبنای بیمه آسیا

مدیر عملیات بازار شرکت بورس هم با اعلام عرضه 455 میلیون سهم بیمه آسیا دیروز گفت: حجم مبنای بیمه آسیا 364 هزار سهم تعیین شد. علی صحرایی اظهار داشت: براساس آیین‌نامه معاملات، حجم مبنای شرکت‌های دارای کمتر از 300 میلیارد تومان سرمایه از طریق ضریب تعداد سهام و هشت ده هزارم محاسبه می‌شود.

بنابراین با توجه به سرمایه اسمی 5/45 میلیارد تومانی آسیا، حجم مبنای این شرکت 364 هزار سهم خواهد بود. براساس این گزارش، عرضه سهام بیمه آسیا از طریق کارگزاری بانک صنعت و معدن انجام می‌شود.

ارزش‌گذاری سهام بیمه آسیا با 3 روش انجام شد

معاون شرکت تامین سرمایه نوین گفت: در ارزش‌گذاری سهام بیمه آسیا از 3 روش اولسون، تنزیل سودهای نقدی و ارزیابی دارایی‌ها استفاده شد.

علی اسلامی بیدگلی، در گفت‌وگو با فارس، درباره روش‌های ارزش‌گذاری سهام بیمه آسیا اظهار داشت: کارشناسان شرکت تامین سرمایه نوین برای ارزش‌گذاری بیمه آسیا مطالعاتی را درخصوص شرکت‌های بیمه‌ای دنیا انجام دادند.

براین اساس غالب ارزش‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای دنیا از طریق روش اولسون یعنی روش بازده مازاد بود. وی ادامه داد: از این روش در حالی به‌عنوان روش پایه و اصلی در ارزش‌گذاری بیمه آسیا استفاده شد که از روش تنزیل سودهای نقدی نیز به‌عنوان پشتیبان استفاده شد.

علاوه بر این دو روش آینده‌نگر و روش گذشته‌نگر یعنی ارزیابی دارایی‌های بیمه آسیا نیز مدنظر قرار گرفت. اسلامی بیدگلی افزود: با این مفروضات و اعدادی که با درنظر گرفتن سیاست تقسیم سود 70 درصدی استخراج شد، قیمت برآوردی تامین سرمایه نوین به‌شدت با روش تنزیل سودهای نقدی منطبق بوده و بدون در نظر گرفتن هیجانات بازار، قیمت برآوردی با ارزش واقعی بیمه آسیا قرابت دارد.

کد خبر 98046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز