زهرا رفیعی: بحران اقتصادی از آن دست مقولاتی است که با علوم نوین قابل پیش‌بینی است و متفکران این حوزه راه‌حل‌های متفاوتی برای آن به دولتمردان ارائه می‌کنند

اما این افراد جامعه هستند که باید خود را برای این بحران‌ها آماده کنند. هر بار که رکود یا بحران جدی اقتصادی به سراغ جامعه‌ای می‌آید همه به فکر آینده می‌افتند. افراد به‌دنبال آنند که بدانند برای این آینده چه باید کرد، از کجا باید شروع کرد یا اصلا می‌توان کاری کرد یانه! بحران اقتصادی اخیر که دامنگیر مردمان کشورهای مختلف شده خیلی‌ها را به فکر چاره انداخته است. در ترجمه زیر تلاش شده تا کارهایی که افراد می‌توانند در دهه‌های مختلف زندگی به منظور آماده کردن بنیان اقتصادی خانواده  برای دوران بازنشستگی انجام دهند ارائه شود. اگرچه این روش‌ها به افراد جوامعی پیشنهاد شده که سیستم‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی یکسانی با ما ندارند اما می‌توان در آن نکاتی را یافت که برای یک بازنشستگی آسوده‌تر شما را آماده می‌کند.

اگر در دهه‌20 زندگی‌تان هستید راه بازنشستگی از هر زمان دیگر مشخص‌تر و قابل برنامه‌ریزی‌تر است؛ البته چند موضوع مهم وجود دارد که باید به آن توجه کنید: یافتن کار دلخواه در حال حاضر کمی مشکل شده است و کاری که برای این روزهای خود انتخاب می‌کنید ممکن است با بحران اقتصادی محدود شده باشد  اما بحران اقتصادی موضوع کوتاه مدتی است که برای همیشه باقی نمی‌ماند. در ضمن شما جوان هستید و زمان زیادی برای آماده شدن برای بازنشستگی دارید.

تاریخ نشان داده است که بسیاری از دوره‌های پررونق از دل همین بحران‌ها بیرون آمده است  چرا که بازار همیشه به جلو حرکت می‌کند، قیمت‌های سهام شروع به بالا رفتن می‌کند و کم‌کم پیش‌بینی‌ها پایان بحران را نوید می‌دهند(چیزی که از مارس سال گذشته خود را کمی نشان داد).

سرمایه‌گذاری در بورس یکی از راه‌هایی است که از همین الان آن را کلید بزنید. اگرچه خرید سهام معمولا پول را برای حداقل 10‌سال مرده نگه می‌دارد و در نوسانات خود همیشه بالا و پایین دارد ولی می‌توانید مطمئن باشید که این حرکت سینوسی بازار روبه‌پیشرفت خواهد بود؛ البته راهی وجود ندارد که بدانیم آیا تغییراتی که در بازار ایجاد می‌شود به معنای حرکت جدی و دوباره بازار است یا نه؟ شما دارید از 40 سال قبل به موضوع بازنشستگی نگاه می‌کنید و فرصت زیادی دارید و اگر از همین امروز به فکر جمع کردن و پس‌انداز باشید می‌توانید موج بعدی را راحت‌تر رد کنید.

عادت‌های پول خرج کردن در زندگی از همان جوانی شکل می‌گیرد. اگر توانستید به یک مقتصد تبدیل شوید، در آینده همین عادات مناسب باعث می‌شود که تعادل درست و مناسبی در اعتبارات بانکی شما ایجاد شود و به راحتی زیر بار استرس بدهی نروید. زمانی را بگذارید که دسته چک خود را با خرید‌های خود تراز کنید و مطمئن شوید که حتما درصد مشخصی از درآمد خود را پس‌انداز می‌کنید. در کنار اینها تمرین کنید تا بتوانید به مواردی که نمی‌توانید متقبل شوید به راحتی نه بگویید و به جای قرض گرفتن، خشنودی از داشتن چیزهای متفاوت را کمی تاخیر بیندازید. شاید کمی مسخره به‌نظر بیاید ولی اگر می‌توانید برای تولدهایتان به نزدیکانتان شماره حساب بدهید تا به جای چیزهایی که شما اصلا به آن نیازی ندارید پول بدهند.

دهه30، سال‌های حیاتی

اگر شما در دهه30 زندگی‌تان قرار دارید برنامه‌ریزی جدی برای بازنشستگی شروع شده است. احتمالات و نابرابری‌هایی که تاکنون تجربه نکرده‌اید، نیازهای دراز مدت، دو دو تا چهار‌تا‌های حساب بانکی و پس‌انداز و... به سراغتان می‌آید. خب الان وقتش رسیده که در مورد مسائل جدی‌تر و واقعی‌تر فکر کنید و تصمیم بگیرد، چون زندگی شما در این دهه تغییراتی می‌کند که باید از الان به فکرش باشید.

اول از همه با اینکه به چهره شما نمی‌آید ولی دارید کم‌کم به پیری نزدیک می‌شوید و درهای سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آینده کم‌کم بسته می‌شود. به قول آلبرت‌اینشتین سخت‌ترین کاری که در دنیا می‌توان کرد ترکیب علایق است. اما معجزه از خلال پس‌انداز مداوم طی سال‌های سال اتفاق می‌افتد.

شما زمان مناسبی برای پیدا کردن راه‌های کم‌هزینه‌تر دارید می‌توانید راه خودتان را پیدا کنید. فقط حواستان باشد که دهه‌30 مهم‌ترین سال‌های زندگی‌تان است. معمولا آدم‌ها در این سال زندگی مشترک را شروع می‌کنند و از دوره خودخواهانه نوجوانی و جوانی به مرحله عقلانیت پا می‌گذارند، کفالت آدم‌های دیگر را برعهده می‌گیرند، خانواده‌تان به شما وابسته می‌شوند و نباید فقط به‌دنبال حفظ درآمد فعلی‌تان باشید. پوست کنده آن، این می‌شود که دیگر نمی‌توانید از این بیشتر از آینده فرار کنید.

در این دهه نخستین قدم این است که جدولی از همه هزینه‌های خود تهیه کنید؛ یکی دو ماه این کار را تکرار کنید. بعد از چند ماه هزینه‌های عمده و خاص مثل تعمیر ماشین، بلیت سینما و تئاتر و... را بنویسید. فایده این کار این است که اولا کم‌کم دستتان می‌‌آید که پولتان کجا راحت خرج می‌شود و دوم اینکه برای چه چیز‌هایی بیشترین هزینه را صرف می‌کنید. البته در کنار آن حساب پول‌هایی که وارد می‌شود را هم داشته باشید. مطمئن شوید که پول‌های پس‌انداز بلندمدت و بیمه از کار‌افتادگی و عمر را کنار می‌گذارید (در آمریکا بیمه‌های از کار افتادگی، عمر و پس‌انداز‌ بازنشستگی بر عهده افراد است و دولت‌ در بهترین حالت درصد مالیات بر اینگونه پس‌انداز‌ها را کمتر از بقیه حساب‌ها در نظر می‌گیرد.)

خرج تحصیل بچه‌ها

این گزینه را می‌توانید تا به دنیا آمدن بچه‌ها به تأخیر بیندازید؛ اگر چه هزینه دانشگاه سریع‌تر از نرخ تورم بالا می‌رود. ارزیابی محافظه‌کارانه این است که برای یک دوره چهارساله از 15‌سال قبل خود را آماده کنید. برخی از بانک‌ها هم حساب‌های بانکی با همین موضوع راه‌اندازی کرده‌اند.

زمان حرکت با دنده سنگین‌

اگر شما دهه‌40 زندگی‌تان را دارید سپری می‌کنید هنوز می‌توانید به زندگی‌تان فکر کنید و برای شکل دادن آن تلاش کنید. خبر خوب این است که شما 20‌سال با بازنشستگی فرصت دارید و اگر در این زمان هم سرمایه‌گذاری را شروع کنید تا موقع بازنشستگی می‌توانید نتایج خوبی را به دست بیاورید.

در این دوره باید همچنان به پس‌انداز کردن ادامه دهید. این مرحله آسان به‌نظر نمی‌رسد ولی آنطور هم نیست که نتوانید از پس‌اش برنیایید؛ ضمن اینکه این روزها ارزان‌تر زندگی کردن یک اجبار همگانی شده است. یک نگاهی به ماشینتان، سفرهایتان، وعده‌های غذایی که بیرون می‌خورید و حتی تلفن همراه خود بکنید از همین‌جاها هم می‌توانید شروع کنید؛ همچنین تعمیر وسایل قدیمی، خرید وسایل دست دوم، تفریحات ارزان قیمت، در خانه ارزان‌تر زندگی کردن، خرید بهنگام و... راه‌های دیگری است که می‌توانید به آنها هم توجه کنید.

بیا ره توشه برداریم

یک دهه دیگر فرصت دارید تا خود را برای بازنشستگی آماده کنید. این دوره‌ای است که بچه‌ها را یا برای دانشگاه آماده می‌کنید یا اگر بزرگتر باشند برای ورود به بازار کار حمایت می‌کنید. در این دوره با توجه به سوابقتان و با احتمال اینکه چند جا کار می‌کنید بیشترین درآمد ماهانه را خواهید داشت پس به یک پس‌انداز بیشتر فکر کنید چون رکود اقتصادی این روزها خبر نمی‌کند.

خیلی از خانواده‌ها از اینکه به بچه‌هایشان کمک مالی معقول کنند احساس رضایت دارند هر چند عده‌ای دیگر با حساب کتاب دوران بازنشستگی و بازپرداخت آن در آینده به نحو دیگر این کار را می‌کنند؛ ولی باید از این کار دست بردارید. اگر بچه‌هایتان پولی از شما می‌خواهند به‌عنوان قرض به آنها بدهید. آنها دهه‌های زیادی پیش رو دارند که آن را به شما برگردانند.
در این دهه دل را باید به دریا زد و سرمایه‌گذاری کلان در بانک را شروع کرد. بخشی از این پول را برای خود حتما نگه دارید ولی بدون اینکه ترسی به‌خود راه بدهید وارد کار سرمایه‌گذاری کلان شوید و حتی اگر مایل هستید می‌توانید زمین بخرید.

دوران سرگرمی‌های ارزان قیمت

اگر در دهه‌60 زندگی‌تان رکود اقتصادی به سراغتان بیاید روزگار سخت‌تری خواهید داشت مگر اینکه از قبل به آن فکر کرده باشید. شما هنوز می‌توانید به‌صورت پاره وقت یا
تمام وقت در یک شرکت کار کنید.

مبنای این کار را تفریحی کار کردن بگذارید تا هم یک کاری کرده باشید و در خانه نمانید و هم در سال کمتر به پس‌انداز سالانه‌تان دست بزنید. این کار تا حدود 20‌درصد استفاده از پس انداز ذخیره را به تأخیر می‌اندازد. بابت کار اضافه‌تان مجبور نیستید به کسی توضیحی بدهید.

به خانه کوچک‌تر که جمع و جور کردنش برایتان راحت‌تر است نقل مکان کنید. بچه‌هایتان هر کدام کاری برای انجام دادن دارند و کمتر وقت می‌کنند پیش شما بنشینند.
اگر خانه کوچکی در شهر بزرگی دارید می‌توانید آن را بفروشید و به جای بزرگ‌تری در شهری ارزان‌تر نقل‌مکان کنید. با این کار شاید با پولی که برای بازنشستگی ذخیره کرده‌اید بتوانید سبک زندگی‌تان را هم بهتر کنید. در این سن اگر مستمری‌بگیر هستید در خرید دقت بیشتری به خرج دهید، چرا که همیشه قبض‌هایی برای پرداخت وجود دارد و نباید آنها را از قلم انداخت؛ ضمن اینکه شما می‌توانید برای فرزندانتان پول و اموالی را به ارث بگذارید.

کد خبر 97904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز