گروه اجتماعی: این روزها بازنشستگان تامین اجتماعی چشم دوخته‌اند به رقمی که برای عیدی‌شان اعلام می‌شود

آنها باید با همین مبلغ دخل و خرج عیدشان را تنظیم کنند، پس این رقم برایشان از ارزشی واقعی برخوردار است. سر صحبت را که باز می‌کنند گلایه از گرانی و تورم و مستمری است که با خرج سرسام آور این روزها نمی‌خواند و زندگی را سخت‌تر کرده‌است.

در همین زمینه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که عیدی بازنشستگان چون کارکنان دولت 300 هزار تومان در نظر گرفته شده‌است. نه از روی قانون که از روی عرف، سال‌های سال است که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی براساس عیدی کارمندان دولت تعیین و پرداخت شده‌است.

اینکه گروه بازنشستگان این سازمان چه ارتباط تنگاتنگی با کارمندان دولت دارند بر کسی معلوم نیست اما آنچه واقعی می‌‌نماید حکایت از رابطه تنگاتنگ این‌دو گروه در میزان عیدی دارد.

اما این بار علی ذبیحی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، به اعلام رقم عیدی بسنده نکرده و وعده داده که ممکن است مبلغ بیشتری به بازنشستگان پرداخت شود. به گفته او، درصورتی‌که نقدینگی سازمان تا عید بهبود یابد و بتوانیم با رعایت قانون مبلغ بالاتری نسبت به آنچه دولت تصویب کرده پرداخت کنیم، خوشحال خواهیم شد.

اما بلافاصله افزوده که حتی اگر مبلغ اندکی در حد 10 هزار تومان هم به عیدی بازنشستگان اضافه شود با توجه به تعداد آنها بار مالی 14 میلیارد تومانی برای سازمان در پی خواهد داشت که رقم قابل توجهی است.

ذبیحی تاکید کرده که سازمان تامین اجتماعی مشکل ثروت ندارد بلکه مشکل نقدینگی دارد و اگر تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها حق بیمه‌ها را به موقع پرداخت کنند مشکل نقدینگی سازمان نیز برطرف می‌شود و حتی می‌توان اقداماتی فراتر از آنچه پیش‌بینی شده انجام داد.

هزینه سفر را بپردازید

با انتشار خبر مبلغ عیدی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، رئیس کانون بازنشستگان این سازمان خواست به جای افزایش 10 هزار تومانی عیدی، هزینه سفر بازنشستگان را بپردازند.  علی ‌اکبر خبازها به خبرگزاری فارس گفت: مدیرعامل تأمین اجتماعی به‌جای پرداخت 10هزار تومان عیدی، هزینه سفرهای زیارتی و سیاحتی را بپردازد.

او گفته که سازمان تأمین اجتماعی اگر قصد دارد عیدی بدهد باید مانند کارگران، عیدی بازنشستگان را توزیع کند؛ چرا که در نظر گرفتن10 هزار تومان عیدی علاوه بر عیدی رسمی از طرف سازمان تأمین اجتماعی نشان‌دهنده فقر مدیریت، در این سازمان است.

دولت تعیین می‌کند

میزان عیدی بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری را دولت تعیین می‌کند.  به گفته رئیس این سازمان تصمیم درباره افزایش نهایی عیدی امسال بازنشستگان تنها بر عهده دولت است که درصورت تصمیم‌گیری در این زمینه، اطلاع رسانی خواهد شد.

مشکل کسری بودجه حل می‌شود

در عین حال رئیس سازمان بازنشستگی کشوری درباره کسری بودجه این سازمان گفت که با رایزنی‌های انجام شده قرار است میزان کسری بودجه سازمان بازنشستگی کشوری در قالب یک اصلاحیه قانون بودجه امسال تامین شود.  محمد ابراهیم طوبایی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیست و دوم آذرماه یک‌فوریت طرح اصلاح قانون بودجه سال 88 را تصویب کردند که به موجب آن مبلغ 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای تامین کسری بودجه تا پایان سال در نظر گرفته شده است.

به گفته او، با رایزنی‌هایی که در زمینه تامین کسری بودجه پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری با وزارت رفاه و تامین اجتماعی و معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری صورت گرفته است، ظرف چند روز آینده طرح اصلاحیه بودجه سال 88 به تصویب نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌رسد و درصورت تصویب نهایی این طرح از سوی مجلس، مشکلی از نظر پرداخت حقوق بازنشستگان تا پایان سال‌جاری نخواهد بود

کد خبر 98313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز