شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

ترجمه محمد کرباسی: تونل‌های زیرزمینی میان مصر و غزه از زمان محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی تنها راه ادامه حیات و رسیدن مایحتاج مورد نیاز فلسطینی‌های ساکن این منطقه بوده است.

وسایلی که مردم لازم دارند از طریق این تونل‌ها و به وسیله افرادی که چندین متر زیر زمین فعالیت می‌کنند، به دست آنها می‌رسد. وسایل مختلفی از طریق این تونل‌ها به نوار غزه می‌رسد که در میان آنها همه چیز می‌توان پیدا کرد. داشتن یک موتورسیکلت همیشه برای یک جوان فلسطینی یک‌رؤیا بوده است.

مدتی ورود این وسیله نقلیه به نوار غزه رونق داشت اما دولت حماس به‌خاطر آنکه سازو کار لازم برای آزمون رانندگی و اعطای گواهینامه را در اختیار نداشت، جلوی خرید و فروش آنها را گرفت حتی لوازم خانگی مانند یخچال و جارو برقی هم گاهی به این منطقه می‌رسد.

اما درحالی‌که در وضعیت معمولی 8 تا 12 ساعت در روز برق این منطقه قطع است، مردم منطقه حتی درصورت داشتن پول لازم برای خریدشان هیچ شانسی برای استفاده از آنها ندارند.

در ماه‌های اخیر دولت مصر همکاری خود را با رژیم صهیونیستی برای نابود کردن این تونل‌ها چند برابر کرده است. ابو روهایی، مسئول یکی از این تونل‌ها می‌گوید: کار کردن در این تونل‌ها یک ریسک بزرگ است.

رژیم صهیونیستی به‌طور مرتب این تونل‌ها را هدف حمله قرار می‌دهد و در ماه‌های اخیر نیروهای مصری هم برای قطع این رگ‌های حیات غزه فعالیت خود را تشدید کرده‌اند. نیروهای مصری درحالی‌که می‌دانند افرادی در این تونل‌ها هستند آنها را تخریب می‌کنند و به همین خاطر این روزها مرگ و میر کارگران در این تونل‌ها چند برابر شده است.

دولت مصر اکنون ساخت یک دیوار فولادی در طول مرزهای خود با نوار غزه را هم برای یک خوش‌خدمتی دیگر به اسرائیل شروع کرده است. تونل‌هایی که در نوار غزه با کمترین امکانات ساخته می‌شوند حداکثر 13 متر زیر زمین هستند.

مصر قصد دارد دیوار فولادی خود را 30 متر زیر زمین قرار دهد که دیگر تقریبا شانسی برای استفاده از این تونل‌ها باقی نمی‌گذارد. این دیوار فولادی تخریب یا بریده نمی‌شود و مصری‌ها می‌خواهند با این کار محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی را وارد مرحله جدیدی کنند و بیشتر از گذشته فلسطینی‌های ساکن غزه را در سختی قرار دهند.

تونل‌های نوار غزه تاکنون بخش اندکی از حداقل نیازهای فلسطینی‌های این منطقه را تامین می‌کردند. بهای این مایحتاج که خرید آنها برای مردم کشورهای دیگر به‌سادگی قدم زدن تا سر خیابان است، کشته شدن پسران و پدران بسیاری از خانواده‌های فلسطینی بوده است اما حالا دولت مصر می‌خواهد تامین این اقلام با این هزینه کلان را هم از فلسطینی‌ها بگیرد.

خلیل شاهین، از مسئولان مرکز حقوق بشر فلسطین می‌گوید: حدود 40 تا 50 هزار نفر در کار ساخت و انتقال مایحتاج مردم در این تونل‌ها فعالیت می‌کنند؛ به‌خاطر اینکه این گروه باید سرسخت و چابک باشند، اکثر آنها را جوان‌های کم سن و سال تشکیل می‌دهند.

اسماعیل 19 ساله یکی از افرادی است که هر روز در هوای این تونل‌ها طعم مرگ را می‌چشد اما می‌گوید که از چیزی نمی‌ترسد. او کارگران این تونل‌ها را شیر‌هایی می‌داند که در میان حملات دشمنان باید آذوقه مردم را با چنگ و دندان به آنها برسانند.

از زمان محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی ورود و خروج تمامی کالاها از این منطقه ممنوع شده است و به همین خاطر این تونل‌ها تنها راه برای شکستن این محاصره و تامین مایحتاج اولیه و ضروری برای یک زندگی ساده هستند.

دولت مصر اکنون با همکاری نزدیک با رژیم صهیونیستی در تلاش برای از بین بردن این بارقه امید است؛ رهبران کشورهای مختلف می‌دانند با کامل شدن دیوار فولادی مصری‌ها و قطع رگ‌های حیات غزه چه بر سر فلسطینی‌های ساکن این منطقه می‌آید اما به نظر می‌رسد بازهم ترجیح داده‌اند تنها تماشاگر باقی بمانند.

گاردین، 15 دسامبر

کد خبر 97704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز