پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت 9 دسامبر (18 آذر) اعلام کرد استعمال دخانیات هر سال دست کم 5 میلیون نفر را می‌کشد

شماری که ممکن است در صورتی که اقداماتی قوی‌تر انجام برای مقابله با سیگار کشیدن انجام نشود، افزایش هم پیدا کند.

به گزارش آسوشیتدپرس این سازمان وابسته به سازمان ملل در گزارش جدید در مورد مصرف و کنترل دخانیات خود گفت حدود 95 درصد جمعیت جهان بوسیله قوانین منع سیگار کشیدن حمایت نمی‌شود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید استنشاق دود سیگار محیطی هر سال 600000 نفر را می‌کشد.

این گزارش راهبردهای گوناگون کشورها برای مقابله با سیگار کشیدن را از جمله محافظت کردن افراد از دود سیگار، با اعمال کردن ممنوعیت درمورد آگهی‌های سیگار، و افزایش مالیات فراورده‌های دخانی.

این راهبردها در مجموعه‌ای از شش راهبرد سازمان جهانی بهداشت بودند که سال گذشته اعلا م شد، اما تنها 10 درصد جمعیت جهان با هر یک از این اقدامات پوشش داده  شده‌اند.

داگلاس بچر، رئیس "ابتکار عمل عاری از دخانیات" سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: "مردم به چیزی بیشتر از اینکه به آنها بگوییم دخانیاتب رای سلامتی انسان بد است، نیاز ندارد. آنها نیاز دارند که دولت‌ها پیمان‌نامه چارچوب سازمان جهانی بهداشت را به اجرا در آورند."

اغلب تلاش‌های ضد دخانیات سازمان ملل بر "پیمان‌نامه چارچوب کنترل دخانیات"، متمرکز است، پیمانی بین‌المللی که حدود 170 کشور در سال 2003 آن را امضاء کردند. این کنوانسیون به طور نظری کشورها را متعهد می‌کند که برای  کاهش مصرف دخانیات دست به اقدام بزنند،‌ گرچه در این پیمان روشن نشده است که در صورت عدم انجام اقدامات کافی، کشورها با چه مجازاتی روبه‌رو می‌شوند،‌ چرا که آنها به سادگی می‌توانند از پیمان خارج شوند.

 سایر کارشناسان تاثیربخش بودن راهبردهای سازمان جهانی بهداشت در این مورد به ریر سوال می‌برند.

 پاتریک باشام، رئیس موسسه دموکراسی، یک حلقه فکری مستقر د ر لندن و واشنگتن، در این باره گفت: "وضعیت مانند این است که نابینایان  خیرخواه نابینایان را راهنمایی کند."

 باشام گفت اقداماتی مانند افرایش مالیات‌ها بر فراورده‌های دخانی و ممنوعیت تبلیغات به علل ریشه‌ای سیگار کشیدن افراد نمی‌پردازد. میزان سیگار کشیدن به طور طبیعی هنگامی که جمعیت‌ها ثروتمندتر می‌‌شوند و سطح تحصیلات‌شان بالا می‌روید، کاهش پیدا می‌کند- همانطوری که در کشورهای غربی رخ داده است.

استعمال دخانیات در صدر علل قابل‌ پیشگیری از مرگ و میر در جهان قرار دارد و سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند در صورت عدم انجام اقدامات تاثیرگذار، دخانیات حدود شش میلیون نفر را هر سال تا 2030، عمدتا در کشورهای در حالت توسعه بکشد.

باشام گفت مقامات باید بر اقدامات ضدفقر که مشکل سیگارکشیدن را ریشه‌کن می‌کنند، متمرکز شوند، گرچه چنین کاری فراتر از وظایف سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک سازمان بهداشتی است.

کد خبر 97060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز