سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر تصور می‌کنید که کشیدن تنباکو با قلیان کم‌خطر‌تر از سیگار کشیدن است، بهتر است نظر خود را عوض کنید

یک بررسی جدید نشان می‌دهد قلیان‌ کشیدن در مقایسه با سیگار کشیدن به میزان بیشتری گاز مرگبار مونوکسید کربن و به همان اندازه ماده اعتیادآور نیکوتین را وارد بدن می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر توماس آیزنبرگ از دانشگاه مشترک‌المنافع ویرجینیا در ریچموند،‌ یکی از پژوهشگران در این بررسی می‌گوید: "این بررسی می‌تواند این افسانه را که قلیان‌‌های آبی شیوه کم‌خطرتری برای کشیدن توتون هستند، کنار بگذارد."

 آیزنبرگ افزود: "پیام عملی این تحقیق روشن است. اگر افراد برای اجتناب از گازهای سمی مانند مونوکسیدکربن و مواد شیمیایی اعتیادآور مانند نیکوتین، قلیان می‌‌کشند، اشتباهی بزرگی مرتکب می‌شوند."

 کشیدن قلیان در آمریکا به خصوص در میان افراد 18 تا 24 سال که فکر می‌کنند قلیان کشیدن از سیگارکشیدن ضرر کمتری دارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

برخی از تخمین‌ها نشان می‌دهد از هر پنج دانشجوی کالج در آمریکا یک نفر برای کشیدن توتون از قلیان استفاده می‌کند.

 اما به گفته آیزنبرگ تا به حال هیچ بررسی به طور مستقیم تحت شرایط کنترل‌شده به مقایسه قلیان و سیگار از لحاظ  قرارگیری مواد شیمیایی سمی نپرداخته بود.

 آیزنبرگ و همکارش آلن شهاده از دانشگاه آمریکایی بیروت د رلبنان 31 فرد بزرگسال داوطلب را واداشتند که در دو جلسه 45 دقیقه‌ای دخانیات استعال کنند- یک جلسه که در آن توتون با استفاده از قلیان آبی کشیده می‌شد و جلسه دیگری که در آن آنها یک نخ سیگار را می‌کشیدند.

 پژوهشگران میزان خونی نیکوتین و مونوکسیدکربن و نیز ضربان قلب، شمار پک‌ها و "حجم پک‌ها"‌ را اندازه‌گیری کردند.

ایزنبرگ می‌گوید: "این نتایج، شواهد علمی قطعی ارائه می‌دهد که بر خلاف باور عمومی، استعمال دخانیات با قلیان آبی به همان اندازه کشیدن سیگار مواد شیمیایی زیانبار وارد بدن می‌کند."

 آیزنبرگ گفت: "در واقع، بررسی ما نشان داد در مقایسه یک دور استفاده از قلیان‌ با یک نخ سیگار، کشیدن قلیان سه بار بیشتر فرد را در معرض مونوکسیدکربن قرار می‌دهد."

 آیزنبرگ افزود: "این قرارگیری در معرض مونوکسیدکربن، یک عامل عمده خطرساز برای سلامتی است، زیرا تصور بر این است که قرارگیری درازمدت مونوکسیدکربن هر سال 100000 آمریکایی را در نتیجه بیماری قلبی می‌کشد."

 همچنین شواهدی وجود دارد که استعمال توتون با قلیان، حجم دودی بیش از 40 برابر حجم دود سیگار ایجاد می‌کند. هر دوی کشیدن سیگار و قلیان سرعت ضربان قلب را می‌افزایند.

 آیزنبرگ یادآور شد: "تعداد زیادی از افرادی که قلیان می‌کشند به من می‌گویند که می‌دانند سیگار آنها را می‌کشد، اما اعتقاد دارند که استعمال توتون با قلیان اینگونه نیست. نتایج این بررسی بیانگر آن است که سیگاری‌ها و قلیان‌کش‌‌ها تقریبا به طور یقینی در معرض خطرات بهداشتی مشابهی هستند."

 این بررسی در که در نشریه ژورنال طب پیشگیری آمریکا منتشر می‌شود، با کمک مالی سرویس بهداشت عمومی آمریکا انجام شده است.

کد خبر 96873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز