شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزان گاز منواکسید کربن، ‌فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان زای منتشره از احتراق زغال یا مواد ایجاد کننده حرارت در قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء‌ آن نیز چه برای مصرف کنندگان و چه افراد در معرض دود تحمیلی بیشتر است.

قلیان

به گزارش اخبارچند رسانه ای واحد مرکزی خبر،مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با وب دا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بیشماری مواد سمی است که به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها شناخته شده‌اند.

مهندس خدیجه محصلی با اشاره به این که نیکوتین موجود در دود حاصله از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است، افزود: مصرف کنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می‌کنند همچنین افراد سیگاری که به طور متداول 8 تا 12 نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند به طور متوسط با 40 تا 75 پک که به مدت 5 تا 7 دقیقه طول می‌کشد حدود 0/5 تا 6/0 لیتر دود استنشاق می‌کنند.

وی ادامه داد: مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول 20 تا 80 دقیقه طول می‌کشد حدود 50 تا 200 پک می‌زنند که هر پک بطور متوسط حاوی 15تا یک لیتر دود می‌باشد به عبارت دیگر از نظر مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ سیگار، دود دریافت می‌کند.

مهندس محصلی تصریح کرد:‌ مصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در مواجهه با دود تحمیلی آن قرار دارند مثل مصرف کنندگان سیگار به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و اثرات سوء‌ در هنگام بارداری مبتلا می‌شوند.

کارشناس مرکز سلامت محیط و کار تأکید کرد: خطر انتقال بیماری‌های منتقله از راه دهان و دستان آلوده در اثر استفاده مشترک از قلیان همچون سل، هپاتیت نیز قابل بررسی است همچنین چاقی شکمی یکی از عوارض شایع مصرف قلیان است که عامل و تشدید کننده بسیاری از بیماری‌ها همچون دیابت، فشار خون بالا است.

کد خبر 147802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز