یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات ایران از مصوبه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت در رابطه با جمع‌آوری مجدد قلیان‌ها خبر داد و گفت: این مصوبه به تمام مراکز ذیربط ابلاغ شده و تنها باید هماهنگی‌های بین بخشی لازم در این زمینه انجام شود.

دکتر مصطفی غفاری، با اعلام این خبر گفت: دوایر اجرایی برای اجرای این مصوبه یکسری ملاحظاتی داشتند؛ ابتدا آن که معتقد بودند که در این راستا باید اقدامات فرهنگی و آموزشی انجام شود که وزارت بهداشت بلافاصله اقداماتی را در این زمینه آغاز کرد. همچنین معتقدند که باید هماهنگی‌هایی باشد تا این برنامه با موفقیت اجرا شود.

وی با اشاره به قانون جدید صنفی که بر اساس آن بسیاری از اختیارات حقوقی و قانونی اصناف به مجامع امور صنفی بازگشته است، ادامه داد: از آنجا که مکان‌های عرضه قلیان به صنوف مختلف متعلق هستند باید قوانین صنفی مورد نظر در مورد آنها اعمال شود و به این منظور هماهنگی‌های لازم با وزارت بازرگانی در حال انجام است تا ضمن ارایه گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه، چگونگی عملیاتی کردن این موضوع نیز بررسی شود.

به گفته دکتر غفاری، در مجموع دو فاکتور در بحث جمع‌آوری مجدد قلیان‌ها مؤثر است؛ ابتدا اطلاع رسانی که رسانه‌های جمعی در رابطه با مضرات مصرف قلیان انجام می‌دهند و دیگری نیز فضای همکاری بین بخشی است. به این ترتیب لازم است سازمان‌های مسوول این صنوف در این زمینه وارد شوند؛ چرا که قانون مرتبط با این صنف دردست آنهاست نه در دست وزارت بهداشت.

وی با بیان این که عرضه قلیان از لحاظ اقتصادی برای عرضه کنندگان آن فوق‌العاده به صرفه است؛ گفت: چرا که قلیان مواد اولیه‌ای ندارد و عرضه کنندگان برای هر وعده قلیان حداکثر 100 تا 200 تومان هزینه می‌کنند اما هر وعده قلیان را با چند ده هزار تومان عرضه می‌کنند.
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با بیان این که مصرف هر وعده قلیان، معادل استعمال 70 تا 100 نخ سیگار است، افزود:  یک وعده قلیان می‌تواند معادل مصرف سیگاری که شاید فرد در یک ماه داشته باشد دود و عوارض ایجاد کند. از طرف دیگر از آنجا که در قلیان باید پک‌های عمیق زده شود، دود به مجاری انتهایی ریه می‌رسد و عوارض آن شدیدتر از سیگار خواهد بود.

دکتر غفاری با هشدار نسبت به مصرف تفننی قلیان در جوانان، ادامه داد: مشکل آن است که کسی تصور نمی‌کند در همان مصرف تفننی یک عمل ضد سلامتی انجام می‌دهد. در این باره می‌توان به برنامه مبارزه با استعمال دخانیات در انگلستان اشاره کرد که این برنامه به علت رواج مصرف قلیان به صورت تفننی در حال شکست است.

وی در ادامه با بیان این که آمارها در زمینه‌ مصرف قلیان در کشور چندان دقیق نیست، گفت: اما بررسی‌هایی که در بحث دانش‌آموزی صورت گرفته نشان دهنده افزایش روند مصرف قلیان در میان آنهاست؛ چرا که قلیان به صورت تفننی استعمال می‌شود. از طرف دیگر، سیگار به صورت فردی مصرف می‌شود اما مصرف قلیان معمولا جمعی است. بر این اساس برنامه سفیر بدون دخانیات دانش‌آموزی در مدارس از هفته سلامت و اطلاع‌رسانی لازم میان دانش‌آموزان آغاز شده تا وارد فضای روانی این امر نشوند.

کد خبر 105364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز