یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از انتخاب فهرست اولیه 10 فیلم برای نامزدی در رشته اسکار بهترین فیلم کوتاه خبر داد.

به گزارش اسکرین دیلی، 71 فیلم کوتاه برای حضور در رقابت هشتادودومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار نامزد شده بودند که از میان آنها 10 فیلم به فهرست اولیه راه‌یافتند و در نهایت اسامی 5 نامزد نهایی، روز دوم فوریه اعلام می‌شود.

مراسم اهدای جوایز اسکار 2010 روز هفتم مارس برگزار خواهد شد. 10 فیلم برگزیده برای رقابت در رشته بهترین فیلم کوتاه اسکار هشتاد و دوم عبارتند از: در، زیر زمین، به جای ورد، هتل، کاوی، ماهی معجزه، مستاجرهای تازه، پاسخ، عبارت کوتاه 12 و سیدنی ترتلبو.

جایزه اسپانیایی برای نویسنده ژاپنی

هوراکی موراکامی نویسنده ژاپنی، برنده جایزه هنر و ادبیات اسپانیا شد. به گزارش ایندیپندنت، وزیر فرهنگ اسپانیا در بیانیه‌ای این نویسنده را به خاطر شخصیت خلاق و خلق آثاری که تبدیل به یک مرجع پیشرو در ادبیات معاصر شده است، شایسته دریافت این جایزه دانسته.

در این بیانیه آمده ‌است: از زمان انتشار رمان تعقیب گوسفند وحشی در اسپانیا، موراکامی به موفقیت‌های شایان توجهی در میان عموم مردم دست یافته ‌‌است. این نویسنده 60 ساله که از او به‌عنوان یکی از شانس‌های دریافت جایزه نوبل ادبیات امسال یاد می‌شود، همواره در داستان‌های خود از پوچی و تنهایی زندگی انسان امروزی سخن می‌گوید.

رمان‌های موراکامی به بیش از 40 زبان از جمله فارسی ترجمه شده‌ و از آثار معروف او می‌توان به جنگل نروژی و کافکا در ساحل اشاره کرد. آخرین اثر او یعنی«841  Q »که در ماه می منتشر شده جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های ژاپنی محسوب می‌شود.

چوب حراج بر کتابی نادر از ادگار آلن پو

کتابی نادر از نخستین آثار ادگار آلن‌پو، شاعر و نویسنده آمریکایی به قیمت 662 هزار و 500 دلار در مزایده کریستی در نیویورک به فروش رفت. به گزارش آسوشیتدپرس، این کتاب نسخه‌ای از کتاب «تامرلین و اشعار دیگر» است که در سال 1827 منتشر شده و شامل 40 صفحه می‌شود.

قیمت این کتاب را 500 تا 700 هزار دلار تخمین می‌زدند که با قیمت فروخته شده توانسته رکورد قبلی فروش کتاب‌های ادبیات آمریکایی را بشکند. از کتاب تامرلین و اشعار دیگر کمتر از 40 یا 50 نسخه چاپ شده بود که هم‌اکنون تنها 12 نسخه از آن باقی مانده ‌است.

ادگارآلن پو، متولد 1809 نویسنده داستان‌های کوتاه، شاعر، نقاد و ویراستار آمریکایی عمده شهرتش به خاطر توسعه ‌بخشیدن به سبک‌های ادبی ژانر وحشت و فانتزی است. فضای ترسناک و درونمایه گوتیک حاکم بر آثار او را در ادبیات داستانی آمریکا بی‌همتا توصیف کرده‌اند.

انتخاب رئیس بوکر 2010

بنیاد جایزه ادبی بوکر، اندرو موشن، شاعر را به‌عنوان رئیس این جایزه در سال 2010 انتخاب کرد.به گزارش سایت بوکر، موشن 57 ساله استاد ادبیات خلاقه در کالج رویال هالوی دانشگاه لندن و صاحب چندین اثر تالیفی است که توانسته از طریق آنها چند جایزه معتبر نیز کسب کند.

وی با ابراز خوشحالی از واگذاری مسئولیت این جایزه معتبر به او اعلام کرد که بوکر در ماه آینده کار انتخاب نامزدهای جایزه را در سال 2010 آغاز خواهد کرد. جایزه بوکر از سال 1969 به راه افتاده و شرایط شرکت در آن این است که انتشار کتاب در بریتانیا و توسط فردی که مقیم این کشور یا یک کشور مشترک‌المنافع با بریتانیا (ایرلند و زیمبابوه) باشد، صورت بگیرد و اثر نیز به زبان انگلیسی نوشته شده باشد.

جایزه 10 هزار پوندی برای نویسنده زیمبابوه ای

مجموعه داستان «مرثیه‌ای برای شرق» نوشته پتینا گاپا جایزه کتاب اول گاردین را از آن خود کرد. به گزارش گاردین، جایزه 10 هزار پوندی این مسابقه به نویسنده زیمبابوه‌ای درباره زندگی در آن کشور اعطا شده ‌است.

کلر آرمیتیستید، سردبیر ادبی گاردین و رئیس هیأت داوران این جایزه درباره مجموعه داستان مرثیه‌ای برای شرق عنوان کرد: من بسیار خوشحالم که برای دومین‌بار یک مجموعه‌داستان کوتاه برنده جایزه می‌شود؛ خصوصا سال 2009 که سالی توأم با تعدادی شگفت‌انگیز و نو از داستان‌های کوتاه سراسر جهان بوده ‌است.

اثر مهربانانه و دوستانه پتینا گاپا با قطعات بامزه‌ای از زندگی مردم زیمبابوه بی‌شک یکی از بهترین آنهاست. در مرثیه‌ای برای شرق، نویسنده داستان‌های واقعی زندگی مردم را در کشور تحت حکومت موگابه حکایت می‌کند.

این داستان‌ها روایت‌کننده زندگی در شرایطی است که هیچ کنترلی بر وضعیت موجود آن نیست، تورم و کاهش قدرت خرید مردم و کنار آمدن با مسائل مشترک همه‌گیر و تشریح کشوری که در بی‌نظمی به سر می‌برد از درونمایه‌های این مجموعه داستان محسوب می‌شود.

250 هزار دلار برای ماشین تحریر آقای نویسنده

ماشین تحریر قدیمی کورمک مک‌کارتی، نویسنده برنده جایزه پولیتزر و جایزه کتاب ملی آمریکا به مبلغ 254 هزار و 500 دلار در مزایده‌ای به فروش رفت.به گزارش نیویورک تایمز، این ماشین تحریر کوچک که مک‌کارتی آن‌ را بیش از 50 سال پیش به مبلغ 50 دلار خریده‌ بود و به‌نظر می‌رسد تا‌کنون بیش از 5 میلیون‌بار بر کلیدهای آن ضربه خورده باشد، در مزایده کریستی از سوی یک مجموعه‌دار ناشناس آمریکایی به این قیمت خریداری شد.

مک‌کارتی دراین‌باره توضیح داد: من این ماشین‌تحریر را در سال 1963 خریدم و برای نوشتن تمام رمان‌هایم ازجمله رمان‌هایی که با آنها جایزه پولیتزر و جایزه کتاب ملی را برده‌ام از آن استفاده کرده‌ام.

کد خبر 96794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز