شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین کنسرت گروه بیدل به خوانندگی حسام الدین سراج 13 آذر در شهر مونیخ آلمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این برنامه که با استقبال مخاطبان برگزار شد طیف‌های مختلفی از ایرانیان مقیم آلمان وهمچنین مخاطبان آلمانی که بیشتر از قشر جوان بودند حضور داشتند.

قبل از آغاز برنامه حسام الدین سراج با تبریک ایام فرخنده با اشاره به موسیقی سنتی گفت: من همواره جوانان را به گرایش داشتن به موسیقی سنتی و اصیل ایرانی توصیه    می‌کنم چرا که نهایت این نوع موسیقی به مولانا و حافظ و سعدی ختم می‌شود که هویت ملی ما ایرانیان است.

در ادامه برنامه گروه بیدل متشکل از رامین کاکاوند (آهنگساز و نوازنده تار و تنبور)، شهرام میرجلالی(نوازنده عود)، محمود فرهمند بافی(نوازنده تمبک)، داود ورزیده (نوازنده نی)، کورش بابایی(نوازنده کمانچه)، بهرام خانی(نوازنده تار) و وحید خسروی (نوازنده دف) با آواز سراج قطعاتی را در دستگاه‌های نوا، ماهور، شور و آواز بیات اصفهان اجرا کردند.

در این دو اجرا گروه بیدل قطعات قصه گیسو ( دوش در حلقه ما فصه گیسوی تو بود)، داغ جنون ( منم آن عاشق رویت که جز این کار ندانم) شور مستی( مستان سلامت می‌کنند جان را غلامت می‌کنند)، بوی بهشت (تو را نادیدن ما غم نباشد)، سودای دل (ای یوسف خوش نام ما) را از آلبوم‌های قصه گیسو، رویای وصل و بوی بهشت ارائه دادند.

در بینابین قطعات اجرا شده سراج به صورت بداهه خوانی اشعاری را از شهاب الدین سهروردی، مولانا و اقبال لاهوری با همنوازی عود میرجلالی، تار کاکاوند و کمانچه بابایی اجرا کرد: ناله‌ای کن عاشقانه درد محرومی بگو/ پارسی گو ساعتی و ساعتی رومی بگو( مولانا) ...هزاران سال با فترت نشستم زخود ببریدم و از وی گسستم/ ولیکن سرنوشتم این سه حرف است/ تراشیدم، پرستیدم، شکستم/(اقبال لاهوری).

در پایان برنامه استقبال گرم حاضران موجب شد تا گروه دوباره به روی صحنه بازگردند و دو قطعه ما بیدلان و صلاح از ما چه می‌جویی را اجرا کنند.

برخی از شرکت کنندگان در برنامه با ابراز خرسندی از اجرای موسیقی ایرانی تداوم چنین برنامه هایی را در جهت تقویت پایه‌های فرهنگ موثر دانستند و ابراز امیدواری کردند گروه‌های موسیقی سنتی بیشتر در خارج از ایران به اجرای برنامه بپردازند.

در برنامه نخست گروه بیدل داود ورزیده به عنوان نوازنده نی در گروه حضور داشت که در برنامه بعدی جای خود را به کورش بابایی نوازنده کمانچه داد.

 نخستین برنامه تور کنسرت گروه بیدل در آلمان، روز جمعه 6 آذر در کتابخانه مرکزی شهر برلین و دومین کنسرت جمعه شب در سالن آمفی تئاتر هالیدی مونیخ اجرا شد. این گروه قرار است آخرین برنامه خود را فردا شب در سالن دانشگاه کلن برگزار کند.

کد خبر 96754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز