شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: عاشقان موسیقی با این هشدار مواجه شدند که باید مراقب بلندی صدای دستگاه‌های پخش‌کننده MP3 خود باشند.

خبرگزاری آلمان از هنگ کنگ گزارش داد، شورای مصرف‌کنندگان، نهاد فدرال نظارتی مصرف‌کنندگان در هنگ کنگ دریافته است که بلندی صدای تعدادی از پخش‌کننده‌های MP3 در بازار به اندازه موتورهای جت است.

این نهاد اعلام کرد بیشینه صدای هشت مدل از 27 مدل مورد آزمایش قرار گرفته، بیش از استانداردهای ایمنی اروپایی است و می‌تواند ظرف هفت دقیقه به گوش صدمه وارد کند.

در میان بدترین متخلفان، iPod Classic، iPod Touch (نسل دوم) و Cowon S9 قرار دارند که همگی بیشینه صدای بالای 119 دسیبل، یعنی هم اندازه با موتور جت، داشتند.

اندازه صدای دستگاه‌های Cowon iAudio U5، Cowon O2، iriver E50، iriver SPINN و iriver P7 هم بین 100 تا 104 دسیبل اندازه‌گیری شده که بیش از محدوده پیشنهادی 88 و 89 دسیبل است که اتحادیه اروپا تعیین کرده است.

آمبروز هو، عضو شورای مصرف‌کنندگان هنگ کنگ گفت صادرکنندگان هنگ کنگی باید محدوده‌های اروپایی را رعایت کرده و هشدار داد که چنین سطح صدایی می‌تواند به شنوایی آسیب برساند.

وی گفت: "با توجه به فراگیر شدن دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی شخصی و افزایش شمار جوانان و به ویژه کودکان و نوجوانانی که در معرض این صداهایی قرار دارند، این مشکل مایه نگرانی است."

دکتر سیمون وونگ، متخصص گوش گفت جوان‌ترها در معرض خطر بیشتری هستند، چون ممکن است توجهی به هشدارها نکنند، زیرا نشانه‌های بروز آسیب شنوایی 10 سال طول می‌کشد تا خود را نشان دهد.

وونگ گفت: "نشانه اولیه این آسیب شنیدن مداوم صدای طبل در گوش است."

کد خبر 92860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز